Тролейбус як відображення української політики

Чи давно Вам доводилося їздити у звичайному тролейбусі? Дивне запитання, особливо в контексті того, що далі піде мова про вибори. Кожного року витрачаються кошти на соціологічні дослідження, щоб зрозуміти, чого хочуть українці? Або ж чого вони не хочуть.

Фото: пресс-служба КГГА

Так от, чи давно Ви їздили у тролейбусі. Не просто в громадському транспорті, а саме в найдешевшому, пільговому тролейбусі. Де кожної години, хоч це шоста ранку, одинадцята година, чи пів на сьому їде купа «бабусь». А це широка категорія населення. Суб’єктивне враження від тролейбуса – це така собі пенсійна «развлекуха». Вийшов на пенсію, отримав проїзний, поїхав. За цим насправді стоїть глибше соціальне явище, про яке всі забувають. Переповнений тролейбус, душні черги в різні заклади – це засоби комунікації між людьми старшого віку. От людина років 20 іде в клуб. А дідуньо років 75 – в клуб вже не піде. Хочеться спати. Природнє бажання організму. А от проїхатися зранку та поспілкуватися в той же час – саме те. Іншими словами – а чи задумувалися Ви, де пенсіонерам проводити свій час? Отож бо.

Так от, мені довелося нещодавно проїхатися в такому тролейбусі. На першій зупинці туди втиснулася купа людей, як оселедців в бочці. Всі вийшли лише на останній. І це десята ранку. І це не Київ чи місто-мільйонник. Ну, але то таке. І під час захопливого милування краєвидами міста, окрім маси відомостей про минуле, медицину та казки, отримав і політичний екскурс. З подивом дізнався, що підтримують кандидата на літеру Г. Озвучувати не буду, самі здогадайтесь. Але здивування – ніколи б не подумав, що він популярний! Та ще й в цієї категорії!

Тролейбуси виступають як відкриті майданчики для обговорення теперішнього. За кого голосувати, хто що зробив – чим тобі не поле для вивчення громадської думки. Зайшов собі, краще вдвох, почали розмову та вкинули кілька гачків. А далі вже слухаєте, як вас розносять. Або ні.

Правда, є одна річ, яка мене хвилює. Перефразовуючи, що є первісним – громадська думка тролейбусу чи масові рейтинги, про які потім говорить весь громадський транспорт. Це основа чи відображення? Бо товариш Г., у мене наприклад, до цього не асоціювався з любимцем бабусь. А тут на тобі!

Хтось скаже – ну як же, а інші групи населення. Он молодь, її думку ти шо, не враховуєш?!

Так, молодь… Давайте бути чесними – саме «бабусі» це ті, хто масово ходить на вибори. І хто масово голосує. І на кого направлені кампанії з гречкою. А гречка досі працює. Не всюди, але працює.

Тож і отримати ці 9,5 мільйонів душ, а саме стільки їх за даними Держстату, надто привабливо. А інші? Інші можуть потерпіти. Поки самі не увійдуть у цю категорію.

Костянтин Донченко Костянтин Донченко , Експерт Аналітичного центру «Бюро економічних та соціальних досліджень»
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter