Об'єктивка, або Що нам продають за наші податки, №6

ГО «Публічний аудит» продовжує започатковану рубрику, в якій аналізуються результати діяльності парламенту та центральних органів виконавчої влади через призму ціни цих структур для Державного бюджету України, тобто для нас із Вами.

Цей тиждень видався багатим на події, з огляду на це шостий випуск постійної рубрики розділено на 2 частини:

Отже, частина І:

Національний банк України

1) На 01.03.15 року обсяг міжнародних резервів України становив $5, 6 млрд.

Порівнюючи з залишками на 01.02.15, які становили $6,4 млрд, вони зменшилися на $800 млн, із яких понад $500 млн знову пішли на адресну інтервенцію, тобто продані НАК «Нафтогаз України».

2) Заходи адміністративного регулювання, вжиті на поточному тижні НБУ з метою стабілізації валютних коливань:

2.1 Прийнято постанову Правління Національного банку України від 3 березня 2015 року №161.

Окремі положення:

— до НБУ для підтвердження можливості як купівлі, так і перерахування іноземної валюти, необхідно надавати довідку Державної фіскальної служби України про відсутність у резидента заборгованості з податків, зборів, платежів;

— ці вимоги не поширюються на імпортні операції резидентів із купівлі життєво необхідних товарів, визначених статтею 5 Закону України «Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України».

Зважаючи на «кмітливість» Українців, як висловилась В.О. Гонтарева, при наявності бажання вивести валютну виручку за кордон, за імпортним контрактом, не складно його предметом визначити, наприклад, мазут, дизпаливо чи бензин – для такого предмета поставки довідка не потрібна.

2.2 Прийнято постанову Правління НБУ 160 від 03.03.15

Окремі положення:

— визначено строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, у межах, що не перевищують 90 календарних днів;

— надходження в іноземній валюті підлягають обов’язковому продажу на міжбанківському валютному ринку України, у тому числі безпосередньо Національному банку України в розмірі 75 %;

— збережено обмеження на продаж готівкової іноземної валюти або банківських металів одній особі в один операційний (робочий) день у сумі, що не перевищує в еквіваленті 3 тис. гривень у межах однієї банківської установи;

— заборона здійснювати операції з продажу банківських металів за безготівкові гривні юридичним особам/фізичним особам-підприємцям загальною масою, що перевищує протягом одного календарного тижня у межах однієї банківської установи на одного клієнта 3,216 тройської унції золота, тобто близько 100 г;

— банки зобов’язані здійснювати обов’язковий продаж надходжень в іноземній валюті без доручення клієнта виключно наступного робочого дня після дня зарахування таких надходжень на розподільчий рахунок. Ці правила не поширюються на кошти, що надійшли в якості, зокрема, благодійної допомоги на користь її набувачів як помилковий переказ;

— обмеження на видачу готівки коштів у національній валюті через каси та банкомати в межах до 150 тис. грн на добу на одного клієнта;

— обмеження на видачу (отримання) готівки в іноземній валюті або банківських металів із поточних і депозитних рахунків у межах до 15 тис. гривень на добу на одного клієнта в еквіваленті за офіційним курсом Національного банку України.

Фактично, всі ці заходи спрямовані на обмеження офіційного обігу в економіці України більш ліквідних активів, аніж гривня. Обмеження щодо золота яскраво свідчить про це.

Нам пропонують використовувати як платіжний засіб чи засіб заощадження виключно національну грошову одиницю. Ті, хто в це повірив одного разу, сьогодні втратили 75 % заощаджень за рахунок девальвації.

Що ж, якщо публічна оферта Держави є такою, альтернативою виступають неофіційні ринки та гравці, на діяльність яких такі обмеження не поширюються.

2.3 Обмежено можливості інвесторів. Зокрема, заборонено купівлю, перерахування іноземної валюти з метою:

а) повернення за кордон коштів, отриманих інвесторами за операціями з продажу цінних паперів українських емітентів;

б) з повернення за кордон коштів, отриманих іноземними інвесторами за операціями з продажу корпоративних прав юридичних осіб;

в) з повернення за кордон іноземному інвестору дивідендів;

Зважаючи на те, що в сьогоднішній Україні можна порахувати на пальцях однієї руки, а кошти, які начебто виводяться за кордон в якості повернення інвестицій, є нічим іншим як способом виведення у валюті капіталу з держави, то ГО “Публічний аудит” вважає, що з цими обмеженнями НБУ влучив у 10-ку, однак, як завжди останнім часом, із запізненнями на рік.

3. 02.03.15 прийнято постанову Правління НБУ «Про регулювання грошово-кредитного ринку» № 154, якою встановлено облікову ставку в розмірі 30% (збільшено з 19,5 в порівнянні з попередньою на 10,5 %).

4. 04.03.2015 відбувся тендер із рефінансування банків, за результатами якого задоволено заявки 12-ти банків у сумі 1 300,0 млн грн за середньозваженою відсотковою ставкою в розмірі 32,32 % річних.

У цілому ці заходи можна прокоментувати так: НБУ, піднімаючи відсоткову ставку, фактично визнає, що ефективних заходів контролю щодо використання коштів, залучених банками в ході рефінансування у регулятора, немає. Наслідком цього ставало їх використання на міжбанківському валютному ринку для валютних спекуляцій. З огляду на це, піднімаючи відсоткову ставку, регулятор фактично обмежує обсяг гривні у банківському обігу. Така відсоткова ставка фактично «поховала» банківське кредитування клієнтів та населення.

5. 02.03.15 ПАТ «Дельта Банк», ПАТ «Кредитпромбанк» і ПАТ «ОМЕГА БАНК» віднесено до категорії неплатоспроможних.

94% усіх вкладників АТ «Дельта Банк» мають вклади в межах гарантованої Фондом гарантування вкладів фізичних осіб. Кількість таких вкладників становить 554 тисячі.

Обсяги коштів на рахунках юридичних осіб, якими їх власники більше ніколи не зможуть розпоряджатися, не озвучується.

За підрахунками, тільки виплата компенсацій вкладникам «Дельта Банку» забезпечить додаткову емісію в Україні в обсязі понад 15 млрд грн. Іншими словами, шановні вкладники, гроші, які Ви отримаєте від ФГВФО, будуть надруковані саме для Вас, можливо навіть у новому дизайні.

Міністерство фінансів України

Ціна робочого тижня відомства – 9,24 млн грн

1) 04.03.15 року Рада директорів Світового банку схвалила надання Україні позики в сумі $214,73 млн на впровадження Проекту «Поліпшення охорони здоров`я на службі в людей».

Аналіз:

Позика повинна бути спрямованою на удосконалення якості медичних послуг із особливим акцентом на первинній і вторинній профілактиці серцевосудинних захворювань і раку, а також на підвищення ефективності системи охорони здоров`я. Це хороший результат діяльності міністерства – головне, щоб освоєння коштів відбувалось під прискіпливим поглядом інвестора.

2) 02.03 15 аукціон із розміщення ОВДП під 16,7 % на суму 42 млн грн не відбувся.

Без коментарів, див. вище облікову ставку НБУ.

Верховна рада України

Ціна робочого тижня відомства – 14,3 млн грн

1) Верховна Рада України прийняла Закон «Про ліцензування певних видів господарської діяльності». Документ скасовує понад 20 ліцензій; запроваджує електронні технології отримання ліцензій. Ухвалено Закон «Про чисельність Збройних Сил України». Внесено зміни до статті 73 Кодексу законів про працю України (щодо встановлення святкового дня – День захисника України) 14.10 — День захисника України. Внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення.

У цілому, як висловився спікер ВР України, орган законодавчої влади, виконав свою частину роботи в напрямі реформування країни та може йти на канікули.

Натомість, чомусь, складається враження, що ВР України задля отримання міжнародного кредиту була готова голосувати навіть за ті проекти законів, які потрібно впроваджувати, але які ще не розроблені.

Замість того щоб реформи втілювати поступово, вивести країну на рівень економічного зростання, на тлі якого підвищувати ставки та тарифи, покращити рівень медичного обслуговування, забезпечити безпечні умови життя населення, обмежено пенсії та передбачено їх оподаткування.

2) Прийнято зміни до Закону України про Державний бюджет України на 2015 рік. Показники: збільшення надходжень бюджету на 22,5 млрд грн; збільшення видатків бюджету на рівні 35,7 млрд грн – із них на 12,5 млрд грн буде збільшено видатки на субсидії для населення.

Основним джерелом доходу визначено збільшення рентної плати з 20% до 70%, що має забезпечити додаткові доходи в розмірі 9 млрд грн (про це далі).

3) Запроваджується кримінальна відповідальність для керівників та пов’язаних із банком осіб. Кримінальний кодекс України доповнено ст. 218-1, якою передбачено відповідальність за доведення банків до неплатоспроможності та зобов’язання їх компенсувати збитки від банкрутства фінансових установ. Умисне доведення банку до неплатоспроможності буде каратися обмеженням волі на термін від 1 до 5 років або позбавленням волі на той же термін, із накладенням штрафу в розмірі 85–170 тис. грн.

Підслідність у таких справах визначено за органами податкової міліції.

Все начебто непогано, та народ знову проковтне цю інформацію про начебто заходи з боротьби з нечистими на руку банкірами та бенефіціарами банків, але ГО «Публічний аудит» вважає, що необхідно бути послідовними до кінця та надати людям статистику доведення до суду та винесення обвинувальних вироків у справах про доведення до банкрутства по Україні загалом, обсягу відшкодованих збитків у межах цих справ, а ці дані засвідчать, що фактично про жодну компенсацію завданої шкоди у таких справах мова не йде. Оскільки до моменту винесення вироку керівництво СПД здійснюють номінальні особи, а активи бенефіціарів давно перереєстровано. Тому модель, яку необхідно застосовувати як превентивну, це накладення НБУ заборони на відчуження майна керівництва банку та пов’язаних осіб із моменту визнання фінустанови проблемною.

Кабінет Міністрів України

Ціна робочого тижня відомства – 4,9 млн грн

Міністерство енергетики та вугільної промисловості

Ціна робочого тижня відомства – 35,7 млн грн

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

Ціна робочого тижня відомства 1 млн грн

Разом: 41 млн грн

Результати роботи:

У діях цих відомств та прийнятих ними рішень проявились реальні платники в тому числі і рентної плати, за рахунок яких буде забезпечено додаткові доходи Державного бюджету, про які говорила Міністр фінансів України.

Отже, підвищено тарифи на газ як для промислових споживачів, так і для населення.

— Із 01.03.15 промисловим споживачам та іншим суб’єктам господарювання – 8900,00 грн за 1000 м3 без ПДВ та цільової надбавки, іншими словами — 10 858 грн

— Із 1 квітня 2015 року вдвічі підвищено тариф на транспортування природного газу для державної компанії «Укртрансгаз» – до 294 грн за тисячу кубометрів, що на сьогодні згідно з офіційним курсом гривні до долара (23,77 грн на 04.03.15) становить $12,36 за 1000 куб. м. Загальний тариф на транспортування природного газу збільшиться з 1 квітня майже на 80% – до 656,2 грн за тисячу кубів.

З 1 квітня 2015 року тариф за природний газ (транзит входить до його структури) для населення (до 3600 грн/1000 куб. м, для споживачів із обсягом споживання до 2400 куб. м у рік, а для тих, хто цей обсяг перевищить, – 7188 грн за 1000 куб. м) (publicaudit.com.ua).

Постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2015 р. N 74 опалювальний період визначено на період із 1 жовтня по 30 квітня включно.

Натомість Демчишин запевняє населення: «Збільшено не опалювальний період, а період застосування пільгової ціни на опалення в розмірі 3600 гривень за тис. куб м». Володимир Демчишин також додав, що опалювальний сезон в Україні в цьому році можна звершити раніше традиційних термінів у зв’язку з теплою погодою.

Він зазначив, що споживачі платитимуть протягом 12 місяців – саме на такий період буде розбито плату за теплопостачання: «Це буде середньоарифметична сума з подальшим коригуванням. Повертаємося до тієї системи, яка існувала раніше».

Проте міністр не уточнює, що сума розбиватиметься, виходячи з опалювального періоду, який тепер триватиме на 1 місяць довше. Тобто, замість того, щоб дійсно роз’яснити все населенню, знову приховується правда.

У 2-ій частині буде проаналізовано результати діяльності Міністерств соціальної політики, інфраструктури, аграрної політики та продовольства України.

Андрій Вігірінський Андрій Вігірінський , Правник, аналітик
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter