ГоловнаБлогиБлог Ірини Жданової

Вступна кампанія без держзамовлення: кому вигідно і на кому заощаджуємо

18 липня. Держзамовлення на навчання бакалаврів, молодших спеціалістів Мінфін досі не затвердив. Як представник громадської організації, яка протягом останніх 3 років активно займається адвокацією забезпечення рівного доступу до якісної освіти, маю декілька запитань. 

Перше. Вже очевидно, що коледжі не встигнуть набрати студентів на навчання на базі 9 класів, адже вже закінчився термін прийому документів, а остаточного обсягу держзамовлення все ще немає. Варто зауважити, що сюди вступають діти з малозабезпечених родин, для них питання: є чи немає бюджетні місця - основне.

Крім того, через державну систему технікумів, коледжів, птнз підлітки не тільки здобувають професію, а й соціалізуються в освітньому закладі. Під наглядом педагогів.

Скорочуємо державну систему - заощаджуємо кошти по цій статті. Проте, чи Мінфін і Мінекономіки робили замовлення на дослідження прорахунків, як це вплине на витрати на утримання закладів пенітенціарної системи?

Чи в Мінфіні є прорахунки на скільки збільшиться рівень злочинності серед підлітків? Ранньої вагітності? Зростання наркоманії, інших проявів асоціальної поведінки підлітка, якому батьки не можуть дати іншим чином середню освіту та професію. Ми ж вже скорочуємо державну мережу шкіл ІІІ ступенів. Відсутність держзамовлення на молодших спеціалістів автоматично збільшить видатки на фінансування колоній. Утримання одного підлітка в колонії сьогодні становить в середньому 84 грн. в день і орієнтовно - 30 660 на рік.

У коледжах вартість навчання від 5 до 20 тис. грн. на рік, згідно інформації про вартість контрактного навчання. Відповідно, видатки на навчання за рахунок державного (та/чи комунального) бюджету одного підлітка в технікумах, коледжах будуть приблизно такі ж. 5-20 тис. грн. Це в рази менше ніж 30 тис. грн.

То хіба утримання підлітка в колонії вигідніше для держави, ніж фінансування навчання одного студента в коледжі чи птнз?... І яким чином зростання підліткової злочинності вплине на інвестиційний клімат в країні?...

Друге. Чи ця ситуація додає довіри до нашої вітчизняної освіти? Не такої вже й поганої, між іншим. Ми втрачаємо абітурієнтів, які масово їдуть в Польщу вже навіть після 9 класу, де їм пропонують навчання у т.ч. і безкоштовне, та гарантовані робочі місця. Чи є макроекономічні розрахунки, як відтік абітурієнтів з України в Польщу обернеться для вітчизняної економіки в перспективі - 7, 14, 21 років? Якщо ми говоримо про європейські механізми фінансування, давайте ставити спочатку питання про європейські стандарти стратегічного (короткострокового і довгострокового) планування. Про аналіз ризиків і можливостей внутрішніх і зовнішніх.

Третє. Хто нестиме відповідальність за ЗРИВ вступу на бюджетну форму навчання абітурієнтів з родин учасників АТО? Українських громадян, що мешкають в окупованому Криму? На неконтрольованих територіях Луганської, Донецької областей? У сірій зоні? Ми говоримо про освіту як інструмент реінтеграції? Тоді яким чином визначатиметься:

А) Квота для кримчан. Нагадаю, через 2 дні - дедлайн подачі заяв на бюджет в ОЦ "Крим-Україна". За тиждень - мають бути вже рейтингові списки для кримчан. Цього року оголошено було очікуваний обсяг квоти - більше 2,5 тис. місць державного замовлення для абітурієнтів, які вступають через Освітні Центри "Крим-Україна". Яким чином будуть формуватись рейтингові списки кримчан без держзамовлення?

Б) Фіксований обсяг державного замовлення на навчальні заклади, на базі яких створено Освітні Центри "Донбас-Україна". Яким чином визначатиметься фіксований обсяг держзамовлення для внз, які знаходяться на контрольованих територіях АТО, а також для тимчасово переміщених внз?

Крім того, це створює ситуацію хаосу і для інших абітурієнтів. Адже, ні абітурієнти, ні батьки не можуть зорієнтуватись, скільки місць виділено на ту чи іншу спеціальність.

Четверте. Чому досі не запропоновані ПРАВОВІ механізми, альтернатива держзамовленню? Чому змінюються правила в РОЗГАР вступної кампанії?

І головне питання. #Реформивсьо?... Для кого вони? Яка мета?

ПРОПОЗИЦІЇ

Розробити альтернативні держзамовленню механізми фінансування, АПРОБУВАТИ їх як державний експеримент на прикладі різних внз, птнз (державної, комунальної, інших форм власності). А після цього, з врахуванням результатів апробації ВПРОВАДЖУВАТИ НА РІВНІ ВСІЄЇ КРАЇНИ. Оголосивши зміни ДО ПОЧАТКУ вступної кампанії.

Пропоную також іншим громадським організаціям активно долучитись до відстоювання права на рівний доступ до освіти, у т.ч. громадянам , які мешкають в Криму та на Донбасі.

Інакше реформи в Україні будуть повною профанацією. І нічого не досягнуть, окрім ризику громадянського протистояння, подальшого розчарування владою та розгойдування суспільства.

Кому це вигідно?...

І це таки останнє, а, скорше, найперше запитання до Мінфіну.

Ірина ЖДАНОВА, керівник громадської організації «Фонд «Відкрита політика», координатор Громадянської платформи з реформування наукової сфери, канд. істор. наук.

Довідково

Телефони «гарячої лінії» ГО «Фонд «Відкрита політика»» з питань здобуття української освіти громадянами, які мешкають в Криму та на Донбасі.

Краматорськ

0 800 50 45 22 – БЕЗКОШТОВНО!

+38 066 113 93 75

+38 097 904 71 91

Skype: Dostupna Osvita Kramatorsk Сєвєродонецьк

0 800 50 45 11 – БЕЗКОШТОВНО!

+38 099 345 20 76

+38 097 983 65 31

Skype: Dostupna Osvita Severodonetsk Херсон

0 800 50 45 70 – БЕЗКОШТОВНО!

+38 097 983 65 91

+38 095 875 74 99

Skype: Крим ДоступнаОсвіта

Ірина Жданова Ірина Жданова , Генеральний директор ГО «Фонд «Відкрита політика», учасниця 42 сесії Міжурядової групи експертів IPCC, кандидат історичних наук
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter