ГоловнаЕкономікаБізнес

Європейська бізнес-асоціація виступила проти автоматичної індексації залізничних тарифів

Підвищення тарифів намітили на 1 серпня та 1 листопада.

Європейська бізнес-асоціація виступила проти автоматичної індексації залізничних тарифів
Фото: Александр Рудоманов

Автоматична індексація тарифів на залізничні перевезення фактично виключає бізнес із дискусії щодо тарифів і дає можливість необмежено збільшувати витрати вантажовідправників.

Про це йдеться в оприлюдненому Українськими новинами листі Європейської бізнес-асоціації, спрямованому першому віцепрем'єр-міністру України Степану Кубіву, міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, міністру фінансів Оксані Маркаровій, голові правління УЗ Євгену Кравцову та голові Держрегуляторної служби Ксенії Ляпіній.

В асоціації впевнені, що тарифи мають установлюватися на економічно обгрунтованому рівні під контролем незалежного державного регулятора - Національної комісії з питань регулювання транспорту. У листі наголошується, що індексація тарифів на залізничні вантажні перевезення в автоматичному порядку прямо не передбачена чинним законодавством України, зокрема законом України "Про ціни та ціноутворення". На думку компаній-членів Комітету з логістики Асоціації, державне регулювання цін має проводитися з урахуванням результатів господарської діяльності АТ "Укрзалізниця", а не автоматично.

Проєкт постанови Кабінету міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 року № 1392" передбачає до кінця 2019 року ще дві додаткових індексації тарифів на перевезення на +2,5% з 1 серпня 2019 та +2,5% з 1 листопада 2019 року, що підвищить витрати вантажовласників на +25% (грудень до грудня). При цьому фактично в 2019 році вантажні тарифи вже були проіндексовані на 14,2%. У ЕBA зазначають, що в разі узгодження цього проєкту Постанови витрати вантажовідправників зростуть оціночно на 11,2 млрд гривень у щорічному вимірі, зокрема вже в 2019 році на 6,7 млрд гривень.

"Автоматична індексація фактично виключає бізнес із дискусії про збільшення тарифу і дає можливість суб'єкту, який має ознаки монопольного становища на ринку перевезень, збільшувати без обмеження витрати вантажовідправників, як встановлюючи регульований тариф, так і збільшуючи вартість послуг за користування вагонами АТ "Укрзалізниця". Якщо автоматична індексація буде встановлена, це може в перспективі призвести до зловживання монопольним становищем з боку перевізника", - зазначають експерти EBA.

У Європейській бізнес-асоціації впевнені, що автоматична індексація тарифів у разі погодження, не вирішує цілковито питання прогнозованості тарифів. В АТ "Укрзалізниця" і Міністерстві інфраструктури України залишається право ініціювати протягом року додаткові "приховані" підвищення тарифу на перевезення (наприклад, уніфікація тарифних класів, введення в механізм нарахування плати за користування вагонами).

На думку компаній-членів Комітету Асоціації, індекс промислових цін (ІПЦ), як індикатор зміни цін на послуги УЗ, не відбиває об'єктивно структуру витрат підприємства, 50% якої є фонд оплати праці, не залежить від ІСЦ і на який впливає індекс споживчих цін, що в 2018 році був набагато нижчим (9,8%). 

У листі наголошується, що застосування автоматичної індексації тарифів у результаті призведе лише до зниження обсягу перевезень залізничним транспортом, тобто, до втрати доходів підприємства "Укрзалізниці".

Нагадаємо, раніше наголошувалося, що "Укрзалізниця" пообіцяла узгоджувати з бізнесом свої інвестиційні плани і протягом року більше не підвищувати тариф на залізничні перевезення. Натомість представники промисловості погодилися на одноразове підвищення тарифу на вантажоперевезення на 14,2% з 1 квітня 2019 року.    

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram