«Успіхи НБУ», чи можливо ми чогось не розуміємо

В завершення непростого та неоднозначного з точки зору оцінки його підсумків 2014-го року (який, з одного боку, подарував сподівання на докорінні зміни в організації Державного управління та, відповідно, і в житті звичайних громадян, а, з іншого боку, не виправдав ці сподівання) хочеться повернутись до наболілої теми: позиції національної валюти та заходів, які повинен був вжити за для її укріплення регулятор.

Фото: vopros.ua

Результат такої діяльності кожен з нас різко відчуває напередодні святкування Нового року. Намагаючись створити свято у своїй сім’ї, вимушено констатуємо, що національний універсальний платіжний засіб, за допомогою якого набуваються у власність необхідні для цього речі, за неповних 10 місяців, став далеко не тим, яким був раніше. Так, ще в жовтні ГО «Публічний аудит» припустила, що Національний банк України, латаючи фінансові прогалини, шляхом емітування гривні не тільки у вигляді банкнот, але й у вигляді незабезпечених безготівкових коштів, які скеровувались на підтримку ліквідності банків (рефінансування), на фінансування дефіциту Державного бюджету України (наприклад шляхом придбання ОВДП), як мінімум вдвічі знецінить національну грошову одиницю. З часом, до цього додалось штучне утримання курсу напередодні виборів за рахунок міжнародних резервів, фінансування НАК «Нафтогаз України» з цих же коштів.

Вбачається, що одним із основних факторів такого катастрофічного становища (окрім АТО, анексії, переходу від фіксованого до гнучкого курсоутворення, НАК «Нафтогаз України») є саме непрофесійне, безвідповідальне викоконання регулятором своїх Конституційних функцій.

Так, всі без винятку органи державної влади зобов’язані діяти в межах Конституції України, Законів України, наданих їм прав та повноважень, неухильно виконувати покладені на них функції.

Аналогічні правила діють і в приватному секторі економіки, де працівники, наймані робітники, керівники підприємств відповідають за довірені їм ділянки роботи, у випадку невтішних економічних результатів такої їх праці, вирішується питання про доцільність подальшого виконання ними своїх обов’язків. Просте питання: Чому треба тримати на роботі, виплачувати заробітну плату працівнику, який не приносить користі підприємству, бізнесу? Вже не кажучи про шкоду чи заподіяні збитки….

Отже, статтею 6 Закону України «Про Національний банк України» визначено, що основною його функцією є забезпечення стабільності грошової одиниці України, при виконанні якої НБУ має виходити із пріоритетності досягнення та підтримки цінової стабільності в державі.

Статею 7 Закону Національну банку надано право монопольно здійснювати емісію національної валюти України та організовувати готівковий грошовий обіг; забезпечувати накопичення та зберігання золотовалютних резервів та здійснювати операції з ними та банківськими металами.

Крім цього, ст. 47 Закону встановлює, що для забезпечення внутрішньої і зовнішньої стабільності грошової одиниці України Національний банк має золотовалютний резерв, що складається з таких активів як: монетарне золото; спеціальні права запозичення; резервна позиція в МВФ; іноземна валюта у вигляді банкнот та монет або кошти на рахунках за кордоном; цінні папери (крім акцій), що оплачуються в іноземній валюті; будь-які інші міжнародно визнані резервні активи за умови забезпечення їх надійності та ліквідності.

Як же ж Національний банк виконав в поточному році покладені на нього функції?

І. Використання монопольного права НБУ на здійснення емісії

Показники: на початок 2014 року грошова база — 294, 45 млрд грн., грошова база на кінець листопада 2014 року — 328, 38 млрд грн.

Динаміка — збільшення на 33, 93 млрд грн.

Готівка в обігу: початок 2014 року — 257,6 млрд грн., листопад 2014 року — 301,98 млрд грн.

Динаміка — збільшення 50, 38 млрд. грн.

ІІ. Забезпечення накопичення та зберігання золотовалютних резервів та здійснення операцій з ними та банківськими металами

Початок 2014 року: резерви всього: 20, 41 $, з них в золоті 1, 64 $;

Листопад 2014 року: резерви всього: 9, 96 $, з них в золоті 0, 9 $.

Динаміка: всього зменшення — 10, 45 млрд $,

зменшення в золоті на 750 млн $.

Для повної об’єктивності варто врахувати обсяги Кредитів, наданих МВФ, які пішли на поповнення міжнародних резервів, а це в поточному році 4,6 млрд $.

Отже, в 2014 році НБУ, на виконання функції накопичення та зберігання золотовалютних резервів, витратив 15 млрд $.

(Примітка: борг НАК «Нафтогаз України», про який, як основний фактор зменшення міжнародних резервів, зазначалось посадовцями, — складав 3,1 млрд. $ ).

ІІІ. Індекс споживчих цін, він же ж — індекс інфляції

За офіційними данними Державного комітету статистики України, з початку року зріс на майже 19 відсотків (дані станом на кінець листопаду 2014 року).

При тому, що індекс споживчих цін збільшився на 20 відсотків. Чому б не припустити, що і грошова одиниця повинна похитнутись (знецінитись) у цих же ж межах?

Але ж ні:

Офіційні курси гривні до долара США за даними НБУ:

станом на 01 січня 2014 року, за 1 $ - 7, 99 грн.;

станом на 26 грудня 2014 року за 1 $ - 15,76 грн.

Динаміка: знецінення національної грошової одиниці на офіційних курсах: 1:1,97.

Примітка: На реальному ринку валют на ці ж дати курс становив: 8,1 грн/ 1 $ та 18,6 грн/1$, відповідно.

Підсумок: в поточному році вжитими НБУ заходами забезпечено знецінення національної грошової одиниці «тільки» в 2 рази.

Вражаючі показники роботи, чи не так?

«Найкраще» у 2014 році регулятор впорався з функцією «виключного права проводити емісію грошових коштів», відчеканивши 50 млрд грн. тільки готівки, а у поєднанні з незабезпеченими безготівковими коштами, фінальний результат перевищив 300 млрд. грн.

На жаль, це не той результат, яким варто пишатись.

P. S.

На сам кінець, декілька слів, щодо зміни структури та обсягів міжнародних резервів:

На початку грудня 2014 року фахівцями ГО «Публічний аудит» вже аналізувалось повідомлення НБУ про «псевдо» оптимізацію міжнародних резервів, шляхом продажу золота, детальніше «В иных руках и горсть пыли в золото превращается».

Як вбачається, в умовах відсутності зовнішніх надходжень, продовжив започатковану традицію продажу ліквідних активів.

Так, в жовтні 2014 року міжнародні резерви становили — 12,58 млрд $, з них в цінних паперах — 7,038 млрд $, а в золоті — 0,988 млн. $.

Вже на кінець листопада 2014 року, ці показники становили: 9,97 млрд $, з них в цінних паперах — 6, 45 млрд $, а в золоті — 0,9 млрд. $.

Тобто на 600 млн. $, скоротився обсяг резервів в цінних паперах, а в золоті на 88 млн. $, (ще на 600 млн. $ було реалізовано золотих злитків у жовтні 2014 року).

Чи не дивно, чому, маючи цінні папери на суму в понад 7 млрд. $, НБУ реалізовує золото?

ГО «Публічний аудит» надіслала офіційний запит про доступ до публічної інформації на ім’я головного банкіра країни щодо надання інформацію про цінні папери включені до структури міжнародних резервів

Приводимо «мотивовану» відповідь Національного банку України:

За відсутності інформації, дозволимо собі припустити, що цінні папери, які знаходяться у власності НБУ, виходячи з того, що регулятор надає перевагу продажу золота, не володіють достатньою ліквідністю та не можуть бути реалізовані в необхідному обсязі навіть за номінальною вартістю.

А якщо так, то обсяг міжнародних резервів України в сумі 9, 96 млрд $, є номінальним, та в дійсності може мати значно менше значення, оскільки реальна ринкова вартість цінних паперів, які складають 70 % його структури, невідома.

Андрій Вігірінський Андрій Вігірінський , Правник, аналітик
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter