Чи зупинить уряд здирництво на АЗС?

Ціни на автозаправних комплексах зростають чи не щодня. Долар доларом, але те, що має місце – це явна змова роздрібних операторів – факт, на який поки не реагує уряд.

Фото: Надано Ярославом Дубневичем

Ситуація з цінами на роздрібному ринку нафтопродуктів на українських АЗС стає критичною. Для кожного водія очевидним є факт, що мають місце синхронні дії операторів цього ринку у вигляді щоденного завищення ціни на бензин і дизель відповідно з ростом курсу долара до національної валюти.

Чи економічно обґрунтованими є ціни котрі увійшли в «піке»? У цілому, економічні викладки походження собівартості на нафтопродукти відомі і неодноразово висвітлювалися експертами у медіа. Зокрема (беру дані з відкритих публікацій на Укрправді), в розрахунках ціни "на пістолеті" слід враховувати: вартість нафтопродуктів на НПЗ + акциз (202 євро на тонні на бензин або 100 євро на тонні дизеля) + ПДВ 20% + середній залізничний тариф (в межах 400 грн. на тонні) + послуги нафтобази (тотожна в гривні до залізничного тарифу) + послуги бензовоза з доставки до АЗС (в межах 80 грн. на тонні) + підакцизний податок до місцевого бюджету (5% до загальної суми), і звісно, маржу.

Ніби все чітко. Проте насправді щоденна прив'язка роздрібних цін на нафтопродукти на АЗС до курсу національної валюти/долара є нічим іншим як здирництвом, що згідно антимонопольного законодавства має кваліфікуватися як зловживання монопольним (панівним) становищем і разом з масовим явищем недобросовісної конкуренції підпадати під жорсткі санкції відповідно до Законів України "Про захист економічної конкуренції" та "Про захист прав споживачів". Бо ще весь минулий рік Антимонопольний комітет «жував» тему, то зі штрафами найбільшим операторам, то з круглими столами. Проте віз і далі там, а про результати «прищучування» надприбуткових трейдерів так і не стало відомо громадськості.

Особливо цинічним здирництвом на роздрібному ринку нафтопродуктів України стала ситуація 25 і 26 лютого 2015 року, коли «пожежними» зусиллями центральної влади вдалося загасити курс національної валюти до долара на міжбанку, проте позначки на більшості АЗС залишилися в межах 30 грн. і вище за літр пального.

Передбачаючи шквал зауважень, одразу скажу, що далеко не всі нафтотрейдери ринку роздрібних АЗС купляли доларову масу в останні два тижні. І розраховувалися нею за нафтопродукти, сплачували податки і так далі. А раз так - калькулятор розкаже кожному скільки наживи можна отримати граючи в подібний спосіб.

Здавалося б, вищевказана ситуація на українському ринку мала б стати предметом негайного реагування Антимонопольного комітету України та Державної інспекції України з питань прав споживачів. Не кажучи про підрозділи Міністерства внутрішніх справ України та Генеральної прокуратури України.

Проте на сьогодні ми не бачимо публічної позиції з даного питання уповноважених на це державою

Кабінет Міністрів України, на який покладено відповідальність за економіку в цілому, повинен розуміти можливі катастрофічні наслідки подальшої неконтрольованої ситуації на ринку нафтопродуктів. І очевидним є необхідність ініціативи, з якою уряд запізнюється. Своє депутатське звернення з цього питання роблю відкритим, і розраховую, що чимало депутатів до нього приєднається. От тільки коли до нас прислухаються поки-що невідомо.

Ярослав Дубневич Ярослав Дубневич , Народний депутат України
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter