ГоловнаПолітика

Більшість українців визнають європейські цінності основою процвітаючого суспільства, - Інститут Горшеніна

Інститут Горшеніна та Представництво Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні та Білорусі презентували в українських містах результати спільно проведеного соціологічного дослідження "Українське суспільство і європейські цінності". Так, обговорення вже відбулося в Києвів Харкові та Львові. Представляємо вашій увазі дискусію в Дніпрі, яка пройшла 29 листопада.

Так, результати опитування показали, що більшість українців визнають європейські цінності основою процвітаючого суспільства.

«Якщо ми будемо рухатися із заходу на схід, то якісне сприйняття європейських цінностей змінюється. Воно стає більш фрагментарним і суперечливим. Ми спостерігаємо зростання патерналістських настроїв. На сході більше опитаних вважають, що саме держава повинна стежити за їх законослухняністю, забезпечувати права людини, рівність усіх перед законом, можливості самореалізації для молоді і т.д. Тобто респонденти зі сходу більш схильні вважати, що цінності, які поділяють і європейці, і українці, повинні впроваджуватися державою», - прокоментував дані віце-президент Інституту Горшеніна Олексій Лещенко.

Олексій Лещенко
Олексій Лещенко

Також опитування показало: 25% українців вважають, що Україна повинна йти своїм шляхом розвитку. 51,6% виступають за інтеграцію в Європейський Союз.

«Ми проаналізували дані досліджень Інституту Горшеніна за останні 10 років і побачили, що геополітичні погляди українців дуже змінилися. На сьогодні за тісну співпрацю з Митним союзом виступають лише 10,2% опитаних, тоді як десять років тому таких було понад 30%. Водночас за звітний період значно збільшилася кількість тих, хто виступає проти будь-яких зовнішньополітичних інтеграційних процесів (з 7,2% до 25,4%). Це означає, що все більше українців вважають, що Україна повинна йти своїм шляхом розвитку», - сказала експерт Інституту Горшеніна Світлана Балюк.

Світлана Балюк
Світлана Балюк

Разом з тим, за словами віце-президента Інституту Горшеніна Олексія Лещенка, дослідження говорить про те, що замовником демократії в Україні є середній клас.

«Під час оброблення результатів опитування було проведено кластерний аналіз. У підсумку ми отримали дві групи респондентів з умовними назвами «єврооптимісти» і «євроскептики».

Перша категорія - це представники середнього класу, молоді освічені люди з вищою або спеціальною освітою, соціально і політично активні. Здебільшого вони вже побували з країнах ЄС і вірять, що політичним вибором можна вплинути на своє життя, і є замовниками демократії.

Друга категорія - в основному люди пенсійного віку, деякі з них досі вважають себе громадянами Радянського Союзу. Більш ніж половина євроскептиків не беруть участі в суспільно-політичному житті свого населеного пункту.

Разом з тим, обидві групи назвали серед своїх пріоритетних цінностей мир і цінність людського життя», - резюмував він.

Олексій Лещенко
Олексій Лещенко

Також з'ясувалося, що українці хочуть європейських благ, але не хочуть за них платити.

"На запитання «Який рівень зближення з ЄС Ви вважаєте доцільним?» 26,5% українців обрали «Загальний ринок праці». І тільки 26,4% вибрали «Загальну економічну систему». Тобто українцям не треба розширювати свою економіку, їм потрібна можливість заробити в Європі, а потім повернутися до себе і жити далі за своїми законами. Хочу нагадати: Європа починається з кожного з нас. Зі свого сприйняття свободи, зі свого сприйняття демократії, зі свого сприйняття власного впливу на політичні процеси», - зазначив член правління громадської спілки Центр економічної інтеграції та соціального партнерства Михайло Крапивко.

«Українці хочуть мати всі європейські блага, але не готові за це платити. Не готові платити чесною сплатою податків, не хочуть обмежень своїх особистих свобод заради того, щоб закон був готовим для всіх. Це наша національна риса. Ми хочемо все отримати, але нічим не готові пожертвувати", - додав також він.

Михайло Крапивко
Михайло Крапивко

Це говорить про те, що українське суспільство ще не доросло до базових європейських цінностей, вважає Станіслав Жолудєв, голова правління Всеукраїнської громадської організації «Комітет виборців України», коментуючи результати дослідження.

«Деякі цифри дослідження дійсно порадували, а саме - самоідентифікація українців і превалювання української мови. Але є цифри в дослідженні, які відверто здивували. Наприклад, це не тільки нетерпиме ставлення до представників ЛГБТ меншин, а й до ВІЛ-інфікованих (згідно з опитуванням, кожен третій опитаний (39,3%) не згоден приймати в будь-якій якості представників сексуальних меншин. Для порівняння: ставлення до колишніх ув'язнених трохи толерантніше - 36,9%, до ВІЛ-інфікованих - 37%). На жаль, за результатами дослідження ВІЛ-інфіковані практично такі ж ізгої в суспільстві, як і люди, які звільнилися з місць позбавлення волі. Ми допускаємо, що вони є громадянами України, але не більше того, і це сумні речі. Це говорить про те, що наше суспільство ще не доросло, воно знаходиться в зародковому стані щодо базових, елементарних речей у плані прав людини.

Мир для українців є базовою цінністю, також на другому місці знаходиться цінність людського життя. Водночас ми вважаємо, що демократія для європейців важливіша, ніж мир і людське життя. І це злегка неправильний погляд з України, здавалося б, на благополучну і процвітаючу Європу", - говорить Жолудєв.

Станіслав Жолудєв
Станіслав Жолудєв

Так само його здивували дані щодо голосування: "Згідно з дослідженням, явка на українських і місцевих виборах становить 46-48%. При цьому тільки 34% опитаних вірять у те, що від виборів залежить майбутнє країни".

В економічному плані для українських підприємців європейськими цінностями є досягнення європейських стандартів і досягнення конкурентоспроможності, вважає віце-президент, начальник управління зовнішньоекономічних зв'язків Дніпропетровської торгово-промислової палати, керівник проекту «Зелена палата» Сергій Кучерявенко.

«Наша робота пов'язана з виходом на зовнішні ринки. Тому в нас є певне розуміння, як наші громадяни сприймають європейські цінності. Я вважаю, що для українських підприємців європейські цінності - це досягнення конкурентоспроможності та європейських стандартів. Якщо ти сильний на ринку Європейського Союзу, отже, ти сильний у продажах і в США, і в Канаді і в країнах Азії. Я бачу, що інтеграція України в ЄС - це довга дорога. А зараз ми в основному продаємо за кордон сировину», - сказав він.

Сергій Кучерявенко
Сергій Кучерявенко

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram