ГоловнаПолітика

Інститут префектів у нинішньому вигляді створює загрози для місцевого самоврядування, - Роман Лозинський

"Якщо все залишиться в такому вигляді, то місцеві князьки будуть домовлятися з префектом у лазні або ресторані".

Інститут префектів у нинішньому вигляді створює загрози для місцевого самоврядування, - Роман Лозинський
Роман Лозинский
Фото: Макс Левин

На думку першого заступника голови парламентського комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, депутата від партії "Голос" Романа Лозинського, інститут префектів, створення якого було ініційовано президентом, створює великі загрози та можливості підміни собою місцевого самоврядування.

Про це він заявив під час круглого столу "Децентралізація 2020. Турборежим" в Інституті Горшеніна.

"Інститут префектів у нинішньому вигляді створює великі загрози і можливості підміни собою місцевого самоврядування, можливості не дивитися, чи дотримуються закони, а виправляти помилки місцевої влади. А це - точно не завдання держави і не завдання президента. Люди вибирають мерів, своїх представників-депутатів, і вони повинні здійснювати контроль. А ми даємо префекту або президенту повноваження вручну "смикати за ниточки" і тим самим робити місцеве самоврядування залежним і лояльним. Якщо все залишиться в такому вигляді, то тепер місцеві князьки будуть домовлятися з префектом у лазні або ресторані, так само, як раніше домовлялися з головою місцевої адміністрації. Тому питання префектів точно потрібно змінювати і пом'якшувати", - підкреслив Лозинський.

За його словами, коли президент вносить до парламенту зміни до Конституції, всі зацікавлені сторони і, в першу чергу, монобільшість, повинні розуміти, що в підсумку це повинні підтримати 300 голосами, має бути абсолютний консенсус. А для того, щоб досягти консенсусу, слід провести широке обговорення з експертним співтовариством і міжнародними партнерами.

"Перше подання було зареєстровано в п'ятницю, 13 грудня, а друге - 27 грудня, за день до канікул. Ні перше, ні друге не містило дискусій. Це спровокувало близько 300 лідерів громад та асоціацій, які чітко висловили свою позицію - так зміни, що стосуються децентралізації, не приймаються. Така ж позиція була в наших міжнародних партнерів. Тож консенсус нам ще належить знайти... Навіщо вносилися ці зміни і для чого вони потрібні - дискусійне питання. Я вважаю, що зміни до Конституції вносити необхідно - потрібно вводити поняття "громада", змінювати структуру місцевого самоврядування, укрупнювати райони. Однак у тексті, внесеному 13 грудня, міститься багато потенційних ризиків, які, в тому числі, можна розцінювати, як крок до федералізації - наприклад, на першій сторінці пропонується виключити з Конституції перелік областей і встановлювати якийсь їх "статус" винятково законами України. Дискусії з цих питань ніякої не було, що і викликало різко негативну позицію громад і політичних груп і партій, зокрема партії "Голос" з приводу безпеки. Ми досі не розуміємо, як можна трактувати те, що винятково законами України встановлюється якийсь "статус". І якщо прийдуть якісь проросійські сили, як вони скористаються такими нормами Конституції? Такі речі несуть у собі певну загрозу і необхідно ретельно виписати все, щоб не було зловживань, які стосуються федералізації і особливого статусу", - сказав Лозинський.

Нагадаємо, згідно з результатами соціологічного дослідження, проведеного Інститутом Горшеніна спільно з Представництвом Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні, більшість українців (68,3%) вважають за необхідне, щоб нова влада продовжувала реформу місцевого самоврядування і децентралізації, розпочату попередньою владою, а 45,3% опитаних відзначили позитивні зміни, які вже відбулися у їхньому населеному пункті в результаті децентралізації.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram