ГоловнаПолітика

Законопроект "Про концесію" відкриває нові схеми для олігархів, - нардеп

Більшість у Раді не проти концесії, але в Україні цей механізм перетворюють на канал з виведення коштів з держпідприємств.

Законопроект "Про концесію" відкриває нові схеми для олігархів, - нардеп
Фото: Макс Требухов

Урядовий законопроект "Про концесію", прийнятий парламентом у першому читанні, викликав в Україні небувалий громадський резонанс і протест експертів і парламентаріїв, які голосували проти. Причина невдоволення - тіньові схеми, закладені в проекті, що цементують вплив олігархів на держпідприємствах.

Про це в ефірі "5 каналу" заявив народний депутат Андрій Вадатурський.

За його словами, більшість у парламенті не проти концесії, як інструменту державно-приватного партнерства, але в Україні цей механізм перетворюють на канал з виведення коштів з держпідприємств.

"Що сталося? У законопроект записали схеми, які легалізують олігархів в Україні. Я особисто подав 45 поправок до цього законопроекту і готовий відстоювати кожну. Наприклад, рішення, кому віддати об'єкт у концесію, може бути поза тендером. Скажіть, будь ласка, до чого це підштовхує? Тобто хочеш - роби тендер, хочеш - можеш взяти і домовитися", - заявив Вадатурський.

У парламенті вважають, що законопроект №8125 "Про концесію" набрав 240 голосів у першому читанні скоріше випадково. Надалі його чекає капітальна "чистка" від схем. З-поміж іншого депутати хочуть вилучити дискримінаційну статтю, яка дозволяє компаніям, що використовували раніше потужності держпідприємств, пріоритетно претендувати на концесію. Таким чином, фактично відсікаються будь-які інші потенційні учасники конкурсу, а сам тендер стає формальністю.

Наприклад, у найбільшому порту України - ДП МТП "Южний" давно працює приватна компанія "Портінвест" (входить до складу холдингу СКМ, 100% бенефіціаром якого є Рінат Ахметов, - ред). За правилами "нової" концесії, приватник у "Южному" трансформує формат "користування" портом - у концесію на 49 років. Будь-які інші претенденти на самому початку втрачають можливість перемогти в конкурсі.

"Там ще цікавіше написано - нерезидент може брати участь у конкурсі, але бути концесіонером не може. Тобто - якщо хочеш брати участь, то бери. Але виграти ти не можеш", - зауважив Вадатурський.

У парламенті в цілому не підтримують ідею передачі в концесію високоприбуткових підприємств, - акцентують увагу в ефірі "5 каналу". Наприклад, той самий порт "Южний" минулого року отримав чистий дохід у розмірі 1,5 млрд гривень, перерахувавши 450 млн гривень податків до держбюджету. У поточному році чистий дохід підприємства планується на рівні 1,9 млрд гривень.

На тлі того, що в концесію планують віддавати рентабельні підприємства, особливо цинічно, на думку депутатів, виглядає частина законопроекту, що дозволяє концесіонеру отримувати компенсацію з держбюджету в разі недоотримання прибутку.

"Як можна погодитися на принцип, при якому ти заходиш, обіцяєш, виграєш конкурс, а потім, якщо в тебе не вийшло, то держава компенсує тобі збитки. Які тоді ризики в бізнесу? Навіщо нам тоді такий концесіонер? Ми хочемо залучити інвестора, але він потім буде вибивати кошти з держбюджету на фінансування цього підприємства? Тобто це буде легальний олігарх, який, контролюючи підприємство, отримуватиме прибуток за рахунок держави. Такого в світі ніде немає. Якщо ти береш у концесію, то ти інвестуєш і держава заробляє. А не навпаки - береш у концесію, щоб потім за держкошти відновлювати або експлуатувати об'єкт", - підкреслив нардеп.

Нагадаємо, скандальний законопроект "Про концесію", розроблений Кабінетом Міністрів, було прийнято за основу Верховною Радою 3 квітня 2018 року. Нові правила дозволяють концесіонеру відчужувати держмайно, а також отримувати компенсацію з держбюджету в разі "невдачі" в реалізації концесійного проекту.

Раніше Фонд Держмайна виступив проти здачі доріг і портів у концесію за старими правилами.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram