ГоловнаБлогиБлог Дмитра Сінченка

Поїзд, що мчить в нікуди: підсумки першого місяця роботи Балчуна

"Курчат по осені рахують". Вже у вересні поляк Войцех Балчун подолає перший психологічний бар'єр, який так люблять журналісти - 100 днів своєї роботи на посаді голови правління «Укрзалізниці». Епопея з його призначенням тривала майже два місяці, викликавши широкий громадський резонанс. Від легіонера очікували стрімкого подолання корупції у відомстві і швидких результатів. Але через місяць активної роботи він поки не може ними похвалитися. До Балчуна вже накопичилися питання, як у керівництва міністерства інфраструктури і депутатів, так і у журналістів. Давайте підведемо проміжні підсумки червня-липня і спробуємо з'ясувати, куди ж заведе «Укрзалізницю» польський менеджер-рокер.

Фото: biznes.newsweek.pl

Іноземний менеджмент «УЗ»: очікування та реальність

На початку липня міністерство інфраструктури випустило досить цікавий прес-реліз. У ньому між рядків читалося невдоволення тим, що реформи в «Укрзалізниці» проходить не так швидко, як того багато хто очікував. «Правлінню «Укрзалізниці» створені всі умови для ефективної роботи, - написали в прес-службі МІУ. - Зараз перед всіма стоїть завдання якомога швидше визначити відповідальних за всі стратегічні напрямки і надати Наглядовій раді та громадськості дорожню карту реформування залізниці. Немає часу на «розкачку». Робота по запуску реформування залізничної галузі повинна бути відновлена негайно. Правління призначено, воно повинно показати ефективну роботу вже в найближчій перспективі. Якщо не буде результатів, член правління, який «завалює» роботу за своїм напрямом, буде відправлений у відставку».

У міністерстві чекають швидких і ефективних управлінських рішень від Войцеха Балчуна. Не дарма ж йому була запропонована чи не найвища зарплата в держсекторі. Однак, поки що видимих результатів його роботи, крім численних інтерв'ю на телеканалах і в пресі, не помітно. Це, звичайно, можна було б списати на акліматизацію, але в МІУ, схоже, не готові чекати осені, щоб пожинати плоди свого весняного гучного призначення. Та й чи має він повний картбланш на свої реформи – також велике питання…

Втім, куди більш важливий факт полягає в наступному: в цитаті прес-служби, наведеній вище, є посилання до створення карти реформування залізниці. Імовірно, саме ці плани змін були презентовані близько тижня тому, про що залізничник написав у себе на ФБ-сторінці. Войцех Балчун надав свій план дій, розрахований на довгострокову перспективу. Але поки це лише плани…

Кілька тижнів тому правління «Укрзалізниці» збиралося, щоб обговорити антикорупційну програму. Але, за інформацією джерел, що заслуговують на довіру, вона так і не була оформлена у вигляді наказу, а значить, юридичної сили досі не має. Проведення відкритого аудиту ПАТ «УЗ» поки теж залишилося лише задекларованим наміром. Виходить, що корабель під командуванням поляка продовжує плисти за течією без будь-якого виразного курсу.

Корупція цвіте і пахне

У той же час корупція, яку Войцех Балчун обіцяв не просто побороти, але і заощадити на цьому 7 млрд грн в 2016 році, нікуди не зникла. На жаль, для польського топ-менеджера вона поки що має безлику форму. Ніяких резонансних викриттів корупційних схем, або тим більше конкретних імен Балчун не згадував у жодному з численних інтерв'ю українській пресі. Хоча про корупцію в «УЗ» все ті ж журналісти писали вже не один раз - досить було б просто почитати новини. Але, мабуть, поки заважає мовний бар'єр.

Про те, що з приходом поляка в «Укрзалізницю» корупційні схеми не тільки продовжили працювати, а й активізувалися з новою силою, свідчать і звернення народних депутатів. Вони поки, на жаль, не знаходять жодного відгуку в кабінетах на Тверській. З недавнього можна процитувати пост нардепа Віталія Купрія в мережі «Фейсбук»: «Корупція на ПАТ «Укрзалізниця» набирає обертів, - пише він. - Мені стало відомо про те, що посадові особи ПАТ «Укрзалізниця» змушують керівників підконтрольних їм державних підприємств брати участь у корупційних схемах розкрадання коштів в обсязі понад 24 мільйонів гривень. Так, правління ПАТ «Укрзалізниця» вимагає від ЗАТ «Коростенський завод залізобетонних шпал» та ЗАТ «Гніванський завод спецзалізобетону» укласти договори поставок метизної продукції для ремонту залізничної колії за завищеними цінами».

Продовжують заробляти на «Укрзалізниці» і депутати Дубневичі, яким вдалося залишити в правлінні відомства свого протеже Сергія Михальчука. Втім, є надія, що з призначенням на керівну посаду в Центрі забезпечення виробництва «Укрзалізниці» (Укрзалізничпостач) польського фахівця Павла Ярчевскі, тендерна вакханалія нарешті припиниться.

Куди більш тривожний сигнал в іншому - в «УЗ» повертаються старі кадри, на рахунку яких не один вкрадений у залізниці мільйон. 13 червня знову приступив до роботи звільнений за корупцію і «кришування» контрабанди начальник департаменту пасажирських перевезень Ігор Бреус. Йому вдалося до відсторонення піти на лікарняний, який тривав майже півтора місяця. Після приходу Балчуна Бреус безперешкодно повернувся до роботи і запустив стару схему заробітку на провідниках, яка приносила йому по кілька мільйонів гривень щомісяця.

А на початку липня відбулася і зовсім надзвичайна подія - суд поновив на посаді, мабуть, найвідомішого корупціонера у відомстві - колишнього начальника Південно-Західної залізниці Олексія Кривопішина. За роки роботи в галузі він прославився безліччю схем самозбагачення за державний рахунок.

Те, що Кривопішин повернувся за рішенням суду, який закрив очі на всі його попередні «заслуги», в Україні обговорювали чимало. Крім Войцеха Балчуна, який в той день був на репетиції зі своєю рок-групою. Його позицію по скандальному поверненню ми так і не почули.

Підводячи підсумки першого місяця роботи Балчуна можна з упевненістю сказати, що в музичному плані він видався для поляка більш продуктивним, ніж в управлінському. Але, як то кажуть, «далі буде»... Войцеху Балчуну видали колосальний кредит довіри, і його доведеться повертати з хорошими відсотками.

Дмитро Сінченко Дмитро Сінченко , Громадсько-політичний діяч, блогер
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter