Об'єктивка або Що нам продають за наші податки, №11

Серед топ-подій, які активно обговорювала громадськість цього тижня, беззаперечним лідером є питання підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги.

Звісно, за таких умов значну увагу цій темі ми приділимо й у щотижневій рубриці ГО «Публічний аудит» Об’єктивка, або що нам продають за наші податки. Поряд з цим не залишаться поза увагою й інші важливі події.

Отже, наприкінці минулого тижня було ознаменовано та анонсовано низку суспільно важливих заходів, спрямованих на вирівнення ситуації на ринку житлово-комунальних тарифів. Одним із таких кроків була ініціатива щодо створення Тимчасової слідчої комісії в парламенті. Її завданням мало стати з’ясування обґрунтованості галопуючих цін на житлово-комунальні послуги.

На жаль, ця важлива для населення проблема була затьмарена іншою, яка, якщо розібратися, нічого б не змінила в житті простих українців, — корупційними скандалами та розслідуваннями діяльності чинного Уряду. 

Зауважимо, що засідання комітетів ВРУ, які мали вирішувати питання про створення ТСК стосовно кожного з наведених вище питань, відбувалися одночасно. Влада зробила все для того, щоб проблема тарифів відійшла на другий план. Приміром, онлайн-трансляція парламентським телеканалом здійснювалася зі спільного засідання комітетів запобігання і протидії корупції та з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. Таким чином, питання кабального розміру тарифів зникло з поля зору.

Поряд з цим урядовці, розуміючи, що розгнівані люди все одно пригадають, як їх ошукали, вирішили інтенсивно задобрювати електорат. Тож, розпочнімо наш аналітичний огляд саме з цього.

Кабінет міністрів України 

Міністерство енергетики та вугільної промисловості України

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України 

НКРЕКП 

Ціна робочого тижня - 41 млн грн

1. Стимулювання та розвиток енергоефективності: «Вікна, нові котли, утеплення, ізоляція. Компенсація з Державного бюджету буде від 30% до 40% бюджету вартості придбаних енергоматеріалів на утеплення, теплоізоляцію та тепломодернізацію. Хочете поміняти газовий котел, який неефективний і дорого для вас коштує,20% вартості компенсує бюджет, якщо ви вирішили придбати інший, не газовий котел. Хочете утеплити свою квартиру – 30% від вартості такого утеплення, але не вище 10 тисяч гривень, — так само держава дає. Хочете утеплити будинок – 40% вартості для ОСББ, держава компенсує на кожну квартиру, і так само не більш як 10 тисяч гривень» , — зазначив А.П. Яценюк. 

До цієї програми долучено «Ощадбанк», «Укргазбанк» та «Укрексімбанк». Загальний обсяг задіяних у програмі коштів - 1,57 млрд грн.

Аналіз:

Нагадаємо, 28.02.15 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 106, яка начебто удосконалює чинний порядок надання житлових субсидій.

Зазначений порядок передбачає, що особа не може вважатися такою, що має підстави для отримання субсидій, якщо протягом року, який передує прийняттю рішення про її надання, здійснила покупку товару або послуги на суму понад 50 000 грн. 

А тепер уявімо ситуацію, за якої громадяни дійсно звернуться до державних банків за отриманням кредиту. Заміна вікон чи котла, про які зазначає Яценюк, обійдуться Вам значно дорожче – близько 50 000 грн. Ви отримаєте кредит, припустімо, на 80 000 – 100 000 грн, він офіційно оформлений та задокументований. Держава дійсно компенсує Вам 10 000 грн (хоча відповідний механізм на сьогодні не розроблений та не оприлюднений).

Однак є вагоме «але» — Ви ризикуєте наступного року залишитися без права на субсидію, оскільки придбали товар на суму понад 50 000 грн.

Крім цього, не слід забувати, що кошти, які Ви отримуєте за цією програмою, є не безвідсотковою позикою, а кредитом із відсотковою ставкою, понад 23 %. За який термін при мінімальній заробітній платі в 1 200 грн пересічний українець зможе його виплатити? 5–10 років? Нескладно грубо підрахувати, що обслуговування такого кредиту коштуватиме боржнику за 5 років фактично стільки ж, скільки він позичив, плюс ще тіло боргу.

ГО «Публічний аудит» наголошує на необхідності підтримки населення, більше того, в рамках громадської ініціативи «Тарифна мобілізація» ми вимагали цього від Уряду, натомість отримали черговий обман.

2.1 «НКРЕКП зобов’язана забезпечити фінансування для компаній, а компанії зобов'язані поставити прилади обліку для громадян. Людина має платити за те, що вона отримує. А те, що вона отримує, повинно відповідати кількості і якості, яка підтверджена відповідними приладами обліку», наголосив у середу Прем’єр-міністр України. 

2.2 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на своєму засіданні зобов’язала обленерго забезпечити друк бланків для оформлення субсидій та доставку їх до 15 квітня усім побутовим споживачам. 

Енергопостачальні компанії зобов’язані надати Комісії до 1 травня звіт про виконання зазначеного доручення. 

Аналіз: 

Ми завмерли в очікуванні: коли та як ці слова перетворяться в конкретну справу. Однак тенденція позитивна – недарма кожен свідомий громадянин не посоромився вимагати від Уряду мінімального прояву справедливості в проблемі формування тарифів. Це маленька перемога, якою, сподіваємось, кроки назустріч населенню не обмежаться.

А от щодо бланків для оформлення субсидій, то як завжди рішення прийнято із запізненням. Квітневі рахунки за природний газ населення має сплатити до 10 травня 2015 року, і цілком зрозуміло, що за цей час уповноважені органи не розглянуть та не приймуть рішень про надання субсидій тим, хто їх потребує. За оперативною інформацією, станом на момент публікації матеріалу, бланки, зокрема по Київській області, не виготовлені та населенню не надані.

Міністерство фінансів України

Ціна робочого тижня - 9,24 млн грн

Міністерство фінансів з метою надання кредиту Фонду гарантування вкладів фізичних осіб здійснить випуск облігацій внутрішньої державної позики в розмірі 20 мільярдів гривень. 

Строк обігу до 20 років, відсотковою ставкою доходу до 12% річних, з виплатою відсотків за векселями одночасно з оплатою векселя. 

Аналіз:

Обсяг грошової маси в країні зростає. Основним способом, обраним для прямої емісії державою, є виплати Фондом гарантування вкладів фізичних осіб.

Єдине, про що не згадують можновладці (швидше, не акцентують на цьому увагу), — ФГВФО за увесь час свого існування зміг накопичити на початок 2014 року 7 млрд грн.

За 20 років, коли закінчиться термін обігу випущених ОВДП, їх обслуговування під 12 % річних коштуватиме щонайменше 50 млрд грн, додамо до цього 20 млрд тіла – разом 70 млрд грн. У підсумку сума, включаючи раніше отримані кредити від НБУ (у січні 2015 року на суму 9,95 млрд грн, під 14% річних), яку ФГВФО повинен виплатити за борговими зобов’язаннями, перевищить 100 млрд грн. Якщо сподівання покладаються на продаж ліквідних активів банків, які перебувають у процесі ліквідації, то всі ми розуміємо, що власники завдяки «старанням» НБУ давно їх вивели, залишивши «корито розбитим», – неліквід, який в умовах перебування в статиці всіх фінансових ринків України, знецінюється з кожним днем.

Враховуючи те, що росту депозитного портфелю банків (за рахунок яких Фонд поповнюється), ми в середньостроковій перспективі не спостерігатимемо, хотілось би поцікавитися в урядовців: з організації, яка має акумулювати та примножувати кошти, вони хочуть перетворити Фонд у ще одну бюджетну діру на кшталт Пенсійного фонду?

Конкурси на заміщення вакантних посад: 

Міністерство аграрної політики та продовольства 

Ціна робочого тижня - 42 тис грн

  1. Профспілкова організація ДП «Укрспирт» на початку тижня вимагала скасування результатів конкурсу з відбору директора ДП, у фінал якого минулого тижня вийшли Ніна Гаркава та Анатолій Далибожик. 

Як повідомив голова профспілки «Укрспирту» Роман Сметанюк, у біографії цих кандидатів у спиртовій галузі «дев’ять кримінальних проваджень на двох». 

  1. НАК «Нафтогаз України» проведе відкритий конкурс на посади постійних керівників «Укртранснафти» та «Укргазвидобування». 

Умови проведення конкурсів будуть оголошені після погодження окремою постановою Кабінету Міністрів. 

Аналіз:

Провали процедур визначення керівників стратегічних державних підприємств за результатами конкурсу стають прикрою закономірністю, і це спадає на умисні дії, коли певна особа зацікавлена, щоб довірені їй люди, навіть перебуваючи в статусі виконувачів обов’язків, продовжували управляти фінансовими потоками державних монополістів.

У цій рубриці ГО «Публічний аудит» двічі наводила приклади таких конкурсів. Пригадайте призначення керівника ДП «Укрзалізниця» — конкурс скасовано за декілька днів до визначення переможця, вказане підприємство понад 6 місяців без повноважного керівника, а причина — звернення одного з відсіяних на ранніх стадіях учасника, вихідця з Дніпропетровської області.

2. Комерційні виробники овочів в Україні у 2015 році можуть зібрати найменший урожай за останні 5–7 років через скорочення виробничих площ, зумовлене зростанням витрат на посівну кампанію і доглядом за плантаціями. 

Аналіз:

Багаторазове подорожчання ресурсів для проведення посівної кампанії та для подальшого догляду за плантаціями. Кредитні ресурси для більшості господарств тепер недоступні, виробники не ризикують садити овочі в обсягах минулого року, адже їх бентежать перспективи збуту врожаю. Через ембарго на поставки до Росії і перспективи падіння внутрішнього споживання українські консервні заводи змушені в 2015 році знижувати обсяг переробки, такі ж фактори вплинуть і на скорочення виробничих площ в українських теплицях. Фермери вже зараз масово переходять від дорогих гібридів до дешевих сортів, а абсолютна більшість виробників планує економити на профілактичних обробках плантацій. 

Що ж, пожинаємо плоди бездарної економічної політики. Тільки плодів, судячи з усього, буде мало, вони будуть низької якості, а ціни на них – далекі від доступних. Кому подякувати? 

Національний банк України

  1. 7 квітня 2015 року ПАТ “УКРГАЗПРОМБАНК” (далі – Банк) віднесено Національним банком України до категорії неплатоспроможних. 

Аналіз:

Пригадайте попередній коментар про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, і далі тему можна не продовжувати.

  1. За попередніми даними станом на 01 квітня 2015 року обсяг міжнародних резервів України становив $9,96 мрд в еквіваленті. 

Аналіз: 

Пригадайте, після отримання першого траншу в $ 5 млрд від МВФ за програмою, затвердженою 11 березня 2015 року, голова НБУ запевняла, що збільшення обсягу міжнародних резервів неодмінно призведе до зміцнення національної грошової одиниці, стабілізації ринку тощо. 21,55 грн/$ —11.03, і 23,45 грн/1$ — станом на 10 квітня, знецінення на 10 %. То які ж позитивні зміни приніс нам черговий кредит?

  1. За даними НБУ, у березні 2015 року продали іноземної валюти на 129,2 млн доларів більше, ніж купили у банків. За інформацією НБУ, банки купили в населення 169,1 млн доларів, продали – 39,9 млн доларів. 

Аналіз: 

Якщо ситуація така, про яку зазначено, а саме: попит на валюту значно менший за пропозицію, то чому ж долар на міжбанку поступово зміцнюється, а гривня навпаки девальвує – статистика ж не обманює?

Усе тому, що банки дійсно довели курс покупки до паритету з чорним ринком, а ось НБУ обмеження щодо продажу банками населенню валюти не скасувало, тому єдине місце, де його можна придбати, – неофіційні ринки, з яких статистичні спостереження не проводяться. 

Про існуючі адміністративні обмеження на міжбанку щодо імпортерів та експортерів ми вже неодноразово зазначали. Ще однією вагомою причиною збільшення кількості проданого населенням долару є ніщо інше, як те, що люди починають розмінювати власні заощадження, аби вижити, незважаючи на те, що ці гроші вони відкладали на освіту дітям, на відпочинок, лікування тощо.

Верховна Рада України 

Ціна робочого тижня - 14,3 млн грн

Прийнято пакет Законів імені міністра Кириленка: 

Закон «Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939 – 1945 років» запроваджено 8 травня - Днем пам’яті та примирення, внесено зміни до статті 73 Кодексу законів про працю України, встановивши 9 травня – Днем перемоги над фашизмом у Другій світовій війні (День перемоги).

Закон «Про правовий статус та вшанування пам'яті борців за незалежність України у ХХ столітті» .

Закон «Про засудження комуністичного та націоналсоціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» 

Закон «Про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917 – 1991 років» 

Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо встановлення цін (тарифів)» 

Запроваджується механізм, за яким Кабінет Міністрів України погоджуватиме встановлення державними колегіальними органами державних регульованих цін у розмірі, нижчому за економічно обґрунтований, з одночасним поданням на розгляд парламенту законопроекту про внесення змін до закону України про Державний бюджет України на відповідний рік щодо джерел відшкодування різниці між державними регульованими та економічно обґрунтованими цінами. 

Закон «Про ринок природного газу» 

Цей контрольний маркер, прийняття якого вимагав МВФ, зважаючи на важливість документа, буде проаналізований після підписання Президентом України

Андрій Вігірінський Андрій Вігірінський , Правник, аналітик
Читайте новости LB.ua в социальной сети Facebook