ГоловнаБлогиБлог Віктора Мазярчука

ЄС надав 1 млрд. євро для України – на проїдання

13 травня 2014 у Брюсселі між Україною та ЄС було підписані Меморандум про взаєморозуміння та Кредитна угода між Україною як позичальником та ЄС як кредитором з метою надання макрофінансової допомоги у розмірі EUR 1 млрд.

Виділення кредитних коштів для України є частиною загального «Пакету підтримки для України», який на початку березня затвердила Європейська комісія, і передбачає виділення коштів для України на суму EUR 11,175 млрд. протягом 2014 – 2020 років. В рамках даного пакету підтримки України передбачається протягом наступних років виділення коштів на 3 основні напрямки:

1. Гранти – фінансова допомога – EUR 1,565 млрд.

• Двохсторонні угоди:

a. EUR 0,14 – 0,20 млрд. – Щорічна програма дій на 2014 рік;

b. EUR 0,78 млрд. (в середньому) – Щорічна програма дій на 2015 – 2020 роки;

c. EUR 0,24 – 0,30 млрд. – Програма Парасолька на 2015 – 2020 роки;

• Покращення інвестиційної спроможності України – EUR 0,20 – 0,25 млрд.;

• Співробітництво заради Стабільності та Миру – EUR 0,02 млрд.;

• Політика Спільної діяльності в сфері міжнародних відносин та безпеки – EUR0,015 млрд.

2. Кредит - Макрофінансова допомога – EUR 1,61млрд.:

• EUR 1,0 млрд. (меморандум від 2014.05.13) – розділений на 2 транші по EUR0,5 млрд.буде наданий після ратифікації меморандуму Верховною Радою;

• EUR 0,61 млрд. (меморандум ратифікований Верховною Радою 2014.03.04) – буде надано4 траншами:

a. перший в сумі EUR 100 млн. євро до 20 травня;

b. другий – EUR 10 млн.;

c. тертій – EUR 250 млн.;

d. четвертий – EUR 250 млн.

3. Фінансування проектів (кредити) – Європейськими фінансовими інститутами:

• Європейський інвестиційний банк – до EUR 3,0млрд.;

• Європейський банк реконструкції та розвитку – EUR 5,0млрд.

Фото: Надано автором

Кредитні кошти у сумі EUR 1,61 млрд.надаються Україні терміном на 15 років з метою зменшення зовнішнього фінансового тиску на Україну, поліпшення її платіжного балансу та забезпечення бюджетних потреб, а також підсилення її позиції за валютними резервами. Ця допомога з боку Європейського Союзу є додатком до ресурсів, які надаються Україні міжнародними фінансовими установами та на основі двосторонніх угод з донорами на підтримку державної програми економічної стабілізації та реформ.

Кошти даного кредиту підуть на фінансування дефіциту бюджету. Таким чином, за рахунок отриманих коштів Уряд буде «закривати» поточні витрати бюджету пов’язані з виплатами соціальних зобов’язань, оплаті заборгованостей за газ та повернення боргів за попередні роки. ЄС ставить наступні вимоги перед Урядом щодо проведення структурних реформ:

1. Покращення управління державними фінансами:

• Забезпечення подальше створення системи державних закупівель, яка базується на принципах прозорості, конкуренції та недискримінації серед учасників торгів:

a. Міністерство економічного розвитку і торгівлі щоквартально публікуватиме дані про кількість і вартість процедур закупівлі на засадах конкуренції, а також про процедури закупівель на безконкурсній основі;

b. Створення у складі Антимонопольного комітету укомплектованого підрозділу, здатного ефективно розглядати скарги, що надаватимуться потерпілими учасниками торгів у сфері державних закупівель.

• Схвалити Національну стратегію щодо запобігання та протидії корупції та затвердити Державну програму стосовно впровадження такої стратегії з визначеними заходами і термінами їх виконання;

• Запровадити всеохоплююче антикорупційне законодавство згідно з рекомендаціями групи держав з боротьби проти корупції (ГРЕКО) та іншими міжнародними стандартами;

• З метою розвитку державного внутрішнього фінансового контролю прийняти стратегію навчання персоналу на різних рівнях урядування (центральний та муніципальний рівень, включаючи служби внутрішнього аудиту) та для сертифікації внутрішніх аудиторів;

• Подати до Парламенту законопроект, що передбачає повноваження Рахункової палати України щодо аудиту не лише видатків бюджету, а й доходів бюджету відповідно до стандартів Міжнародної організації Вищих органів фінансового контролю (INTOSAI);

• Прийняти набір стандартів державного внутрішнього фінансового контролю (заснованих на принципах організаційної підзвітності функціональної незалежності внутрішнього аудиту);

• Збільшити фінансові ресурси, які виділяються на функцію зовнішнього аудиту на рівні.

2. Торгівля і оподаткування:

• Утримуватися від заходів, які порушують зовнішню торгівлю;

• Запровадити в Україні сучасну товарну номенклатуру зовнішньоекономічної діяльності, розроблену на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2007 року;

• Відповідно до Програми економічних реформ, забезпечити, щоб практика митної оцінки повною мірою відповідала стандартам СОТ (зокрема, митна вартість товарів буде визначатися переважно на основі заявлених значень ринкової вартості);

• Забезпечити повернення усіх заборгованостей з відшкодування ПДВ і щоб усі законні вимоги повернення ПДВ виплачувалися у встановлені терміни;

• Увести до законодавства про ПДВ положення про те, що на всю заборгованість з відшкодування ПДВ нараховуватимуться відповідні відсотки штрафних санкцій, щонайменше 120% облікової ставки НБУ;

• Забезпечити своєчасне відшкодування ПДВ через роботу автоматичної системи відшкодування ПДВ з аудитом на основі ризиків.

3. Сектор енергетики:

• Підвищення збирання платежів НАК "Нафтогаз України" шляхом кращого забезпечення дисципліни платежів, зокрема у сфері підприємств з надання комунальних послуг;

• Для компенсації зростання цін на газ для уразливих домогосподарств зміцнити систему цільової соціальної допомоги.

• Досягти значного прогресу у виконанні зобов'язань України за Договором про заснування Енергетичного співтовариства, що прямо передбачає розмежування виробництва, розподілу і транспортування у національному газовому секторі;

• Досягти статусу “Кандидат” у рамках Ініціативи з прозорості у добувній промисловості для підтримки прозорості в енергетичному секторі;

• Досягти істотного просування на шляху одержання статусу "відповідності ЕІТІ" у рамках Ініціативи прозорості добувної промисловості;

• Досягти подальшого рівня поліпшення загального рівня показника стягнення оплати НАК "Нафтогаз України" шляхом підвищення дисципліни платежів.

4. Фінансовий сектор:

• Забезпечення запровадження Міжнародних стандартів фінансової звітності серед усіх учасників фінансового ринку до 2014 року;

• Підготувати впровадження законодавства ЄС, що стосується фінансових послуг, як зазначено в Додатку до відповідного Розділу щодо співпраці Угоди про асоціацію, зокрема шляхом прийняття стратегічного багаторічного плану поступового наближення регулювання фінансового сектору до законодавства ЄС у цій сфері. Цей стратегічний план буде визначати пріоритетні області щодо законодавчого зближення, надавати перелік конкретних кроків і заходів, які повинні бути прийняті і визначати терміни їх реалізації.

Для моніторингу ефективності проведення структурних реформ в Україні, Урядом будуть надаватися щоквартально відповідні звіти до Європейської Комісії. Від ефективності проведення вище перелічених заходів буде залежати отримання другого та подальших траншів кредиту ЄС. Оскільки, тільки EUR 0,1млрд. буде залучено Україною до 20 травня.

Віктор Мазярчук Віктор Мазярчук , Голова правління Центру досліджень фіскальної політики
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram