ГоловнаСуспільствоЖиття

Прожити Київ: свіжі столичні ініціативи

Невеликі, але ідейні ініціативи в місті – таким був спершу критерій для складання цієї добірки. Однак насправді ці ініціативи також об’єднує те, що ідеї їхнього заснування виникли спонтанно, без детальних розрахунків і складання бізнес-планів, власними зусиллями і почасти власними коштами. Втілення кожної з цих ідей стало для їхніх власників абсолютно новим кроком, з численною кількістю відкриттів і нових можливостей. Деякі з засновників відкривають для себе нову царину діяльності, інші, навпаки, відштовхуються від того, в чому вони впевнені – у власних знаннях і прагненні присвятити цьому себе. Розгляд таких ініціатив також спонукає замислитись над тим, наскільки реальним здається сьогодні в Україні започаткувати власну справу і, таким чином, творчо виразити себе.

В одному зі своїх інтерв’ю американський дослідник-урбаніст Блер Рубл пов’язує розвиток малого бізнесу зі сприйняттям містянами свого міста. Існування невеликих закладів, на його думку, вказує на те, як люди проживають це місто, а не просто перебувають в ньому. Саме таким місцям, що дозволяють (або дозволять, сподіваємось) відчути цю відмінність у сприйнятті міста, присвячена ця добірка.

Розумна кава

«Розумна кава» існує з початку березня – спершу у вигляді кавового кіоску навпроти трамвайної зупинки на Контрактовій площі, тепер – також як невелика кав’ярня у галереї ХудГраф. Керовані прагненням займатись власною справою і водночас не маючи великого бюджету, два друга Андрій Пелюхівський і Мітя Совінський вирішили розпочати з кавового кіоску. Звісно, йшлося не лише про любов до кави. Адже подібні речі вимагають оригінальності не лише для того, аби бути конкурентоспроможними, а й тому що будь-який малий бізнес, як писав в одній зі своїх заміток Андрій, не повинен втрачати обличчя свого автора.

Фото: www.facebook.com/rozumnakava

У своїх невеликих дописах на фейсбук-сторінці «Розумної кави» організатори розповідають про історії, які мали місце під час підготовки й існування кавової буди, висловлюють свої міркування і спостереження. З динаміків «Розумної кави» завжди лунає джаз або рок-н-ролл, а за правильну відповідь на обране запитання можна отримати знижку.

Свого часу Андрій Пелюхівський був одним з організаторів «Нової естетики української фотографії» і «Квартири 57» - арт-простору, який слугував виставковою залою для фотографів і місцем проведення лекцій з фотографії і кіносеансів. Тому маючи вже досвід у культурно-освітній сфері, організатори вирішили не обмежувати той набір можливостей, які може дати кавова буда і простір біля неї. Таким чином, оновлена кав’ярами трамвайна зупинка одного разу стала місцем проведення фотосушки. Це стосується питання і взаємодії проекту з міським простором – мова йде не лише про додаткові вуличні заходи або «міських божевільних».

Адже Поділ є місцем неординарним і насиченим, а коли опиняєшся в епіцентрі вуличного життя, за зізнанням організаторів, розширюється не тільки твій світогляд і діапазон щоденних задач, а й коло впливу. «Щодня доводиться вирішувати якісь питання: чи то викликати швидку, чи спробувати дипломатично вирішити якісь загострені ситуації. Звісно, можна зробити вигляд, що тебе це не стосується і сумирно спостерігати за всім з віконця, або дійсно розширити сферу свого впливу – хоча б в радіусі 10-ти метрів подбати, щоб все було спокійно, чисто і мирно», - розповідає Андрій Пелюхівський. Нещодавно відкрилась «Розумна кава–ІІ» у галереї ХудГраф, що найліпше дозволяє поєднати кав’ярню з культурно-мистецькими заходами, почасти кураторами яких виступатимуть і хлопці.

Благодійна барахолка The New Old

У перший день літа в Києві пройде благодійна барахолка The New Old. Її ініціаторами є п’ять подруг, кожна з яких має свій професійних шлях у сфері маркетингу та івент-менеджменту, однак сам ярмарок не є проектом якоїсь компанії – його організатори є так само волонтерами, завдяки зусиллям яких стає можливою така подія. Місцем для проведення барахолки організатори обрали Воздвиженську вулицю, зокрема, завдяки асоціаціям з Європою, адже під час подорожі до Барселони в Олени Злобіної виникла ідея створити подібний проект в нас, подібно до іспанських барахолок, але дещо іншого формату.

На відміну від звичайних міських барахолок, цей ярмарок є одноденним і має благодійну мету: кошти від проданих речей буде перераховано організації, що займається закупівлею необхідних медикаментів і збором коштів на операції хворих дітей. «Події, що відбулися цієї зими в нашій країні нас так само не оминули. Було прекрасно бачити, як люди самоорганізовуються, аби зробити те, що вони вважають правильним. Ми всі змінились і відчули, що багато – в наших руках і ми можемо багато змінити. Хотілося б і надалі робити для нашого міста і країни те, що ми вважаємо правильним – гарні соціальні проекти, наприклад», - розповідає одна з ініціаторів події Олена Коваленко.

За місяць до події зареєструвалось приблизно 150 учасників серед продавців і 60 волонтерів для забезпечення ефективної роботи ярмарку. Оскільки проект є не комерційним і створюється практично без бюджету, будь-яка підтримка є надзвичайно цінною. Участь у барахолці є безкоштовною, а кожен продавець самостійно вирішує, який відсоток від продажу він/вона перерахує на благодійність.

Згідно з задумом організаторів, барахолка буде не лише місцем, де можна продати/придбати якісь речі, а й гарним заходом для недільного дозвілля. Передусім, йдеться про музичний супровід, майданчик, де можна випити кави або пообідати (відсоток від прибутку так само буде перераховано на благодійність), окрім цього творці ярмарку обіцяють чемпіонат з «олд-скул резиночки» і настільного тенісу, вечірній концерт, конкурс на найбільш оригінальний «барахольний стіл» і т.д. Щодо цього Олена Коваленко зазначає: «Багато ідей виникає у процесі, і ми радіємо цьому, адже це не комерційний захід – це певне дещо, що створюють самі учасники. Ми просто створюємо рамку і спрямовуємо, аби все вийшло найкращим чином. Але свободу вираження надаємо учасникам».

Літературний клуб для дітей «Bookmal» & Літературне кодло «Bookoholic»

Творцями обох літературних ініціатив є випускниці філології в НаУКМА – Міра Київська, Ірина Комаренець і Ліза Гречанюк. У березні цього року вони відкрили інтернет-ресурс "Букмоль", де розповідають про відому й маловідому дитячу літературу, про цікаві книжки для підлітків, про їхніх авторів та ілюстраторів, а також діляться інформацією про визначні місця і важливі події літературного життя України та світу. З часом народилася ідея «розвіртуалитись» і створити літературний клуб спільно з дитячим центром "Парус" і фондом ЄУСІ («Єврейсько-українська соціальна ініціатива»).

Сайт було створено власними зусиллями та коштами. За словами ініціаторів, в цьому є свої мінуси, адже не завжди є можливість приділяти достатньо часу написанню матеріалів, зробити повноцінний сайт і широко розрекламувати його. З літературним клубом ситуація дещо простіша, адже його програма функціонує на 50% за рахунок благодійного гранту ЄУСІ (оплата праці спеціалістів) та на 50% за рахунок благодійних внесків учасників. Однак дівчата планують розвиватися і шукати підтримку, наразі існує ідея створити невелику читальну залу на базі дитячого центру "Парус", де було б зібрано непересічні видання з усього світу, адже якісні дитячі книжки - доволі дорогі, та не кожна українська родина може їх собі дозволити.

Міра Київська й Ірина Комаренець:

Літературний клуб "Букмоль" існує задля живого читання вголос, інакшої атмосфери, ніж під час читання вдома з батьками, спілкування з однолітками та соціалізації. Наша мета - це розвиток мовлення, мислення та уважності, зацікавлення книгою і читанням загалом. У нашому літературному клубі діти можуть ділитися враженнями, творчо та інтелектуально зростати. Кожну книгу діти «засвоюють» не лише словесно, а й творчо: малюючи, ліплячи, майструючи щось, неодмінно пов’язане зі щойно почутим.

Ліза Гречанюк:

Нам чи не найперше важить регулярність, тому й зустрічаємося двічі на тиждень, адже однією з цілей літклубу «Букмоль» є перетворити читання з Події на звичку, щоби для дитини цей процес був природним. Водночас, завдяки тому, що практика читання у клубі відрізняється від домашньої чи шкільної, вона привноситиме нові смаки й відтінки: коли читацьких досвідів багато і вони різняться, то й читання ніколи не набридне.

Окрім цього, варто згадати іншу ініціативу – літературне кодло «Bookoholic». Букоголіки читають книжки і щочетверга обговорюють їх за келихом, бокалом, чаркою тощо. Напій до кожного тексту обиратимуть різний. Для обговорення спочатку обрали приємну класику, хоча і мало знану в Україні. Серед перших імен – М. Бредбері, Бротіган, Платонов, Арендт і т.д.

Міра Київська й Ірина Комаренець:

Наші зустрічі розраховані на відкритих людей, які розуміють, що література - це не фаст-фуд, який можна з'їсти та забути. При цьому, "Букоголік" - це не клуб, а саме кодло. І не лише тому, що збираємось ми у барі Гадюшня. Кодло - це відсутність ієрархій, інтелектуальна рівність і зацікавленість думкою Іншого. І хоч ми й плануємо запрошувати знавців літератури та алкоголю, все ж таки хочеться, аби зустрічі букоголіків були живими діалогами, а не звичайними університетськими лекціями. Нам набридли класичні інтерпретації. Думки та рефлексії повинні переплітатись у такій же гармонійній та інтимній близькості, як змії у кодлі.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram