ГоловнаБлогиБлог Іллі Сагайдака

ВРУ має шанс врятувати столицю від заторів

Сьогодні на пленарному засіданні парламенту депутати мають розглянути законопроект №3584 про вдосконалення відносин у системі паркування ("Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері паркування транспортних засобів"). Нагадаю, він був підтриманий Комітетом ВРУ з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності та рекомендований до прийняття за основу.

Фото: terrific-jams.livejournal.com

Тепер детальніше про сам законопроект:

Почну з причин, які обумовили його розробку. Існуюча система паркування транспортних засобів має і законодавчі і організаційні вади та не відповідає ні потребам учасників дорожнього руху, ні вимогам населення, ні європейським стандартам у цій сфері. Водії часто не оплачують послуги з паркування, через те що фактично у нас відповідальність за несплату за паркування лише на папері, адже інспектор КП "Київтранспарксервіс" не має жодних повноважень примусити водія пред’явити своє посвідчення, щоб дізнатися, на кого виписувати протокол про адмінправопорушення.

Відсутність належної відповідальності за недотримання правил лише стимулює їх порушувати і водії залишають автомобілі на тротуарах або у кілька рядів на проїзних частинах вулиць. Як наслідок – безлад, затори, втрати часу законослухняними громадянами, збої в роботі громадського транспорту, економічні збитки від простою в пробках, забруднення повітря тощо.

Паркувальники раз-у-раз самі не проти "похімічити" з тими мізерними надходженнями коштів за паркування, адже сама система готівкового розрахунку між водієм та паркувальником створює можливості для маніпулювання та провокує інспектора на пошук шляхів спрямування оплати за паркування повз місцевої скарбниці до власної кишені. Як наслідок – кошти, сплачені за паркування, не доходять до бюджету міста, і не дають муніципалітету можливостей облаштовувати зручні паркувальні майданчики, будувати підземні та наземні паркувальні комплекси, створювати "перехоплюючі" паркінги на транспортних розв‘язках, залучати інвестиції у розвиток паркувальної інфраструктури. В цілому така ситуація шкодить не лише водіям, пасажирам і пішоходам, а взагалі усім мешканцям – членам відповідних місцевих громад.

Тепер детальніше. Основними ідеями проекту 3584 є запровадження режиму фото-відео-фіксації правопорушень, притягнення до адмінвідповідальності за порушення правил паркування, зупинки, стоянки автівки особи, за якою вона зареєстрована у разі якщо факт порушення зафіксовано за допомогою фото-відео-камери і одне з найголовніших - наділення інспекторів паркувального простору повноваженнями щодо розгляду справ про адмінправопорушення та здійснення тимчасового затримання авто. Також, в законопроект включається автоматизація усіх процесів у сфері паркування за допомогою спеціальної комп’ютерної системи та заборона готівкового розрахунку між водієм та інспектором паркувального простору.

Крім цього, пропонується надати інспекторам право здійснювати тимчасове затримання автотранспорту шляхом евакуації та доставки (для зберігання) на спецмайданчик чи стоянку за умови, що розміщений автомобіль суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху, а також у разі паркування на місцях для інвалідів.

Детальніше про евакуацію:

Законопроектом передбачена евакуація автівки, коли вона поставлена на проїзній частині в два і більше ряди, на трамвайних коліях, на пішохідних переходах і ближче 10 м від них з обох боків (що особливо небезпечно при переході дороги дітьми та іншими особами невеликого зросту, адже автомобілі перекривають видимість дороги), на посадкових майданчиках для зупинки маршрутного транспорту, у місцях, де буде неможливим зустрічний роз'їзд або об'їзд автомобіля, що зупинився, у місцях, де автомобільзакриває від інших водіїв сигнали світлофора або дорожні знаки, ближче 10 м від виїздів з прилеглих територій і безпосередньо в місці виїзду… Тобто, якщо автівка припаркована і заважає іншим – вона буде евакуйована. Я неодноразово закликав небайдужу громаду з повагою ставитись один до одного та поважати особистий простір й простір інших. Впевнений, що сама можливість затримання автомобіля буде мати величезний дисциплінуючий ефект на водіїв і ми побачимо, що кількість грубих порушень правил паркування та ПДД різко зменшиться.

Щодо фото-відео-фіксації:

З’ясувати питання хто саме був за кермом автомобіля в момент порушення правил паркування (коли це чітко зафіксувала фото-відео-камера) не створить нездоланних труднощів для власника авто. Якщо це правопорушення було вчинено близьким родичем власника (сином, дочкою, дружиною, чоловіком і т.д.), оплата штрафу відбудеться з одного і того ж сімейного бюджету і, безумовно, надалі власник автівки зможе провести необхідну виховну роботу по запобіганню вчиненню аналогічних порушень у майбутньому. У разі ж якщо за кермом перебувала не близька до власника авто особа, власник матиме змогу по-перше, надати юридичні докази цієї обставини (доручення, оформлення трудових відносин з водієм, договір про надання авто в оренду тощо), а по-друге, вжити заходів щодо припинення юридичних підстав керування автомобілем іншою особою (відкликання доручення, розірвання договору або трудових відносин з водієм) або переоформлення цього ТЗ (якщо його було продано по ген.дорученню) на іншу особу.

Щодо суми штрафу:

Хочу заспокоїти водіїв, які вважають, що проект 3584 суттєво збільшує штрафи за порушення правил паркування, зупинки, стоянки – все навпаки. Нині за несплату вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування передбачено штраф розміром від 136 до 340 гривень. У проекті 3584 ця "вилка" замінюється штрафом у 20-кратному розмірі вартості однієї години паркування, що на нашу думку є справедливим, адже лише у нас, в Києві існує три паркувальних зони із різною платою (5, 7 і 10 грн. за 1 годину). А тому і розмір штрафу доцільно прив‘язати до вартості години паркування саме на тому майданчику, на якому зафіксовано порушення. Тобто нові штрафи у Києві будуть у діапазоні від 100 до 200 гривень. Більше того, при сплаті у перші 5 днів від дня отримання постанови про адмінправопорушення, розмір штрафу зменшується вдвічі! От і рахуйте: мінімальна санкція для Києва при прийнятті проекту 3584 зменшиться майже втричі (!) – із 136 до 50 гривень.

От для кого дещо збільшаться штрафи, так це для суб‘єктів, що утримують паркувальні майданчики – у разі не обладнання їх належним. Проте це як раз відповідатиме інтересам водіїв. А за порушення правил зупинки-стоянки розмір штрафів залишається на тому ж рівні, в т.ч. передбачено спочатку використання штрафних балів замість грошового штрафу.

Щодо принципу «презумпції невинуватості»:

Мене часто питали щодо головної претензії експертів парламенту – ігнорування основоположного принципу «презумпції невинуватості», який закріплений у Конституції. Тобто, як ми можемо завідомо вважати власника автомобіля, на якому було здійснене правопорушення, винуватим? Пояснюю:

По-перше, відповідно до статті 62 Конституції особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Тобто, Основний Закон України прямо не встановлює презумпції невинуватості щодо адміністративних правопорушень.

По-друге, у статті 13 Конституції зазначено: "Власність зобов’язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству". Крім цього, згідно вимог цивільного законодавства діяльність, пов’язана з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів, - є джерелом підвищеної небезпеки. У статті 1187 Цивільного кодексу встановлено, що "Шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності… тощо) володіє транспортним засобом…", а також "Особа, яка здійснює діяльність, що є джерелом підвищеної небезпеки, відповідає за завдану шкоду, якщо вона не доведе, що шкоди було завдано внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого…".

Тобто відповідальність власників транспортних засобів як джерел підвищеної небезпеки може наставати взагалі без вини; і у разі заподіяння шкоди автомобілем діє саме презумпція вини «завдавача» шкоди (ст.1166 Цивільного кодексу: "Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини").

Останнє чому хочу приділити увагу – це автоматизована система контролю паркувального простору (АСКПП):

АСКПП – це комфорт, це сервіс, це зручність, це можливість поставити високі технології на службу киянам! Вона автоматизує усі процеси у сфері паркування, надасть користувачам широкий спектр зручних способів оплати послуг та отримання в он-лайн режимі інформації про усі аспекти процесу паркування відповідно до технічного завдання, яке затверджуватиме Київрада або КМДА. АСКПП допоможе оплатити паркування з мобільного телефону, вона підкаже на ваш смартфон прямо під час руху де знаходиться найближче вільне місце для паркування, яка його вартість, нагадає вам про наближення закінчення оплаченого часу паркування, ну і звичайно проінформує вас про те, що вас притягнуто до адмінвідповідальності, якщо ви неоплатили парковку. Вона з’єднуватиметься з технічними засобами, що мають функції фотозйомки-відеозапису, сканування та розпізнавання номерних знаків автомобілів, фіксації в режимі реального часу їх перебування на місцях для паркування та геолокації, сама порахує ваші безкоштовні 10 хвилин паркування. Вся система разом із пристроями фото-відео-фіксації буде належним чином сертифікована і захищена і забезпечуватиме взаємодію та обмін інформацією з електронними реєстрами МВС, Мінюсту, Державної фіскальної та Державної прикордонної служб.

У зв‘язку із тим, що для запуску такої системи у кожному місті потрібні значні фінансові ресурси, які абсолютно нереально акумулювати для такого проекту на рівні всієї України, запропоновано що АСКПП буде впроваджуватись за рахунок залучення інвестиційних коштів виключно на конкурсних засадах за рішеннями органів місцевого самоврядування відповідних населених пунктів.

На завершення я хочу ще раз наголосити, що запропонована у проекті 3584 концепція реформування сфери паркування базується передусім на дотриманні справедливості як фундаментального принципу права, відображає європейські практики врегулювання цього питання та збалансовує інтереси місцевої громади та автомобілістів.

Ілля Сагайдак Ілля Сагайдак , Заступник голови Київської міської державної адміністрації, Депутат Київської міської ради VІІІ скликання
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram