Легалізація тіньових нафтопродуктів привнесла б в бюджет десятки мільярдів

Про нелегальне споживання нафтопродуктів в Україні не говорив і не писав тільки хіба, що дуже лінивий. Це навіть визнав Міністр енергетики і вугільної промисловості України В. Демчишин. Зокрема на останній прес-конференції 11 березня 2015 року він заявив, що, за його даними, в нашій державі нелегально споживається приблизно 2 мільйони тонн нафтопродуктів або приблизно 1/3 від усього обсягу споживання. Зрозуміло, що мова йде про великі контрабандні схеми або про роботу нелегальних малих НПЗ тощо. За іншими розрахунковими даними, нелегально споживається щонайменше 10-15 млн. тонн. До такого висновку можна прийти, порівнюючи обсяги споживання нафтопродуктів в інших, порівняльних з Україною, країнах.

Фото: radikal.ru

Дивно, що згадане повідомлення міністра України про майже 2 млн. тонн нелегальних нафтопродуктів, або 1/3 всіх спожитих, залишилось малопоміченим ЗМІ нашої держави. Тільки не думаймо, що про все це достеменно не відомо також і на Заході – це далеко не так. Відомо! Мабуть тому, зокрема, так довго вагаються у США з наданням нам зброї під час російської агресії; в МВФ виділяють лише той мінімум коштів, який потрібен для обслуговування попередніх боргів, а не для розвитку України тощо. На жаль, чи на щастя там, на Заході, зокрема в США та в ЄС, про все у нас їм відомо. У будь-якій демократичній державі таке повідомлення міністра (!) супроводжувалося б відставкою всього уряду, всіх керівників силових структур і Генерального прокурора. Адже подумати тільки: міністр насправді повідомляє, що в державі існують великі корупційні схеми, які безпосередньо стосуються галузі, за яку він відповідає! Слава Богу, що попередники вже не міністри. Та й всього уряду і генпрокурора, при яких правдоподібно укріплювалися ці корупційні схеми, давно нема.

Але, повертаючись до повідомлення В. Демчишина, за сміливість оприлюднити таку інформацію можна йому пробачити окремі непрофесійні дії. Водночас треба сподіватися, що пан міністр вже, до прес-конференції, зробив відповідні подання і в Генпрокуратуру, і в СБУ, і в МВС. Очевидно, що найближчим часом ми станемо свідками гучних кримінальних справ, викриття тощо. Врешті-решт, в Україні має бути наведено порядок у галузі споживання нафтопродуктів і в такий спосіб мають бути ліквідовані крупні корупційні схеми в енергетичній галузі.

Так збіглося, що повідомлення Міністра про значний обсяг нелегальних нафтопродуктів на ринку мало місце тоді, коли піднялися тарифи на комунальні послуги. Тому варто перевести все у гроші.

Навіть, якщо взяти до уваги приблизно 2 млн тонн, про які говорив міністр В. Демчишин, то мова йде про надходження у державний бюджет 20-25 мільярдів гривень (при курсі гривна/долар, закладеному у бюджеті). Ця сума приблизно рівна обсягу компенсацій, які має виділити держава (25 млрд. грн) для погашення оплати за комунальні послуги в умовах їх підвищення. Якщо ж виходити з обсягу нелегальних нафтопродуктів 10-15 млн тонн, то мова може йти про щонайменше 5-7 мільярдів доларів надходжень в державний бюджет за рік. А за 4 роки сума надходжень до держбюджету суттєво може перевищити кредит МВФ.

То ж може варто спочатку навести порядок з нелегальними нафтопродуктами в Україні. І таким чином, зокрема, мати набагато кращу позицію під час переговорів з МВФ і добитись кредиту на кращих умовах. Адже наведення порядку з таким значним обсягом нелегальних нафтопродуктів послужило би виключно позитивним сигналом і для МВФ, і для всіх інших інституцій, на які ми розраховуємо, що вони мали б збільшити суму позик. Також це був би важливий позитивний сигнал для інвесторів, і ми би могли говорити про суттєво більші суми, ніж тепер.

Про тарифи на комунальні послуги окреме питання: чи варто було відразу так різко їх піднімати, не збільшуючи доходів громадян? З одного боку, в Україні тарифи на комунальні послуги нижчі собівартості та нижчі у 5-7 разів за тарифи у багатьох європейських країнах (при курсі гривня/долар приблизно 8). З іншого, - у нас суттєво нижчі доходи громадян, ніж у тих країнах. Дієвий рецепт, як тут скоро знайти компроміс, навряд чи хтось знає. Особливо це загострилося тепер, коли дорожчають енергоносії. А в умовах російської агресії - ще більше. Тож було би логічно спочатку забезпечити зростання зарплат, пенсій, стипендій, добитися скорочення дефіциту держбюджету, наприклад, за рахунок ліквідації нелегального споживання нафтопродуктів, а потім плавно збільшувати тарифи на житлово-комунальні послуги.

Крім цього, перш ніж піднімати тарифи, було би доцільно запровадити перевірену систему адресної допомоги. І на практиці перевірити систему спрощення її оформлення – адже життя вже показало, що ухвалити рішення про скорочення, наприклад, з кількох сторінок до однієї заяви про субсидії ще, на жаль, не означає її апробацію. І ніяк не означає, що субсидії не надаватимуться тим, хто без них може обійтися.

Загалом, підвищення тарифів за комунальні послуги це крок в правильному напрямку. Але… . Саме лише підвищення тарифів без комплексного наведення порядку в газовому господарстві держави бажаного довготривалого ефекту не дасть. Відтак - може розізлити більшість людей у країні, які, як правило, не володіють мережами АЗС і не причетні до нелегального споживання нафтопродуктів. Тобто не мають тіньових прибутків.

Богдан Соколовский Богдан Соколовский , Экс-уполномоченный Президента Украины по международным вопросам энергетической безопасности Богдан Соколовский
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook і Twitter