ГоловнаПолітика

Ігор Насалик: "Я прогнозував блокаду"

«Якщо зірки запалюються, значить, це комусь потрібно». Стара істина абсолютно справедлива щодо ситуації з енергетичною блокадою. Розпочата іще 25-го січня, до пори до часу, владу вона практично не хвилювала. Доки не наблизились три важливі дати. Дні пам'яті трагічних подій на Майдані. 22 лютого – дата, на яку в столиці призначено масштабний марш правих сил. 14 квітня – дата завершення річного імунітету Уряду Гройсмана, коли він має звітувати перед Верховною Радою та збирати голоси під нову програму уряду. Ясно, що на такому тлі блокада може стати додатковим дестабілізуючим фактором. Що, власне, вже і відбувається. Про те, як розвиватиметься ситуація далі. Хто відповість за те, що формула «Роттердам+», як виявилося, не працювала й не працює, але тарифи для населення – під її «прикриттям» - все ж були підвищені, а наша залежність від вугілля з ОРДЛО (хоча передбачалося, що саме Роттердам її усуне) зберігається досі. Чому переобладнання українських ТЕС відбувається настільки повільно. Про все це та багато чого іншого говорили з міністром енергетики та вугільної промисловості України Ігорем Насаликом в рамках програми «Лівий берег з Сонею Кошкіню» в минулий четвер. Текстову версію якої сьогодні представляємо читачам LB.ua

«Ще влітку була поставлена задача готуватися до можливих блокад»

Отже, блокада. Уряд запровадив надзвичайний стан в енергетиці, РБНО провело спеціальне засідання. Натомість блокувальники почали захоплювати, окрім залізничних, ще й автомобільні дороги. Президент на відкритті засідання РНБО заявив дослівно наступне: «Вони блокують не ОРДЛО, а Україну, блокують нашу боротьбу за відновлення територіальної цілісності”. Перше запитання дуже просте, але саме його найчастіше задають громадяни останніми днями: в цій країні, взагалі, є влада? Блокада розпочалася не вчора, чому її не зупинили на початковому етапі, чому допустили нинішню ситуацію?

Це не є функції Міністерства енергетики. Воно займається тим, щоб забезпечити сталу роботу об’єднаної енергосистеми України, забезпечити світло і тепло громадянам країни та потреби економіки. Щодо блокування, є чітко визначенні структури, які повинні цим займатися – Служба безпеки України, Національна поліція, інші силові структури. І це запитання необхідно спрямувати їм, а не нам.

Ви є представником верховної влади, відтак це запитання не могло не прозвучати. Скажіть, учасники засідання РНБО, де ви також були присутні, хоча б самі для себе намагалися зрозуміти, чому вирішення питання блокади настільки затягнули?

Протягом опалювального сезону я регулярно проводив енергетичні штаби. Робота розпочалася ще в червні - під час підготовки до осінньо-зимового сезону. Коли сталося перше перекриття шляхів, я акцентував на тому, що повна блокада внесе суттєві зміни в роботу об’єднаної енергосистеми. Але… Очевидно, кожен повинен займатися своєю справою.

Фото: 24tv.ua

Тобто ви прогнозували блокаду?

Звичайно. Ще в червні, липні, серпні і Президент, і прем’єр сказали підготуватися до зимового сезону з урахуванням можливих блокад. Але, чомусь, ми розраховували на блокаду з тієї сторони, а не з нашої, української. До того ж, ми вже мали блокаду в травні ( 2016 року – С.К .).

Як правило, блокади приходяться на найважчий період. Наразі -20 градусів ( інтерв’ю записувалося 16 лютого - С.К. ), і маємо блокаду. Аналогічна ситуація була в травні, коли ми працювали лише на дев’яти блоках. Це - мінімальний рівень з можливих. Я 15 днів як був міністром, коли з тієї сторони заблокували постачання антрацитової групи. Знаєте, яка була їх головна задача? Домогтися перереєстрації всі українських підприємств на території так званого ОРДЛО. Ми навіть не виносили це на обговорення суспільства, оскільки розуміли, що це неможливо, інакше доведеться шукати альтернативні постачання антрацитового вугілля.

Так ви справилися з завданням, яке ставило перед вами керівництво країни влітку? Підготувалися до можливих наслідків блокади?

Звичайно. Скільки блокада триває?

З 25 січня. 21 день.

А за розрахунком ми мали б вугілля лише на 25 днів. Тобто на сьогодні ми мали б уже сидіти зі свічками, оскільки пішло б відключення в пікових навантаженнях. Але система сьогодні працює в штатному режимі.

Натякаєте, це - ваша заслуга?

Заслуга Кабінету Міністрів України, що ми змогли передбачити будь-які нештатні ситуації, які можуть бути в нашій державі.

«На РНБО силовий метод розблокування не обговорювався»

Фото: 24tv.ua

Ви ж усвідомлюєте, що нинішня блокада не випадково розпочалася саме зараз- напередодні 18-20 лютого  (дні масових розстрілів активістів Майдану - С.К .)

Напевне. Президент говорив про те, що всі ці блокади пов’язані з тим, щоб держава силовим методом вирішила це питання.

Силовим значить розігнала блокувальників?

Ми пішли на діалог, дали можливість зважити всі за і проти того, що відбувається. Основу тезу ми почули: контрабанди бути не може. Що таке контрабанда? Це - контрафактні речі, підакцизні товари, от їх контролювати треба. Якщо це хочуть робити громадські організації, ветерани АТО, будь ласка. Але те, що пов’язане з енергетикою, з металургійним комплексом, те, що дає зростати нашій економіці, ну, даруйте, цього чіпати не можна.

Тобто силове розблокування наразі неможливе?

В перемозі в будь-якій війні будь-якої держави важливою є сильна армія, але без сильної економіки сильної армії бути не може. Тому моя відповідь буде не як члена Кабінету Міністрів України, а, скоріше, як пересічного громадянина. Усі ці заходи використовують для того, щоб економічно послабити та посіяти смуток в нашій державі, перейти до історії 1917 року. Пам’ятаєте, чому тоді розвалилася держава, яка тільки-но утворювалася? Доки студенти воювали, решта підняли повстання і розвалили нову державу.

Повторюю запитання: правильно розумію, що силове розблокування шляхів на Сході, взагалі, не обговорюється ?

На РНБО силовий метод вирішення цього питання не обговорювався.

Фото: 24tv.ua

Хто, на вашу думку, є справжнім автором блокади?

Я - достатньо зважена людина і за свої 50 з лишнім років завжди говорив, спираючись на факти, які міг відстояти. Сьогодні в мене немає документально доведеної інформації щодо тих чи інших людей. Ви подивіться, хто все це очолює, з ким вони пов’язані, тоді зрозумієте все.

Присутність нардепів «Самопомочі» далеко не головний показник.

Це - верхня частина айсбергу. Якщо добре її проаналізувати, ви зрозумієте, що знаходиться знизу.

Все чекаю, коли ви назвете прізвище Коломойського.

Не можу, не маю 100% даних. Навіть при 95% озвучувати не буду.

"Не погоджуюся, що Банкова керує урядом. Це несправедливо»

Виглядає так, що блокада – проблема головна для Кабміну. Засідання РНБО - захід разовий, і, навряд чи, може серйозно вплинути на вирішення питання. А в Уряду наближається важлива дата – 14 квітня, коли він має звітувати перед ВР за результатами року роботи та не/отримати імунітет ще на рік.

В четвертому кварталі ріст ВВП склав 4,7%. Це означає надходження в бюджет. Коли всі останні роки це були -10, - 15%, тут приріст - 4,7%. Звичайно, це багатьом не подобається. Я не виключаю можливості, що ці дії ( блокування - С.К. ) зроблені для того, щоб дестабілізувати, в тому числі, економічну ситуацію в країні.

Шляхом політичної дестабілізації Володимира Гройсмана?

Через політичну дестабілізацію уряду, зокрема. Бо уряд - це концентрація Верховної Ради України. Так в нас побудована система. Дестабілізуючи політичну ситуацію, дестабілізується робота уряду.

Цей уряд не має власної підтримки у Верховній Раді, вона завжди залежить від позиції Банкової. Ми пам’ятаємо, як голосувався бюджет: голоси Володимиру Борисовичу допомагали збирати Президент Порошенко, колишній прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Як думаєте: цього разу Володимир Борисович зможе сам для себе назбирати голоси?

Фото: 24tv.ua

А це залежить від того, як ми справилися з тими викликами, які в нас є. Я не погоджуюсь з вами в тому, що Банкова керує урядом. Це несправедливо.

Керувати не керує, я такого не говорила. Але суттєво впливає на роботу депутатів, які комунікують із урядом.

Є основна фракція - БПП, ми відчуваємо підтримку цієї політичної сили в більшості рішень, які треба приймати. Згадуючи про бюджет, ви не сказали головного. Вперше за всю історію України він був вчасно поданий до Верховної Ради. Чотири місяці обговорювався. Не за один день внесений і вночі прийнятий. Була широка і загальна дискусія. Від європейських структур я почув, що бюджет достатньо збалансований. Якщо хтось може сказати, як в енергетиці при тих викликах, які є, зробити більш реальні і конструктивні кроки – я зніму перед ними капелюха і скажу: «Дякую!»

Повернімося до блокади. Чи правильно я розумію, що надзвичайний стан і гарантовані віялові відключення не є синонімами? Вони можливі, але не факт, що будуть?

Це не надзвичайний стан, а надзвичайні заходи. І спрямовані вони на те, щоб об’єднана енергосистема працювала стабільно. З 14 по 17 роки надзвичайні заходи вводилися сім разів. Чому вони введені саме зараз? Звичайно, вони пов’язані в першу чергу з блокадою, яка зараз проходить. На що вони спрямовані? На те, щоб у ручному режимі відрегулювати теплові генерації, загрузити максимально газовою групою, яка виробляється на території України, і мінімізувати витрати антрацитної марки.

Для прикладу. Якщо Україна використовує в день 40 тис. тонн антрацитової групи для регулювання навантажень, особливо у вранішній та вечірній час, то такі заходи дають можливість використовувати у 2 рази менше - фактично 20 тис. тонн. Що збільшить період сталої роботи об’єднаної енергосистеми практично вдвічі. Саме з цією метою і були введені надзвичайні заходи.

У вас є чіткий план подолання ситуації?  Будь ласка, «перше», «друге», «третє».

Фото: 24tv.ua

Розкажу про чотири речі. По-перше, якраз у всіх попередніх рішеннях РНБО йшлося про складання енергетичного балансу за три - чотири місяці до початку нового опалювального сезону. Так от, міністерство 1 листопада вперше надало уряду повний енергетичний баланс нашої держави. В листопаді минулого року. І по січню корегування склало всього 0,5%, замість того, щоб корегувати п’ять. Саме це дало можливість розробити не тільки позиції генерації, але й позицію пального, в тому числі і теплової генерації.

Окрім того, ми не хотіли частково розв’язувати питання по тій чи іншій генерації. І якщо ви відкриєте сайт міністерства, побачите нову енергетичну стратегію - план розвитку енергетики України до 2035 року - там закладені параметри того, як буде мінятися теплова генерація.

Третя позиція. І РНБО, і Президент, і прем’єр поставили задачу щодо диверсифікації ( джерел постачання енергетичного вугілля - С.К. ). Ми її розв’язали тільки минулого року, і цього - є чотири проекти, які дали можливість зекономити 3,5 млн тонн антрацитової групи вугілля. Це і Дніпровська ГЕС, і лінія «Рівне-Київ», і проекти, які реалізовуватимуться у квітні-березні цього року, зокрема, Зміївська ТЕС. Лінія «Запоріжжя - Каховка». Ба більше, у травні у нас атомна промисловість давала всього 47%, сьогодні - 60%. Якби вона залишалася на тому ж рівні, що і в травні, то ці 13% склали б 5 млн тонн спаленого вугілля на теплових станціях. Ці всі фактори і дали нам можливість відчувати себе достатньо стабільно.

Із ваших слів все виходить так добре, що майже ідеально. Перед тим, як говоритимемо про «Роттердам+», кілька слів про відповідальність. Думаю, вам відомо про існування двох указів президента № 876 від 14 року і № 298 від 2015-го. Обидва – на виконання рішень РНБО щодо низки заходів для забезпечення енергонезалежності країни. Зокрема, наказ від 15 року говорить про необхідність розглянути питання реконструкції енергоблоків ТЕС для відмови від вугілля антрацитової марки. Виходить, що обидва прем'єри, котрі працювали в цей час - Яценюк та Гройсман – рішення СНБО і Президента просто ігнорували?  То в який спосіб мають за це відповідати?

Не погоджуюсь з вами. Я вже згадував другий та п’ятий блоки Змієвської ТЕС, робота над яким – що тривала протягом дев’яти місяців - завершується. Це величезний обсяг роботи. Якщо ви подивитеся, то на уряді більш як шість місяців готувалася постанова 648, котра погоджувалася з НКРЕ. Постанова ця розглядає ще додатково чотири блоки, де буде проходити загальна модернізація. Тому я не погоджуюсь із тим, що міністерство не доклало зусиль, щоб диверсифікувати вугілля антрацитової групи.

Ваші попередники теж робили усе можливе?

Фото: 24tv.ua

Я не можу говорити за попередників. Я говорю про те, що робив я. Якщо б попередники діяли за рішенням Президента, в нас сьогодні б не стояло питання антрацитової групи.

Саме так. І хто має відповідати за те, що виконання відповідних рішень гальмувалося?

Розв’язати це питання не так легко, повірте. Для того, щоб тільки зробити проект на блок, треба витратити не менше року. Ще рік - вкладати кошти у завершення. Звідси і з’являється цей термін 2 – 2,5 роки. Добре, що ми вибрали міністерством проект другого й п’ятого блоків Зміївської ТЕС, який потребував тільки змін подачі та обходиться, всього на всього, у 240 млн грн. Його ми завершуємо. А якби наразі було доручення, скажімо, перевести Трипільську ТЕС ( на газове вугілля - С.К. ), то цей період займе півтора-два роки як мінімум. І ціна питання двох блоків там майже два млрд грн.

Значить, коли експерти кажуть про те, що з 2014 року перевести ТЕС на альтернативні види палива можна було хоча б частково, вони говорять неправду?

Енергетична система доволі інертна. І вирішити за місяць, два чи три, ці питання просто нереально і неможливо.

Україна використовує 12 млн тонн коксуючого вугільного концентрату на рік. І його ми отримуємо з Росії. Наскільки мені відомо, сьогодні неофіційно було прийнято рішення російською стороною про припинення відвантаження концентрату Україні. Це правда?

Не можу ні підтвердити, ні спростувати. Оскільки цим більше займається Міністерство економіки. Коксове вугілля не використовується в енергетиці - лише в металургії, основному. Очевидно, що це - запитання до Міністерства економіки.

Фото: 24tv.ua

Якщо це правда, то ситуація дуже загрозлива.

Біда не приходить в дім одна. Для того, щоб згвинтити ситуацію, дестабілізувати її росіяни використають всі можливі методи. Маленький штрих: 2016 рік, тільки-но у квітні прийшла нова команда. Нам вдалося при такій тяжкій ситуації, коли працювало тільки дев’ять блоків, коли нам перекривали антрацитову групу у травні-червні, не імпортувати жодного кВт російської електроенергії. Жодного. Хоча у 2015 році імпорт склав 2,5 млрд кВт\год. Ми відійшли від механізму прямого впливу Росії на енергетичну систему України. То чи задоволений наш східний сусід, втрачаючи такий механізм впливу?

Чи матимемо ми, взагалі, необхідність закуповувати будь-що у Росії?

Ми закуповуємо те, що стосується атомних блоків. Але нам вдалося за цей період диверсифікувати постачання твелів, і 40% ми закуповуємо Westinghouse. Частку Westinghouse в атомній системі України ми можемо збільшити.

І скільки це нам коштуватиме?

Нічого не коштуватиме.

Так не буває.

Практично нічого не коштуватиме деякий період за технічним визначенням відповідних блоків. От ми запустили п’ятий Запорізький блок ( мається на увазі п’ятий блок Запорізької АЕС – С.К. ), і практично все - на вестингаузькому паливі. Воно відповідає усім параметрам і добре функціонує.

Ба більше, ми зробили величезний крок для того, щоб побудувати до середини 2018 року сховище відпрацьованого ядерного пального, і в цьому питанні ми також не будемо залежати від Росії. Повірте, всі кроки, які робляться міністерством, мають зменшити вплив на нашу енергетичну систему будь-якої іншої держави. РФ, у тому числі. Знаєте, коли я зустрічався зі своїми європейськими колегами, які співпрацюють з Україною, то почув наступне. Не те, що говорять наші дуже далекі від енергетики політики, спростовуючи тези один одного, чим роблять загальне олів’є. Так от, європейські фахівці сказали, що в реформуванні і просуванні енергетики України зроблено наразі стільки, скільки не зроблено за останні п’ять років.

«Хто відповість за «Роттердам+»

Фото: 24tv.ua

Головне запитання останніх тижнів – формула «Роттердам+», що включає закупівлю вугілля на біржі в Роттердамі, та «+» - його доставка в Україну. Запроваджена формула була на початку 2015 року через необхідність диверсифікації постачань із ОРДЛО. Наступний крок – підвищення цін для населення. Але коли міністр внутрішніх справ Арсен Аваков запитав вас на засіданні Кабміну, чи працює «Роттердам+»? Ви сказали: «Ні». Наразі я хочу розібратися: як так виходить? Понад рік всім нам розповідали, що формула «Роттердам+» працює і саме тому ми сплачуємо підвищені тарифи, а тепер виявляється, що і формула не працює і залежність від ОРДЛО залишилася.

Розберімося для початку з цією формулою - «Роттердам+». Тому що сама назва вже викликає алергію в українського суспільства. В дійсності, колись була ідея (НКРЕКП, а не міністерства), диверсифікувати постачання вугілля за цією формулою - закупляти його не в ОРДЛО, а десь-інде.

Міністерство не погодилося з цією позицією. І визначаючи ціну на вугілля, яке виробляється в Україні – а воно є індикативом для вугілля, яке видобувається на неконтрольованій зоні, взяло не «Роттердам+», а польську біржу.

Це була ваша ідея з польською біржею , наскільки я знаю.

Так. Найцікавіше: ціна за тонну вугілля складає 1730 гривень. За так званою формулою «Роттердам+» - 2900.

3200.

3200 з доставкою.

Доставка - 15 доларів .

От бачите: різниця практично в два рази.

...Коли запровадили «Роттердам+», міністерство сказало свою позицію: що визначення вугілля, тобто, індикатор, ми не беремо «Роттердам+». Ми взяли індикатор польського вугілля. Якщо ви подивитесь, на НКРЕКП сьогодні вивішено повідомлення про те, що «Роттердам+» не спрацював, і за основу в тарифах стояла ціна, яка визначалась міністерством.

Фото: 24tv.ua

Чому ми про це дізнаємося тільки зараз? Протягом 2016 року ніде не йшлося про те, що «Роттердам+» не працює. Тобто ми платимо підвищені тарифи, а отримуємо вугілля все одно з ОРДЛО. Це як?

Ми не платили підвищених тарифів.

Вони були підвищені для населення.

Ми не платили підвищені тарифи!

Тарифи, на вашу думку, не були підвищені?

Розділімо газ і тепло. Ми маємо тарифи на тепло, і вони ніяк не пов’язані з міністерством, бо міністерство не формує їх - це сфера НАК «Нафтогаз-України» і Міністерства економіки. Не формує міністерство і тарифи з електроенергії. Цим займається НКРЕКП.

Яке очолює людина Президента.

Чому людина Президента? Для європейців ми завжди говоримо, що це - незалежна людина.

Європейцям розказувати можна що завгодно. Але фірма ICU, звідки походить Дмитро Вовк  (голова НКРЕКП - С.К. ), - відома кузня кадрів Президента…

Щоб розширити тему, зазначу, що треба ще подякувати Верховній Раді за те, що вона прийняла закон «Про незалежного регулятора», і зараз проходитиме ротація всіх членів НКРЕКП. Оскільки в цю комісію, за визначенням, будуть входити, в тому числі, й депутати Верховної Ради, то це чудова можливість змінити склад НКРЕКП.

Що вас пов’язує з Ігорем Кононенком?

Що з Кононенком пов’язує?

Так. Вас, особисто.

Ми працюємо спільно у парламентському комітеті, сиділи пліч-о-пліч, знаходилися в одній фракції.

Вас називають його людиною в міністерстві. Це відповідає дійсності?

До кого мене тільки не приписували.

Фото: 24tv.ua

Кононенка називали завжди.

Це не відповідає дійсності. Ігор Віталійович - член паливно-енергетичного комітету. І більшість проектів розглядались і за його роботи, зокрема. Ви ж не назвете мене, скажімо, людиною Олександра Георгійовича Домбровського?

Не назву.

Хоча саме з ним ми вивели міністерство й комітет на роботу в спільному напрямку.

Повернемося до «Роттердаму». За оцінками експертів, сума переплати за тарифами, внаслідок «Роттердаму», складає від 10,5 до 14,5 млрд гривень. Хто за це відповідатиме?

Дивіться. Є ціна – 1730 гривень. Це - ціна вугілля, яке видобувається на території України. Крім того, держава ще дотує 850 млн. Чому? Тому що лише чотири шахти мають собівартість видобутку в межах 1730 гривень. Решта - вище за цю ціну.

Тому говорити про те, що переплачується за це вугілля – несправедливо.

Для населення несправедливо?

Знаєте, чому вугілля було дешевше колись? Тому що дотація держави складала 15 млрд гривень.

І дотації ці розподілялися в ручному режимі. Сфера була надзвичайно корумпованою.

Скільки сьогодні складає дотація? 850 млн, при курсі 27. А була 15 млрд, за курсом 8. Тому не можна сказати, що 1730 гривень – це ціна, яка не відповідає вартості вугілля.

«Роттердам», за офіційною легендою, мав виступити саме одним із запобіжників корупції. Можливо, це й так. Але люди через підвищення тарифів відчувають себе ошуканими. Що з цим робити і хто відповідатиме?

От завжди запитують, де поділись гроші? Так?

Фото: 24tv.ua

Правильно.

Я вам вже сказав, просто цей ланцюжок потрібно продовжити. Заходи, які дали різницю між «Роттердамом» (ціною, яка мала закладатися), і ціною, яка закладалася (перевірити може кожен: ціна в тарифі складає 1730 гривень, а не 3000, які були передбачені «Роттердамом»), і дали результат, що з першого січня цього року і протягом всього року, ціна на оптовому ринку електроенергії знизилась на 10%. З березня місяця вона знижується ще на 5,7%.

Що це значить? Що таке 15%, як їх причепити, як порахувати? Так-от: загальна сума коштів, які приходять за електроенергію, складає за рік близько 160 млрд. 15% - це 22 млрд, на які промисловість за ту саму електроенергію заплатить менше.

Це - промисловість. Мене цікавить населення…

З населенням інша ситуація. Увесь час промисловість дотувала населення: були так звані дотаційні сертифікати, тобто понижені ціни для населення компенсувала промисловість. Промисловість в європейських країнах платить менше за населення. У нас абсолютно інша ситуація. Вирівнюючи її, нам просто треба було зробити серйозний крок, щоб забезпечити громадянам можливість оплачувати ці ( підвищені - С.К. ) тарифи. Як колишній міський голова (я вісім з половиною років працював міським головою у місті Калуш) я поцікавився, якій процент субсидій у нас, в Калуському районі? Знаєте, який? 93%! Тобто громадяни захищені від такого росту цін. В самому місті, звичайно, цей показник на рівні 65-60%. А 40% все-таки платять за тими цінами, які є.

Якщо ви за основу брали інший індикатор - ціну польського вугілля, а не «Роттердам+», то чому ви одразу не припинили історію з цією схемою, яка триває і до нині?

А я не міг цього зробити, тому що не ми формували цю нову політику.

Це мало бути політичне рішення?

Про свою позицію я заявив ще тоді.

Був анонс щодо підвищення тарифів на електроенергію для населення на 25%?

Це запитання до НКРЕКП, якщо вона таке анонсувала…

Ваше бачення яке з цього приводу? Ви можете цьому запобігти чи ні?

У мене немає впливу на Нацкомісію.

У вас є політична позиція, ви - міністр.

Політична позиція є, але впливу немає. Добре мати політичну позицію, і я її проявив, до речі, в формуванні ціни. А впливати на НКРЕКП нам не дозволить ніхто.

«Роттердам+» не працював і не працює

Рукописи не горять. У вересні 2014 року тодішній генеральний прокурор України пан Ярема заявив, що «купівля вугілля в “ДНР/ЛНР” – недопустима», оскільки є, на його думку, «фінансуванням тероризму». Нинішній очільник ГПУ Юрій Луценко говорить: “ДНР/ЛНР” і будь-які відносини з ними – ракова пухлина, яку потрібно ліквідувати. Ну і вже зовсім свіжі слова Володимира Гройсмана про те, що відносини з окупованими територіями розривати не можна. На чий стороні правда?

Ми не маємо торгівельних відносин з “ЛНР /ДНР”.

Де-факто маємо.

І де-факто не маємо. Я поясню чому.

Фото: 24tv.ua

Постачання вугілля ви як класифікуєте?

Постачання вугілля з “ЛНР/ДНР” здійснюються на підставі рішення Ради Національної Безпеки та Оборони, яка визначила низку підприємств, котрі можуть постачати вугілля за умов, що зареєстровані на українській території та платять податки в Україну. Усі шахтарі знаходяться і зареєстровані в Україні. Отримують заробітну платню на картки «Ощадбанку». Немає жодної можливості для того, щоб “ЛНР” чи “ДНР” в цьому випадку фінансувалося.

Складність ситуації - в іншому. Шахти, котрі перереєструвались, працюють. А ті котрі були націоналізовані тою стороною, - порізані на металолом.

І вивезені в Росію.

Мало того, вони створили екологічну проблему, тому що йде затоплення на території України. Екологічна ситуація дуже складна. Ви, можливо, знаєте, що зараз знову постало питання націоналізації тих підприємства, що є ( бойовиками на окупованих територіях - С.К. ). Я більше ніж переконаний, що з них теж нічого не залишиться.

Не думаю, що в них щось вийде - йдеться про занадто великі підприємства.

До того ж, це спосіб життя людей і виживання в цій ситуації.

Тобто таким чином ми підтримуємо - через схему, яку ви описали - українських громадян, які знаходяться на окупованій території?

І їх там не так мало.

Чим тоді пояснити позицію генеральних прокурорів - колишнього і нинішнього?

Знаєте, є загальна позиція – коли йде торгівля, то між двома територіями повинні бути хоча б кореспондентські рахунки для оплати. Жодних кореспондентських рахунків немає. Звичайно, я не можу сказати всі деталі, тому що не міністерство складає договори. Вони укладаються між постачальником і безпосередньо генерацією. Але в будь-якому випадку міністерство повинно впровадити політику і забезпечити необхідну роботу об’єднаної енергосистеми.

Власне, коли я запитувала про ваші відносини з НКРЕ, я і мала на увазі саме політичну позицію. Поза тим, Юрій Віталійович вже сказав, що має великі сумніви щодо того, що «Роттердам+» був адекватним і законним рішенням. Та має намір – власними можливостями - перевірити це. Якою буде ця перевірка, на вашу думку? Та які потенційно наслідки, в тому числі й політичні, вона може мати?

Я не можу прогнозувати. Якщо Юрій Віталійович сказав, то обов’язково це здійснить. Але знаєте, що мене пригнічує: коли в травні я відстоював свою позицію щодо формування ціни, на жаль, тоді я не отримав підтримки дуже багатьох структур, які повинні були мене в цьому підтримати.

СБУ, ГПУ?

Я вважаю, що підтримати повинні були, в першу чергу, політики. Тоді б воно мало якийсь вплив на формування загальної картинки.

Так хто ж винен у ситуації, яка склалася? Лише за рік ми дізналися що формула закупівлі вугілля «Роттердам+» не працює.

Не працює і не працювала ніколи. Якщо б «Роттердам» працював – це була б подвійна ціна, і в нас би не стояло питання, де закуповувати вугілля.

Соня КошкінаСоня Кошкіна, Шеф-редактор LB.ua
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram