ГоловнаЕкономікаДержава

Врегулювання Кабміном екологічних перевірок стане важливим кроком у наведенні порядку в портах, - Американська торгова палата

Питання про перевірку суден у морських портах України екологічними інспекторами уряд порушив ще 27 березня.

Врегулювання Кабміном екологічних перевірок стане важливим кроком у наведенні порядку в портах, - Американська торгова палата
Фото: uspa.gov.ua

На засіданні уряду, яке відбудеться завтра, 17 липня, повинні розглянути новий Порядок взаємодії держорганів у справі захисту природного середовища в портах. Враховуючи ті корупційні ризики, які на сьогодні становлять неправомірні перевірки і спроби затримання суден екоінспекторами, уряд просять прийняти документ, що стане першим кроком для нормалізації ситуації в українських портах, повідомляє ЦТС.

"На виконання доручення Кабінету Міністрів України на базі Державної регуляторної служби в жовтні 2018 року була створена Робоча група, учасниками якої є представники Міністерства інфраструктури України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Державної морської адміністрації, Адміністрації морських портів України, профільних асоціацій і бізнес-співтовариств. У рамках Робочої групи був напрацьований проєкт Порядку взаємодії, який буде розглядатися на засіданні уряду. Американська торгова палата закликає уряд прийняти згаданий Порядок взаємодії, який стане першим кроком для налагодження ситуації в портах України під час здійснення перевірки суден", - заявили в коментарі ЦТС в Американській торговельній палаті в Україні (АСС).

Менеджер АСС з питань стратегічного розвитку Лідія Левицька при цьому нагадала, що питання про перевірку суден у морських портах України екологічними інспекторами уряд порушив ще 27 березня, коли на засіданні Кабміну було прийнято постанову КМУ №367, якою заборонили перевірки суден у морських портах України до завершення розробки відповідних нормативних документів, зокрема Порядку взаємодії Адміністрації морських портів України та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, Порядку проведення перевірок, взяття проб води та проведення їх аналізу, Порядку нарахування розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден.

Попри це, незважаючи на заборону з боку Кабміну, випадки перевірок і спроб затримання суден екоінспекторами в портах продовжилися. "Бізнес стурбований такими діями, оскільки незрозуміло, якими законодавчими нормами регулюються такі перевірки та накладання штрафів", - заявляли з цього приводу в Європейській бізнес асоціації.

У зв'язку з цим 13 липня в Одесі президент Володимир Зеленський виступив з ініціативою призупинити на два місяці перевірки суден співробітниками Державної екологічної інспекції в морських портах України. Цей термін він обґрунтував тим, що, на його думку, новообраний парламент почне приймати необхідні закони для врегулювання цієї проблеми.

Разом із тим голова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна впевнена, що уряд має вже зараз прийняти розроблений ДРС Порядок. "Вона (Екологічна інспекція - ред.) не може діяти на території морських портів самостійно. А вона може діяти з контролюючими органами, які для цього створені, тобто з Морською адміністрацією. Тільки з нею вона може заходити на судно. Але заходити тільки в обґрунтованих випадках, а не просто тримати судно, фактично примушуючи до якихось неформальних відносин", - заявила Ляпіна.

Менеджер АСС Лідія Левицька пояснила, що взаємодія держорганів, згідно з новим Порядком, наприклад, буде стосуватися виявлення випадків забруднення в межах акваторій морських портів. Так, передбачається, що адміністрація морського порту буде фіксувати факти забруднення і повідомляти в екологічну інспекцію про виявлений факт, здійснюючи відбір проб фонових показників якості води акваторії порту. Як тільки морська екологічна інспекція отримала повідомлення про факт забруднення - держекоінспектор буде спрямований у відповідний морський порт і здійснить відбір проб вод акваторії морського порту в місці забруднення, склавши відповідний акт обстеження акваторії порту у місці забруднення та відбору проб води.

"Важливо, що відбір проб води та проведення їх аналізу здійснюється в порядку, встановленому Кабміном (Порядок відбору проб води та проведення їх аналізу розробляється в рамках Робочої групи при ДРС). Після чого, в лабораторних умовах, порівнюються результати проб води, відібраних у місці забруднення (відібрані держекоінспектором) з фоновими показниками (відібрані адміністрацією морського порту). Складається акт погіршення якості води, який фіксується підписами адміністрацією морського порту і екоінспекторами. Якщо факт погіршення якості води в акваторії морського порту підтверджується і буде з'ясовано, що джерелом забруднення є судно, тільки тоді можлива перевірка судна на предмет можливого забруднення", - розповіла Левицька.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter