Ліквідація банків по-українськи

За офіційною статистикою, Україна закінчила 2014 рік із падінням ВВП на 7,5%, девальвацією національної валюти майже на 100%, споживчою інфляцією у 25%, падінням міжнародних резервів країни до 7,5 млрд дол. США та втратою банківською системою третини депозитів. Так, обсяг валютних депозитів зменшився на 11,44 млрд дол. США (-37,2%), гривневих – на 57,86 млрд грн (-13,7%).Такий стан справ вимагав від регулятора більш рішучих дій і вони, хоч із запізненням, але розпочалися.

У 48 банках із початку 2014 року до 25.03.2015 була введена тимчасова адміністрація Фонду гарантування вкладів фізичних осіб ФГВФО, частину з них вже ліквідовано чи буде це зроблено незабаром. В абсолютній цифрі йдеться про 13,9% активів банківської системи. Враховуючи зазначене, фахівці ГО «Публічний аудит» вирішили дослідити реалізацію та наслідки ліквідації учасників банківського процесу в Україні.

Спершу слід зазначити про прийняту 24 лютого 2015 року Постанову НБУ №129, в якій передбачено, що через девальвацію гривні до банків не будуть застосуватися заходи впливу за порушення низки ключових економічних нормативів (Н1, Н2, Н5-Н10). Цей порядок має діяти до 1 січня 2019 року.

Таким чином, НБУ фактично відмовився від базових і основних принципів контролю за банківською системою, дотримання яких і має забезпечувати стабільну роботу учасників ринку.

У ході дослідження було проведено аналіз нормативних показників діяльності банків за 2014 рік, який показав: якби НБУ діяв відповідно до інструкцій та вказаних норм законодавства, значної кількості прикладів невдалої роботи регулятора можна було б уникнути.

Так, у ПАТ «КБ «Надра» з початку 2014 року зафіксовано численні випадки невиконання обов’язків перед вкладниками (майже повна зупинка повернення депозитів) та більше 10 випадків невиконання нормативних показників. За III квартал роботи банк відзвітував про рівень поточної ліквідності – 20,87%, за IV квартал – 33,96% (при нормі не менше 40%).

Незважаючи на це, Нацбанк тільки з 6 лютого 2015 року (Постановою НБУ №83) визнав ПАТ «КБ «Надра» неплатоспроможним і ввів тимчасову адміністрацію ФГВФО. Вказане суперечить ст. 76 ЗУ «Про банки і банківську діяльність», яка передбачає, що невиконання банком протягом 10 робочих днів поспіль 10% і більше своїх зобов'язань перед вкладниками та іншими кредиторами дозволяє регулятору визнавати його неплатоспроможним.

Крім того, за час зволікання НБУ з визнанням установи неплатоспроможною власники банків встигають виводити основні обсяги активів. Так, через затягування процедури визнання ПАТ «МІСЬКИЙ КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК» неплатоспроможним, зі 108 відділень, які були на піку розвитку фінансової установи, в момент призначення тимчасової адміністрації залишилося менше 20.

Найбільш масштабним прикладом роботи НБУ є ситуація, яка склалася з ПАТ «Дельта Банк». З весни 2014 року банк зупинив видачу депозитів і почав повертати вкладникам не більше 200 грн у день.

Для подолання панічних настроїв населення (банк четвертий за обсягами депозитів) та стабілізації ситуації на ринку регулятор виділив більше 10 млрд грн на підтримку ліквідності банку, але це не дало очікуваного ефекту і спаду напруги. Пізніше Постановою від 25.12.2014 №863 Нацбанк визначив ПАТ «Дельта Банк» системно важливим і таким, що підлягає рекапіталізації від держави.

Проте всупереч нормативним документам та гарантіям держави, постановою Правління НБУ від 02.03.2015 №150 ПАТ «Дельта Банк» віднесено до категорії неплатоспроможних.

Проведене ГО «Публічний аудит» дослідження показало, що є і інший бік процедури очистки банківського ринку.

Прикладом може стати визнаний 12.02.2015 неплатоспроможним ПАТ «ЕНЕРГОБАНК», показники якого були в рамках встановлених норм протягом всього року:

Поряд із майже ліквідованим ПАТ «ЕНЕРГОБАНК», можна розглянути показники дещо більшого і досі діючого ПАТ «Укрсоцбанк» (UniCredit Bank), в якого з п’яти основних нормативних показників 2014 року виявлено проблеми з трьома (Н2, Н3, Н7):

Також аудитори дослідили роботу НБУ та тимчасової адміністрації ФГВФО з ПАТ «ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ АКЦІОНЕРНИЙ БАНК». Відповідно до фінансової звітності банків, оприлюдненої Національним банком України, станом на 01.10.2014 активи установи становили 23,9 млрд грн.

На підставі постанови Правління НБУ від 20.11.2014 №733 ВіЕйБі Банк віднесено до категорії неплатоспроможних. Після двох місяців роботи тимчасової адміністрації (станом на 01.01.2015), активи банку становили 11,4 млрд грн.

Станом на березень 2015 року за п’ять місяців роботи тимчасової адміністрації активи ВіЕйБі Банку скоротилися більше, ніж втричі та становлять 5,85 млрд грн.

Зважаючи на безвихідність ситуації, великі вкладники ВіЕйБі Банку (близько 3,5 млрд грн депозитів, що виходять за межі гарантованої суми та вклади юридичних осіб) запропонували НБУ і ФГВФО найменш витратний спосіб виведення установи з ринку – через створення перехідного банку та викупу його великими клієнтами.

У процесі реалізації запропонованого способу виведення банку з ринку вкладники готові заморозити власні депозити на певний час, ввести мораторій на виплату будь-яких вкладів, з часом конвертувати власні депозити в акції перехідного банку.

Відповіді від НБУ або ФГВФО представники установи не отримали, натомість постановою регулятора від 19.03.2015 №188 прийнято рішення про початок процедури ліквідації ПАТ «ВіЕйБі Банк».

У ході дослідження було виявлено, що робота НБУ з ліквідації банків проводиться невчасно та вибірково. Крім того, масштабне виведення гравців з банківського сектору навантажує фінансовими обов’язками ФГВФО в обсязі, з яким на сьогодні він не в змозі впоратися (більше 40 млрд грн виплат при наявних 16,5 млрд грн).

Побічними результатами дій Національного банку України в банківському секторі за 2014-2015 роки стали:

- падіння нормативу достатності (адекватності) регулятивного капіталу (не менше 10 %), по всій банківській системі до рекордного мінімуму України, з 18,26% (станом на 01.01.2014) до 7,37% (станом на 01.03.2015);

- падіння рейтингів України за версіями авторитетних міжнародних агентств (Fitch, Moody`s) до мінімально допустимих або переддефолтних (СС, Саа3).

Андрій Андрущенко Андрій Андрущенко , Фахівець в галузі обліку та аудиту, ГО «Публічний аудит»
Читайте новости LB.ua в социальной сети Facebook
Темы: ,