Професійне

Серед подій тижня - оприлюднений піар-менеджером мережі "Книгарня Є" лист про припинення співпраці мережі з Фоліо. Я не прихильник з'ясовування стосунків в соціальних мережах, тому в цьому тексті не шукайте чогось для жовтої преси. Розмова буде професійною.

Фото: Катя Куницкая

1. Криза роздрібної торгівлі книгами в Україні почалась не сьогодні, а десь с 1993-94 року, коли пройшла мала приватизація без збереження профілю книгарень (на відміну від інших країн колишнього СРСР)

2. До кінця 90-х більша частина облкниготоргів були закриті, а декілька виключень майже жебракують і досі, не маючи серйозного впливу на ринок. З цього часу створюються окремі книгарні та декілька книготорговельних мереж, які здебільшого продають російську книгу. Найбільші мережі створені на гроші російських видавців, тому це і вплинуло на стан ринку, коли малі та середні українські видавці майже не мали виходу на полиці найбільших книгарень. Після знищення Знання, Мистецтва та Планети, книга пішла з Хрещатику, як і з більшості інших центральних вулиць обласних центрів.

3. Поява книгарні Є, мережі, заснованої іноземними, але не російськими, інвесторами, почала змінювати картину книжкової торгівлі. Спочатку це була мережа, яка, за рахунок маленької націнки, приваблювала покупців невеликими цінами на українську книгу, а за рахунок вільного від російського товару місця на полицях, приваблювала українських видавців для системної співпраці. Постійні заходи в книгарнях зробили їх центрами тяжіння для продвинутого читача. Акуратна система замовлень та сплати за проданий товар приємно відрізняла мережу від більшості мереж книгарень.

Фоліо вдячне мережі за те, що стільки років наші книжки були якісно представлені для покупців Книгарні Є, яка допомогла фактично розкрутити наших авторів до загально національного рівня.

4. Наскільки я розумію, такий "ідеологічно-комерційний" підхід дозволяв вирішувати питання поступового зростання продажів, але не розвитку мережі. Спочатку зросли націнки і на полицях з'явилися книги російських видаців. Потім ще раз зросли націнки і, з серпня 2015 року змінився підхід до виставляння книжок на промомісцях та до замовлення книг. Для Фоліо це означало системне невиконання одного з ключових пунктів Угоди між двома підприємствами про наявність певного відсотку асортименту видавництва в продажу, неякісну викладку, зменшення замовлень товару мережею, постійну відсутність книжок авторів видавництва в продажу. Книжок Винничука не вистачало по всій країні, Положія - в Сумах, франківчан Єшкілєва та Макарука - в Івано-Франківську, книжок Куркова та Кокотюхи про Львів - у Львові, дніпровчан Валєтова то Пилипенко - в Дніпрі. Постійні нагадування менеджерів видавництва і мене особисто не призводили до покращення ситуації. Поява книжок там, де побачили представники видавництва, по звітах чи наглядно, компенсовувалася зниканням книг в інших місцях. По розмовах з колегами знаю, що така ситуація була не тільки з Фоліо. Мабуть, після системних конфліктів з постачальниками, айті-спеціалісти мережі змінили форму звітності, з якої зникли попозиційні залишки в книгарнях. Впевнений, власники Книгарні Є не знають, що постачальники тепер не мають доступу до електронних попозиційних звітів, що явно не поліпшує роботу з товаром.

Особисто я багато разів в розмовах з керівниками Книгарні Є піднімав питання про припинення співробітництва, але мав надію на результат перемовин.

5. Після довгих перемовин, в липні 2016 Фоліо та Книгарня Є підписали низку документів різного рівня деталізації, за якими видавництво надало мережі безпрецедентно високу знижку, яка дозволила мережі компенсувати чергове зростання націнки та зробили книжки Фоліо конкурентними на полицях Є порівняно з іншими книгарнями. За це мережа взяла на себе ряд зобов'язань, в тому числі по виставленню конкретних узгоджених книжок обличчям на промомісцях. Ця цифра повинна була дорівнювати 20% від книжок на кожному промостолі при наявності в праці Фоліо книжок, виданих в останній період в тій чи іншій тематиці. Хочу нагадати, що піарменеджер мережі в своїх коментарях "Лівому берегу" казала, що з жодним видавництвом таке не обговорюється, мабуть, все таки, не піарменеджер може надавати інформацію про комерційну діяльність. Маю надію, що вибачення за неправду будуть опубліковані тим же сайтом від тієї же людини, яка їх опублікувала.

6. Нажаль, з самого початку після підписання нових домовленностей, майже нічого не змінилось, крім наданої знижки. Постійні нагадування про виконання домовленостей призводили до дій по давно вивченій системі - зміни проводилися тільки в тій книгарні, про яку нагадували, тільки на певний проміжок часу. При незміненій системі недозамовлень книжок, іншою ситуація і не могла бути, взяті на себе зобов'язання мережа могла виконати тільки при системному самоконтролі. Особисто я багато разів протягом останніх п'яти тижнів, в телефонному режімі нагадував відповідальній за це людині, керівникам книгарень про наявність зобов'язань по договору. В тому числі і достатньо голосно. Ще однією образливою для мене неправдою від піарменеджера мережі є питання про нецензурні слова під час розмов з співробітниками мережі. В українській та російській мові є достатньо цензурних лайливих слів для вияву обурення та інших почуттів.

Хотів би сказати пару слів про відношення крупних підприємств з налагодженою системою відносин з партнерами. Досвід співпраці Фоліо з Клубом Сімейного Дозвілля, який є нашим партнером протягом більше 15 років, говорить про те, що завжди є компроміс заради інтересів покупця, заради місця на ринку, а не тільки заради збільшення прибутку. Колеги з асоціації видавців знають, що конфліктність в любому бізнесі - нормальна справа, а в книжковому - майже прийнятна система роботи.

7. Фоліо просять вибачення у численних покупців і шанувальників книжок наших авторів, що ми не забезпечили на майбутнє наявності книжок Фоліо в зручних їм місцях продаж в Книгарні Є. Видавництво звертається до колег - не йти нашим шляхом і максимально забезпечити наявність книжок на полицях книгарень, з якими співпрацюєте. Обіцяємо своїм читачам, що по кожному місту, де були книги в наявності в Книгарні Є, читачам будуть запропоновані варіанти книгарень з конкурентними цінами на продукцію Фоліо.

Александр Красовицкий Александр Красовицкий , Генеральный директор издательства «Фолио»
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram