ГоловнаПолітика

The Guardian: лідери пострадянських країн усе частіше дозволяють собі утискати журналістів

До їхнього переліку потрапила й Україна.

Неурядова медіа-організація Південно-Східної Європи (SEEMO), партнер Міжнародного інституту преси, занепокоєна утисками журналістів у колишніх країнах Радянського Союзу, зокрема представників українських ЗМІ.

Про це в блозі на сайті The Guardian пише Рой Грінслейд.

Автор публікує добірку нещодавніх випадків наступу на свободу слова, нагадуючи, що без неї демократії не буває.

"Хоча називаються вони "республіками", по-справжньому демократичні лише декотрі з них, а деякі є нічим іншим, як автократіями, в яких немає ні найменшої поваги до базових прав громадян, не кажучи вже про свободу друку", - пише журналіст.

"Політичні лідери створюють перешкоди для нових ЗМІ - заарештовують журналістів за надуманими звинуваченнями, не звертають уваги на випадки фізичної агресії проти репортерів (їх ніколи не розслідують) і відмовляють радіостанціям та телеканалам у видачі ліцензій на мовлення. Крім того, засобами пропаганди вони намагаються поставити під сумнів достовірність публікацій іноземних ЗМІ. Постійно відбуваються словесні нападки на ЗМІ і всередині країни, і за її межами", - зазначає він.

Як негативний приклад автор наводить Україну, де гендиректора телеканалу TBi Миколу Княжицького звинувачують у несплаті податків, і Вірменію, де зараз подано позови проти чотирьох незалежних видань, аби "збанкрутити їх".

Крім того, в Киргизії, пише автор, журналіст Азімжон Аскаров відбуває довічне ув'язнення за звинуваченнями, пов'язаними з висвітленням етнічного конфлікту між киргизами й узбеками в червні 2010 року.

Тим часом т.в.о. президента Румунії Крін Антонеску поклав на The Washington Post і Le Monde відповідальність за погіршення "міжнародного іміджу" своєї країни.

А прем'єр-міністр Болгарії Бойко Борисов узагалі заявив: "Усі, хто критикує міністерство внутрішніх справ, працюють на мафію". Такі звинувачення на адресу ЗМІ в пострадянських країнах, заявляє автор, не рідкість.

Зокрема, свого часу політичний лідер Чорногорії Міло Джуканович, який протягом двох десятків років пересідає з президентського крісла у прем'єрське і навпаки, звинуватив газети Vijesti і Dan, а також тижневик Monitor у бажанні "знищити і обмовити Чорногорію".

Відзначився також лідер партії "Нова Сербія" Велімар Ілич, якому в недалекому майбутньому пророкують міністерський портфель. Політик, який спеціалізується на образах журналістів, 2003 року побив представника ЗМІ. А нещодавно він засумнівався у психічному здоров'ї ведучої одного з телеканалів і попросив керівництво каналу "відправити її на аналізи".