ГоловнаБлогиБлог Сергія Назаренка

Лотерея для бюджету. Або про Кабмін, бюджет, та злочин

Уряд вчергове продемонстрував титанічні зусилля, підготувавши проект державного бюджету України на 2018 рік. Певна річ проект не можна назвати досконалим, проблем достатньо, але є проблеми об’єктивні, а є штучні, і витоки цих проблем мають ознаки якщо не злочинного діяння, то точно службової недбалості.

Фото: Макс Требухов

Початкові дані: З проекту державного бюджету України на 2018 рік виходить, що дефіцит бюджету становить 71 млрд. грн., підготовкою проекту державного бюджету, як і взагалі всією фінансовою політикою країни займається Міністерство Фінансів України.Відповідно до п. 1 положення про Міністерство фінансів України Мінфін України, Мінфін є головним органом, що регулює питання випуску і проведення лотерей.

Ринок державний лотерей (а по суті підпільний ринок ігорного бізнесу) за своєю капіталізацією один з найбільших у країні, складно підрахувати його капіталізацію, але фахівці називають цифру у 40 мільярдів гривень.

Суть питання: Після ряду суперечок, суспільного натиску, образ та сварок Мінфін, після трирічного биття байдиків, все ж таки розробив і передав на затвердження в Кабмін в травні поточного року ліцензійні умови по веденню лотерейного бізнесу. Проект в цілому передбачає виведення ринку з тіні за доволі зрозумілою схемою, шляхом стягування ліцензійних платежів.

Вартість ліцензії буде склади 168 млн. грн., також на операторів накладається обов’язок по сплаті за кожну точку поширення лотерей.

Таким чином, тільки з одного оператора лотереї бюджет отримає близько 200 млн. грн. тільки фіксованих платежів. Також нові ліцензійні умови дають можливість на вихід на ринок лотерей держбанків - Ощадбанку, Приватбанку, Укрексімбанку, що в свою чергу ще розширить ринок, а відповідно, ще надасть у бюджет додаткові кошти.

Зважаючи, що наразі в Україні 4 оператори державних лотерей, це 800 млн. грн. мінімум, а за скромними підрахунками експертів, сума надходжень до державного бюджету України з операторів лотерей буде становити більше 1 млрд. грн. на рік.

Додатком 1 до проекту Державного бюджету України передбачені доходи від плати за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей на рівні 352 млн. грн. 352 млн. грн. це не мільярд гривень і навіть не 800 млн. Чому така сума важко зрозуміти. А чому у бюджеті 2017 року ми мали такої суми, чому не мали у бюджеті 2016 року? Тому, що Кабінет Міністрів України просто не затвердив вказані ліцензійні умови. І нажаль немає впевненості, що зараз Кабінет Міністрів затвердить ці ліцензійні вимоги.

Чому так: справа в тому, що ринок лотерей, як і будь-який ринок вже досить щільно поділений між учасниками. Як зазначалося операторів всього чотири:

ПрАТ «МСЛ», ПрАТ «Патріот», «Українська Національна Лотерея» та ПАТ «Ощадбанк».

ПрАТ "Патріот" через кіпрську "Cehriba Investments Limited" входить в інвестиційний холдинг Finstar, яким володіє російський мільярдер Олег Бойко. ТОВ "М.С.Л" - підконтрольна одному з найбагатших росіян - Михайлу Фрідману. "Українська національна лотерея" – на 100% належить офшору з Віргінських островів "Олімпік Голд Холдінгз Лімітед".

Більше того, діяльність «МСЛ.» та «Патріот» була офіційно заборонена в нашій країні ще в 2015 році. РНБО включила обидві компанії в санкційний список юридичних осіб. У квітні 2017 року РНБО знову внесла «МСЛ» та «Патріот» в оновлений список санкцій російських компаній. Однак вказані компанії продовжують роботу в Україні, незважаючи на пряму вимогу РНБО про блокування їх активів і заборону виведення коштів за кордон.

Відповідно якщо ліцензійні умови приймуть то вказані компанії не зможуть отримати ліцензії, бо вони під санкціями. А наразі вони працюють через те, що частина 2 статті 15 Закону України «Про державні лотереї в Україні» передбачає, що оператори лотерей, що провадили діяльність з випуску і проведення державних лотерей до моменту набрання чинності цим Законом на підставі виданих ліцензій, діють на підставі цих ліцензій до моменту закінчення терміну їх дії. І саме головне: у разі відсутності нормативно-правових актів, необхідних для отримання нових ліцензій, оператори лотерей, що провадили діяльність з випуску і проведення державних лотерей до моменту набрання чинності цим Законом на підставі виданих ліцензій, продовжують свою діяльність до отримання нових ліцензій, але не більше як на три місяці з моменту набрання чинності зазначеними нормативно-правовими актами.

Висновок: не буду торкатися кримінально караної сторони діяльності «МСЛ» та «Патріот», це питання на совісті правоохоронних органів. Резюмую про Мінфін, один і той же суб’єкт зайнятий пошуком механізмів по наповненню державного бюджету, і в той же час своїми діями створює ситуацію, коли бюджет недотримує мінімум 1 мільярд гривень щороку.

Що робити: прийміть врешті решт ваші ліцензійні умови, прийміть будь-які ліцензійні умови і не чіпайте ринок, відрегулюйте один раз і не чіпайте, ринок сам впорається і дасть гроші у бюджет, добровільно дасть, бо прозорість вигідна всім гравцям ринку.

Сергій Назаренко Сергій Назаренко , Експерт з правових питань Аналітичної групи «Левіафан»
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter