Проект «ABC-арт»: Полтава як абстракція

Цим блогом я розпочинаю серію публікацій про мою галерею «ABC-арт» на Андріївському узвозі, 2Б. Проект є некомерційним та неприбутковим. Це лише запрошення на побачення з витворами мистецтва – переважно сучасним живописом.

Що спільного між абстракціонізмом та Полтавою? Абстрактний живопис – це, примітивно кажучи, натяк, відправна точка для асоціацій. Асоціації не можуть бути правильними чи неправильними, але вони можуть бути стереотипними. Як у мистецтві, так і поза ним. Наприклад, якщо Полтавщина викликає у вас уявлення про шведів і знамениту битву, про козацьке бароко чи про Гоголя та Котляревського (або, що значно гірше, про галушки), то це – шаблон. Прогнозований і закономірний.

Відформувати його можна, зазначивши, що, окрім всього іншого, на Полтавщині працюють і художники-абстракціоністи. Звісно, твердження про те, що цей регіон – колиска нефігуративу, може прозвучати дещо пафосно. Хоча, можливо, тут дається взнаки знаменита українська вторинність – свідомо применшити власні заслуги, побоюючись виглядати надто самонадіяно. Між тим одна уродженка Полтавщини – Соня Делоне (1885-1979) – набула світової слави, працюючи в стилі абстракціонізму, а згодом винайшовши власний напрям – орфізм.

«ABC-арт» спільно із галерейним проектом «Арт-місія» до 130-річчя Делоне проводить виставку «Рондо», на якій, зокрема, експонуються два Соніни оригінали – одна з композицій періоду 1960-1977 років та робота «Danseuse jaune». Компанію «Жовтій танцівниці» Соні Делоне складають твори її краян – Руслани Анічиної, Григорія Волкова, Анатолія Лавренка та Галини Рідної.

Уславлена співвітчизниця сучасних полтавських художників походила з незаможньої єврейської родини, що мешкала у містечку Градизьк. На зорі свого життя велика Соня Делоне звалася Сара Еліївна Штерн, її батько працював управителем на заводі, мати – Ханна Терк – була уродженкою Одеси.

Як би склалася доля Сари, якби її життєвий простір обмежився тільки Градизьком, невідомо. Але дівчинці пощастило: вже у п’ять років її взяла під свою опіку родина її дядька Генріха Терка, з якою вона об’їздила кілька європейських країн, побачивши найкращі світові музеї. Свої перші полотна Сара Штерн підписувала псевдонімом Соня Терк.

Досягнувши дорослого віку, Сара-Соня осіла в Парижі, де у 1910 році вийшла заміж за художника Робера Делоне. Вплив чоловіка на творчість молодої мадам Делоне був визначальним: від натуралізму Соня перейшла до експресіонізму та кубізму, а відтак і до власного стилю – симбіозу перших двох – до орфізму.

Соня Делоне. Зрілі роки
Соня Делоне. Зрілі роки

Орфізм названий саме так на честь античного музиканта Орфея. Орфісти стверджували, що передають музикальність ритму та динаміку руху за допомогою взаємопроникнення криволінійних поверхонь та основних кольорів спектру. У довоєнному Парижі слава Соні та Роберта Делоне не змусила себе чекати – подружжя брало участь в оздобленні паризької Всесвітньої виставки 1937 року, заснувало та опікувалось салоном мистецтв «Реаліті Нувель». У 1964 році Соня стала першою художницею, яка мала персональну виставку у Луврі. У 1975-му вона стала кавалером Ордену Почесного легіону – найвищої відзнаки Франції.

Робота Делоне «Danseuse jaune». Експонується в «ABC-арт»
Робота Делоне «Danseuse jaune». Експонується в «ABC-арт»

Про історичну батьківщину Соня не згадувала, здається, ніколи. Батьківщина «платила» їй тим же – ім’я Делоне в Україні широке відоме лише у дуже вузьких колах. Втім, заповнити інтелектуальні та інформаційні лакуни не пізно ніколи. Як ніколи не пізно й звернути увагу на співвітчизників знаменитої художниці, які працюють в одному з нею руслі, демонструючи спадкоємність дару та творчих вмінь.

Роботи останніх є аж ніяк не менш цікавими, аніж полотна Соні Делоне. Єдина відмінність полягає у тому, що справжня слава сучасних полтавців – ще попереду. Це стосується, скажімо, Руслани Анічиної, котра лише з 2014 року займається живописом (до цього Руслана була графіком). Говорячи про свої роботи, художниця зазначає, що шукає власну ноту у звучанні часу. І що, як і Делоне, понад усе ставить принцип музичності , цінує ритм та динаміку кольору.

Руслана Анічина, «Синє перо»
Руслана Анічина, «Синє перо»

Як і Анічина, її колега по цеху Григорій Волков не обмежений виключно рамками абстрактної композиції – він пише також натюрморти та пейзажі, проте вважає закономірним, що під вплив абстракціонізму у свій час потрапляє цілий ряд митців. «Дехто говорить, що це – глухий кут мистецтва. Я з цим не згоден. Якщо серйозно ставитися до абстракціонізму, в ньому можна знайти поетичність, музикальність, інтуїтивність вираження», – переконаний Волков.

Григорій Волков, «Да проросте зерно»
Григорій Волков, «Да проросте зерно»

Особливістю стиля іншого художника – Анатолія Лавренка – є його відданість колу. Власне, назва експозиції, представленої в «ABC-арт», пов’язана з трактуванням поняття «рондо» як руху по колу. Якщо кубізм у мистецтві досить популяризований, то чи не було б справедливим підтягнути до рівня його впізнаваності і рондізм? – запитує Лавренко. «Художник перестав бути ремісником, не так важливо, хто пише краще. Потрібен креатив, хочеться чогось нового. А нове додати складно – в абстракціонізмі є свої традиції», – зазначає він.

Анатолій Лавренко, «Рондо І»
Анатолій Лавренко, «Рондо І»

Нарешті, четвертий автор, Галина Рідна говорить про свою творчість так: «Абстрактний живопис для мене – один із основних напрямків творчості. Це – потреба, стан душі. Це те, що манить, веде за собою. Коли починаю працювати, не думаю про сюжет, образи. Все народжується саме, на емоціях, випливає із глибини душі. Я ніколи не знаю, якою картина буде по завершенні. Такими є й мої роботи, представлені на виставці. На них – те, що просто хотілося висловити».

Галина Рідна, «Варіант №63»
Галина Рідна, «Варіант №63»

P.S. Виставка триватиме до 4 липня.

Михайло Поживанов Михайло Поживанов , Політик, громадський діяч, депутат Верховної Ради чотирьох скликань
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram