ГоловнаЕкономікаДержава

Олександр Саєнко: "Підвищувати зарплати державним службовцям без зміни якості роботи було б неправильно"

У квітні міністр Кабінету міністрів Олександр Саєнко розповідав LB.ua про реформу держслужби, яка передбачає перезавантаження міністерств. "У вересні - жовтні запросимо на роботу першу хвилю потрібних фахівців", - казав він. Отже, цей процес розпочався. Вже за тиждень уряд оголосить перші конкурси. Нові державні службовці отримуватимуть порівняно високі зарплати від 30 до 50 тисяч гривень на місяць. Чому б просто не підняти зарплати старим чиновникам? Чим займатимуться нові високооплачувані бюрократи? І як потрапити на роботу в Кабмін? Олександр Саєнко погодився розповісти про це докладніше.

Фото: Макс Требухов

У вересні розпочнеться набір нових людей на державну службу на великі зарплати від 30 до 50, тисяч гривень. Чим вони займатимуться?

Класичний цикл прийняття урядового рішення має складатися з визначення проблем, пріоритезації — яка з проблем важливіша, розроблення політики з вирішення пріорітетних проблем.

Це може бути декілька варіантів рішень, вони мають бути прораховані: скільки це коштуватиме, на кого вплине. Важливо провести консультації із зацікавленими сторонами (стейкхолдерами). Після цього йде етап вибору рішення, і тут важлива політична дискусія. Далі йде планування політики, тобто формування операційного плану вирішення проблеми. Потім ця політика впроваджується. Здійснюється її оцінювання — наскільки рішення було ефективним, чи вирішено проблему. І тільки після цього ми вирішуємо, чи продовжувати політику на наступний рік. Можливо, її треба корегувати.

Але сьогодні всі міністерства працюють іншим чином. Вони лише готують оперативні плани та впроваджують їх. Звітують формально: скільки написано скарг — скільки відповідей. А коли проблема залишається невирішеною, то чиновники просто починають бігти швидше по цьому колу: планування — впровадження — звіти. Більше планувати, більше звітувати.

Чому в Україні сформувалася така система? Вона - відголосок радянської епохи.

Зараз ми хочемо, щоб ключові міністерства почали працювати за повним циклом прийняття рішень. Коли кожен міністр знає проблеми галузі, може розставити пріоритети, приходить з двома-трьома варіантами рішення цих проблем і говорить, скільки потрібно коштів на їх виконання.

Зараз навіть опису проблем немає у міністерствах. Тому ми створюємо нові директорати і набираємо персонал.

Ці нові люди спочатку зроблять інвентаризацію: які завдання є, які є стратегії, концепції, показники. Потім розберуться з проблематикою, запропонують пріоритизацію проблем і зроблять правильне коло підготовки урядового рішення.

Фото: Макс Требухов

В які міністерства і як багато людей ви зараз шукаєте?

Ми шукаємо людей в десять з 18-ти пілотних міністерств, на сайті є повний перелік. Плюс шукаємо людей у Секретаріат Кабміну, Національне агентство електронного урядування та Національне агентство державної служби.

Як ви обирали ці міністерства?

Ми зважали на готовнісь самого міністра впроваджувати зміни. І першими взяли міністерства, рішення яких впливають горизонтально на інші міністерства. Наприклад, Мінфін і Мін’юст задіяні в опрацюванні проектів рішень всіх міністерств.

Ми взяли кожне таке міністерство та визначили, за які сфери воно відповідає. Для кожної з цих сфер створюємо директорат, який прийматиме рішення по-новому. В міністерствах з'явиться департамент стратегічного планування та координації політики, який відповідатиме за координацію всіх пріорітетів з бюджетним плануванням та донорською допомогою.

Чи вистачить фінансування на ці нові підрозділи? Бо в нас іноді програма є, а фінансування програми немає.

Це завжди було проблемою. Але цього року уряд вперше запровадив трирічну бюджетну резолюцію. Наше стратегічне планування прив'язане до цього документу.

Фото: Макс Требухов

Отже, як багато людей ви зараз шукаєте в ці директорати?

Це 1000 людей на першому етапі. Але важливо, щоб не було переваги кількості над якістю. Щоб це не закінчилося просто переводом людей на більші зарплати без збільшення ефективності.

Нові держслужбовці матимуть чіткі показники ефективності і завдання. Буде потижневий план для кожного міністерства. Для кожного директорату, який буде створений в міністерстві, буде свій операційний план. Кожного дня буде конкретне завдання.

Ми шукаємо аналітиків, які можуть обраховувати вартість того чи іншого рішення. Потрібен проектний менеджер, який запланує реалізацію цього рішення. Юрист, який зможе підготувати якісний нормативно-правовий акт. Цей цикл буде в кожному директораті.

Якщо міністерство буде рухатися в рамках цієї реформи вперед, його працівники будуть отримувати підвищену зарлату.

Тобто ви збільшуєте кількість держслужбовців, а не скорочуєте?

Чисельність працівників, яка була на перше січня 2017 року, має бути скорочена не менше, ніж на 5%, до першого травня 2018 року. 5% - це вимога МВФ, але ми зазначили “не менше”, тому що деякі міністерства мають більший потенціал до скорочень. Думаю, що відсоток скорочень буде набагато більшим.

Також дуже важливо, що кошти, які ми будемо платити новим службовцям, надійшли у державний бюджет з ЄС в якості технічної допомоги.

Фото: Макс Требухов

Як можна потрапити у якесь конкретне міністерство на роботу? Бо зараз написано “шукаємо фахівців з реформ” і все.

Ми створили єдиний портал вакансій на державну службу https://career.gov.ua, де людина матиме змогу повністю в електронному вигляді, без відвідування держустанови завантажити та подати всі необхідні документи для участі у конкурсі.

Зараз ми ще завершуємо формування штатних розписів для директоратів. Розраховуємо, які саме спеціалісти і в якій кількості нам потрібні, формуємо конкурсні комісії. Як тільки міністерство відкриє ту чи іншу вакансію, вона автоматично з'явиться на єдиному порталі вакансій, на порталі Національного агентства держслужби і на сайті міністерства. Тоді людина зможе подивитися на кожну конкретну вакансію.

Буде 21 день на подання документів, графік проведення конкурсів, тестувань, співбесід і ін. Тобто зараз це така умовна назва «фахівець з реформ».

Коли заходити на сайт і шукати вакансію?

Думаю, за тиждень.

Що ви пропонуєте людям, окрім зарплати і робочого місця у центрі? Можливо, є медичне страхування або якісь пільги?

Ми пропонуємо цікаву роботу. І багато викликів.

Фото: Макс Требухов

Це недешева реформа сама по собі?

Підтримка реформи у 2017 році планувалася на рівні 300 млн гривень, які ми повністю отримали від ЄС (Це близько 10 млн євро). Саме їх ми спрямували на реформу.

Водночас в рамках реформи Секретаріату, ми будемо створювати платформу для іновацій у державному управлінні. Про що йдеться? Наприклад, в кожному міністерстві є підрозділи, які забезпечують їх роботу. Автотранспорт, закупівлі, мобілізаційний підрозділ, робота зі зверненнями та запитами. Ми можемо підвищити ефективність використання коштів на ці підримуючі функції.

10 млн євро у цьому році. В наступному, як розумію, буде більше?

20-25 млн євро ми плануємо залучити наступного року. Гроші від ЄС ми будемо отримувати до 2020 року. Разом це 100 млн євро. Поступово будемо підвищувати ефективність держуправління та, відповідно, зменшувати витрати. А після 2020 року ми вийдемо на повне фінансування міністерства за рахунок держбюджету, але це будуть зовсім інші міністерства, з зовсім іншою структурою.

Буде опір системи, бо старі чиновники отримують старі зарплати і працюють на старих робочих місцях. І бачать, як приходять нові і отримують величезні, у порівнянні, зарплати.

Ми працюємо з міністрами та держсекретарями, щоб модерувати цей процес та уникнути конфліктів. Сподіваюся, на якомусь етапі, навпаки, виникне симбіоз між новими людьми і старим персоналом, між інноваціями і корисним досвідом. З часом всі міністерства будуть оновлені, рівень зарплат вирівняється. Але зараз підвищувати зарплати державним службовцям без зміни процедур, без зміни якості роботи було б неправильно.

Фото: Макс Требухов

До речі, ми не забороняємо старим державним службовцям брати участь у конкурсі на ці посади. Але конкурси будуть справжні, складні. До роботи конкурсних комісій буде залучений незалежний рекрутер. Також буде залучено двох представників громадського експертного середовища. Перелік буде розміщено на сайті. Вони увійдуть у конкурсну комісію. Умовно, з десяти членів комісії три будуть незалежні. Відбуватиметься відеофіксація. Конкурси контролюватимуть представники ЄС. Щодо кожного конкурсу буде підготовлено аналітичний звіт. Якщо в когось виникнуть питання щодо необ'єктивності конкурсу, буде можливість оскаржити результати.

Змінено і саму методологію оцінювання. Якщо раніше був наголос просто на знання багатьох нормативних документів, то тепер ми перевірятимо аналітичні здібності, логіку, здатність до стратегічного планування, управлінські якості, комунікативні здібності, тобто soft skills. Відбір буде ретельний, конкуренція — висока, тому потрапити на державну службу буде складно.

Детектор брехні не будете застосовувати?

(Сміється) Поки що ні.

Всім діючим державним службовцям ми говоримо: будь-ласка, долучайтеся до конкурсу. Приходьте. Ми раді, якщо хтось з вас хоче працювати в директоратах. Ми вже провели дві зустрічі з потенційними кандидатами. І десь 30-40% бажаючих працювати у нових структурах — чинні державні службовці.

Андрій ЯніцькийАндрій Яніцький, редактор економічного відділу LB.ua
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter