Припинення практики видачі листів Мінрегіону за відхиленнями від ДБН - усунення корупції в будівельній галузі

Державні будівельні норми (ДБН) - це технічні вимоги в сфері будівництва та архітектури, покликані формувати безпечне середовище для життя і здоров'я людей. Таке формулювання викладене простою мовою на підставі Закону України про будівельні норми від 05.11.2009 року. Застосування будівельних норм є обов'язковим для всіх суб'єктів господарювання, які здійснюють будівельну та архітектурну діяльність, а також виготовлють продукцію будівельного призначення. З боку держави контроль за дотриманням ДБН покладено на Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. А Кабінету Міністрів було доручено, протягом року після вступу в силу цього Закону, розробити програму перегляду державних будівельних норм і правил, прийнятих до набрання чинності цим Законом.

Такою є позиція держави, що намагається виконувати свої регуляторні та захисні функції для суспільства. Але це теорія. На практиці, реальне життя внесло свої, не найбільш позитивні, корективи.

Коротко проблема формулюється так - ДБН стали засобом корупції державних чиновників у величезних масштабах.

Спробуємо розібратися, які причини, проблеми і шляхи усунення корупції.

Фото: Макс Требухов
Сьогодні в базі даних ДБН є 349 документів. ДБН, що стосуються безпеки, містять в собі досвід, оплачений людськими життями і здоров'ям, і питань не викликають. Однак інші документи містять велику кількість вимог і норм, які не відповідають сучасним технологіям і вже не використовуються при будівництві, але є обов'язковими до виконання. І саме обов'язковість виконання є тут «каменем спотикання» для будівельних компаній.

Жежерін Вадим Борисович, Народний архітектор України, голова Київської організації Національної спілки архітекторів України, президент Архітектурної ради Центральної і Східної Європи (1998–2000): «Цивілізований світ головним принципом жорсткого нормування вважає тільки ті вимоги, які гарантують безпеку людини, природнього та штучного середовища.

Все інше нормування має характер рекомендацій, виконання яких підлягає спільним рішенням окремої громади, окремого замовника-інвестора разом з професійним проектувальником. Це стимулює нові рішення та технічний і гуманітарний прогрес.

В Україні владне чиновництво навчилось на словах декларувати ті ж принципи, але насправді створювати Закони та обов’язкові норми у вигляді штучних «капканів та пасток» для замовників-інвесторів і проектувальників.

При цьому Мінрегіоном створені спеціальні органи з перевірки здобичі в «пастках і капканах» у вигляді ДАБІ, ДАБК, експертиз та Науково-технічної ради Мінрегіону (НТР), які, за «відповідних умов» і для своїх фірм та партнерів за власними вподобаннями, можуть звільняти від виконання норм, оскільки самі їх створюють та розуміють їх необґрунтованість та безглуздість.

Вся система побудована виключно під корупційні схеми, вона жодним чином не змінилася за останні роки, і ті ж люди керують нею або напряму, або опосередковано з сусідніх бастіонів.

Розумні пропозиції щодо прийняття в цілому вже існуючої законодавчо-нормативної системи, перевіреної десятиріччями (приклад Канада – схожа за кількістю населення, територіально-адміністративним поділом та кліматом), завжди натикаються на агресивно-мовчазну стіну опору владних структур, бо їх роль та власне благополуччя будуть зруйновані».

Склалася ситуація, коли сумлінному забудовнику здійснювати будівництво, не порушуючи при цьому ДБН, неможливо. Будівельна компанія виявляється перед дилемою: або вона порушує певні норми будівництва (які насправді не призводять до яких-небудь негативних наслідків) і підпадає під систему штрафів і загрозу зупинки і закриття будівництва, або вона звертається до Мінрегіону, де отримує індульгенцію у вигляді листа, який дозволить будівництво з певними відхиленнями.

При цьому існує й інший варіант проблеми - коли недобросовісна будівельна компанія отримує конкурентну перевагу, за рахунок листа Мінрегіону про дозвіл проведення будівництва з відхиленнями від ДБН, які знижують собівартість будівництва, в результаті якого будуть погіршені умови проживання як майбутніх мешканців, так і мешканців сусідніх будинків, чого звичайно бути не повинно.

Бізнес завжди шукає способи мінімізації витрат і підвищення ефективності і швидкості своїх процесів. А при відсутності належного регулювання та контролю, такі прагнення часто призводять до нехтування прав суспільства. Тому однією з найважливіших функцій держави є те, щоб інтереси бізнесу не завдавали шкоди і не вступали в протиріччя з інтересами суспільства.

Кузьменко Володимир Володимирович, в.о. директора департаменту державного архітектурно-будівельного контролю КМДА: «Законом передбачено, що Мінрегіон має право як затверджувати будівельні норми, так і погоджувати відхилення від них. Моя думка - будь-яке відхилення має бути обґрунтоване, а обґрунтованість відхилення має розглядатись кваліфікованим складом фахівців.

ДБН переглядаються, виходять їх поновлення, але у зв’язку з різноманітністю, нетиповістю та складністю в деяких випадках умов проектування та будівництва, дуже складно вмістити в норми всю можливу деталізацію допустимих варіантів проектно-технологічних рішень, які в свою чергу відповідають формуванню безпечного середовища для життя і здоров'я людини.

Кожне узгодження - це окремий індивідуальний випадок, а вже виходячи з аналізу погоджених відхилень від норм, їх обґрунтувань, а також систематичності надходжень таких заяв можна робити висновки щодо доцільності внесення змін до нормативних документів».

В останні роки ми стикаємося з ситуацією, коли чиновники Мінрегіону, прекрасно обізнані про стан справ в будівництві, і маючи в своєму розпорядженні тридцять дві базових організації, втому числі три науково-дослідних інститути, що займаються розробкою ДБН, замість того щоб привести застарілі будівельні норми у відповідність з реаліями, починають використовувати систему письмових погоджень відхилень від них. Заради справедливості треба зауважити, що роблять це вони на підставі Закону України про будівельні норми, в якому в ст.10, п.5 йдеться: «…Обґрунтовані відхилення від будівельних норм, що забезпечують дотримання встановлених вимог безпеки у спосіб, не передбачений будівельними нормами, можуть бути погоджені суб'єктом нормування відповідно до встановленого ним порядку». Але тут виникає питання – чому створювати закон, в якому з одного боку вводяться обов'язкові правила, а з другого дається можливість погоджувати відхилення від них?

Віктор Глеба, експерт державного управління в галузі містобудування, член-кореспондент Української академії архітектури, колишній заступник головного архітектора м. Києва: «Історія «хвороби» тягнеться з 2000 року, коли на Троєщині почали зводити 6 експериментальних будинків, які стоять довгобудом до сих пір. Зараз Мінрегіон своїми листами дозволяє забудовникам відхилення від будівельних норм. Якщо за будівельними нормами ДБН 360-92 ** «Містобудування, планування і забудова міських і сільських поселень» на певну кількість квартир має бути певна кількість машино-місць, дитячих майданчиків, зона озеленення, то все це перекреслюється і листом Мінрегіону пишеться: «Можливі відхилення від будівельних норм в частині транспорту, озеленення, благоустрою і т.д.» і той, хто за гроші отримав такий лист, виділяється на фоні конкурентів, тому що його собівартість квартир стає нижчою. І йому байдужі потреби суспільства. Тому у нас будується те, що будується, і відбуваються мітинги, протести населення і перекриття доріг».

В рамках проекту РПР «Разом проти корупції» з координації 803-ї постанови Кабінету Міністрів, Мінрегіон вже здійснює запланований антикорупційний захід «Перегляд державних будівельних норм з метою виключення положень, що є предметом регулювання нормативно-правових актів, та положень, які зумовлюють корупційні ризики». При його виконанні експертами РПР та громадськістю було підняте питання щодо проблеми, пов'язаної з письмовими узгодженнями Мінрегіоном відхилень від ДБН.

Проектом «Разом проти корупції» були поставлені питання Мінрегіону з даної проблеми та можливості її усунення, на що була отримана досить суперечлива відповідь.

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України: «Листи Мінрегіону, так само як протоколи засідань секції НТР, не належать до документів дозвільного характеру, рішення секції НТР носять рекомендаційний характер та не можуть бути підставою для видачі (реєстрації) документу, що дає право на виконання будівельних робіт, рішення секції НТР приймаються колегіально більшістю голосів членів секції НТР до складу якої входить широке коло експертів, переважна частина яких не є співробітниками Міністерства, оформлюються протоколом засідання секції НТР та надаються замовнику листом Мінрегіону за підписом заступника Міністра відповідно до розподілу обов'язків для врахування при розробленні проектної документації або внесенні до неї змін, та надаються замовниками будівництва разом з проектною документацією експертним організаціям для проведення експертизи».

Експерти ж стверджують, що експертиза об'єкта без листа Мінрегіона не погоджує проект до видачі дозволу ДАБІ, якщо в проекті не дотримано норми. Для конкретизації вони запропонували запросити у Мінрегіону інформацію про копії листів щодо скандальних будівництв на Героїв Дніпра, Дніпровської Рив'єрі, Перемоги, 92, Святошинському провулку, 2. А також інформацію за виданими листами для Київміськбуду, Укрбуду, Інтергалу, Фундаменту та Геосу.

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України: «Звернення стосовно можливості відхилень не носять системного характеру, з чого вбачалася б необхідність принципового перегляду або концептуальних змін до конкретних ДБН. Здебільшого, виходячи з конструктивних та технічних особливостей, звернення стосуються нормативних вимог, які належать до одного розділу ДБН але стосуються різних конструктивних елементів або проектних рішень чи їх складових.

Серед найбільш поширених питань щодо відхилень від нормативних вимог та обґрунтувань замовників слід зазначити:

- зменшення площі прибудинкових майданчиків та зменшення відстаней від них до житлових будинків, що проектуються (ДБН 360-92**), внаслідок стислих умов будівництва;

- зменшення кількості машино/місць на прибудинкових територіях для зберігання автотранспорту майбутніх мешканців будинків, що проектуються (ДБН 360-92**) внаслідок стислих умов будівництва;

 -застосування безгорищних дахів (суміщеного покриття) (ДБН В.2.2-15-2005) з метою поділу дворівневих квартир на однорівневі;

- неулаштування сміттєпроводу (ДБН В.2.2-15-2005) з метою зменшення вартості житлових площ або за бажанням майбутніх мешканців - інвесторів будівництва;

- встановлення обладнання для опалення жилих приміщень вище 10 поверху (газифікація) (ДБН В.2.5-20-2001) з метою підвищення економічної та енергетичної складових, застосування однієї схеми опалення будівлі».

Зараз Мінрегіон все ж таки почав роботу з перегляду ДБН. В Департаменті з питань проектування об’єктів будівництва, технічного регулювання та науково-технічного розвитку створено робочу групу з перегляду будівельних норм, яка затвердила список з 27 ДБН, що потребують змін. У цей список увійшов зокрема ДБН «Житлові будинки», який буде розглядатися на найближчому засіданні робочої групи. Розробниками відпрацьовані всі основні проблеми. Проект враховує і сучасні технології, і вирішення питань сміттєпроводів, евакуації і багато іншого.

Проте процес не обіцяє бути швидким, тому що з попередньої практики розробка змін ДБН може займати від одного до декількох років. Все залежить від обсягу змін і складності робіт, а також ефективності відповідних організацій. Кабінет міністрів зі свого боку прийняв Постанову № 112 от 01.03.2017г. “Про внесення змін до Порядку розроблення, погодження, затвердження, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність”, згідно з якою терміни по узгодженню і затвердженню будівельних норм скорочені більш ніж в 2 рази – за підсумком це 2 місяці. Хоч і невелике, а все ж таки прискорення.

Однак всі ці дії не вирішують проблему, яка розглядається. Для того, щоб припинити практику Мінрегіону давати дозволу на будівництво з відхиленнями від ДБН, необхідно або провести кардинальну реформу всієї системи ДБН, або внести поправку до Закону України про будівельні норми, де детально прописати, як і в яких випадках, такі відхилення можуть бути дозволені . Експерти настійно пропонують звернути увагу на досвід розвинених країн і застосувати його в Україні.

Віктор Глеба, експерт: «В Європі встановлені плани зонування або місцеві плани забудови, і чітко прописані правила забудови населених пунктів. Згідно з європейськими правилами, якщо при проектуванні встановлено, що неможливо потрапити в природну вентиляцію або інсоляцію, значить, забудовник повинен забезпечити цю нормативну вентиляцію і інсоляцію технічними засобами, зробивши так звані компенсуючі заходи.

У Сінгапурі немає ні Мінрегіону, ні ДБН. Але там є правила забудови, які затверджені громадою! У Сінгапурі громада, бізнес і влада створюють правила, за якими всі працюють. Там зовсім інша модель державного регулювання.

Вихід із ситуації один - скасувати можливість таких листів Мінрегіону, або в законі про будівельні норми детально прописати, що дозволяти відхилення від ДБН можна тільки у виняткових випадках за умови використання компенсаційних заходів, застосування яких узгоджувати окремо на містобудівних або науково-технічних радах».

Питання все ще залишається відкритим, але команда «Разом проти корупції» не припиняє роботу в цьому напрямку.

Оксана Величко, координаторка ініціативи “Разом проти корупції”: «Корупційний ризик полягає також у процедурі, за якою Міністерство регіонального розвитку та будівництва погоджує відхилення від діючих ДБН. Чинний Порядок розгляду звернень щодо відхилень дуже дискусійний і непрозорий. У ньому зазначено, що такі рішення можуть прийматися так званими «базовими організаціями», а також на підставі рішень Науково-технічної ради Мінрегіону. При цьому у Порядку ніде не визначено, за якою процедурою Науково-технічна рада Мінрегіону їх ухвалює. Також ви ніде не знайдете оприлюдненими виданих листів – погоджень на відхилення від ДБН. Фахівці «Разом проти корупції» пропонували Міністерству повністю відмовитися від таких листів. І спочатку міністр Геннадій Зубко з цим погодився. Втім, вже через деякий час повідомив, що Міністерство усе ж не зможе цього зробити, оскільки «зупиниться все». Тому було ухвалено рішення вносити зміни в ДБН, а до цього оперативно вдосконалити Порядок розгляду звернень щодо відхилень. Щоправда, після запевнення Міністра у оперативності, вже його підлеглі повідомили нас, що «у разі проведення наради, на якій буде заплановано розгляд механізму відхилень від будівельних норм, із залученням представників громадськості, Міністерство запросить вас до участі в ній». Тому ми зі свого боку прискоримо вірогідність настання такої нагоди та ініціюємо нараду самі».

Михайло Серебряков, менеджер проектів ініціативи "Разом проти корупції": «Відхилення від ДБН із самого початку були запроваджені як виняток при спорудженні об'єктів будівництва. Дійсно, будівля може бути зведена із застосуванням експериментальних рішень, нових технологій енергозбереження, випереджати нединамічне правове поле тощо. Звісно, навіть за ідеально продуманих будівельних норм винятки мають право на життя, тим більше, в такій передовій сфері, як містобудування.

Але не може в цивілізованій країні 90% нових споруд вважатись одним суцільним експериментом, особливо якщо по факту вони пересічні, далекі від інноваційності. По суті, це корупція. Корупція, тягар якої, як завжди, перекладається на споживачів різними способами – від проблем із захистом прав власності до завищених цін за квадратні метри, від неякісних конструкцій до заторів через перевантаженість інфраструктури.

Тому перегляд ДБН є питанням не просто реформування, а виживання галузі. І Мінрегіон зволікати з цим не має права. Тільки Міністерство має внутрішню статистику звернень про відхилення від норм і бачить основні больові точки, де перегляд ДБН є найбільш нагальним».

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter