ГоловнаЕкономікаБізнес

Нафтогазова Асоціація закликає МЕРТ не допустити обмеження імпорту нафтопродуктів

Ринок може бути монополізований, вважають експерти.

Нафтогазова Асоціація закликає МЕРТ не допустити обмеження імпорту нафтопродуктів
Фото: gazeta.dt.ua

Нафтогазова Асоціація України (НАУ) закликає учасників Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі (працює при Мінекономрозвитку) відхилити вимогу українського НПЗ "Укртатнафта" про обмеження імпорту нафтопродуктів шляхом введення квот. Про це йдеться в повідомленні прес-служби НАУ.

Найбільші оптові та роздрібні постачальники моторних палив упевнені, що в разі задоволення ініціативи "Укртатнафти", український ринок нафтопродуктів буде монополізований.

На думку експертів, падіння переробки нафти в Україні викликане не засиллям імпорту, а відсутністю необхідних інвестицій у модернізацію НПЗ. Спочатку це призвело до відставання за якістю українських нафтопродуктів, а згодом - до негативної економіки їх виробництва. Ситуація змінилася, тільки-но якість палива поліпшилась у 2016-2017 рр.

"Зростання імпорту з 2005 року виникло у відповідь на брак українських нафтопродуктів. Який був вихід - зупиняти заправки? У 2017 році, коли внутрішнє виробництво зросло, імпортні поставки бензину знизилися на 18%", - заявив президент НАУ Дмитро Кулик.

В Асоціації не бачать ніяких бар'єрів для подальшого нарощування переробки нафти в Україні та всіляко вітають перспективу її збільшення. Наприклад, окремі члени Асоціації в 2017 році почали постійні закупівлі українських нафтопродуктів.

"Найбільшим попитом користується шебелинське паливо, яке реалізується на відкритих торгах як за разовими, так і «формульними» контрактами. Компанії готові активізувати цю роботу за умови адекватної цінової політики і гарантій виконання своїх зобов'язань з боку НПЗ", - ідеться в повідомленні.

Асоціація також відзначає повну відповідність існуючої системи нафтопродуктозабезпечення України директивам Європейського Союзу. Поставки розподілені між кількома потужними джерелами поставок з використанням усіляких логістичних схем - морської, залізничної, автомобільної та трубопровідної доставки.

"Ступінь диверсифікації ринку нафтопродуктів України набагато перевищує рівень багатьох європейських країн: у 2017 році паливо надходило більш ніж з десяти країн. Пропозиція «Укртатнафти» веде до руйнування цієї стійкої системи і створення монополії», - резюмує Дмитро Кулик.

Він також нагадав, що, крім найпотужнішого в країні Кременчуцького НПЗ, група "Приват" контролює два найбільші морські перевалочні комплекси в Одесі та Чорноморську, які можуть бути задіяні для покриття неминучого дефіциту нафтопродуктів у разі введення мит і квот.

Директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн раніше висловив думку про те, що введення квот спричинить зростання цін для всіх категорій споживачів, зруйнує стійку модель забезпечення країни паливом, але не вирішить проблем нафтопереробної галузі.

"Головною проблемою українських НПЗ на ринку бензину є не імпорт, а падіння споживання більш ніж на третину за останні чотири роки. Для нарощування продажів «Укртатнафті» необхідно змінити свою збутову політику, а не пробувати змінити ринок неринковими методами", - заявляв Куюн.

Наприкінці березня "Укртатнафта" звернулася в МЕРТ із вимогою квотувати імпорт бензину і ДП, починаючи з травня 2018 року.

Нагадаємо, що в 2011-2012 рр. "Приват" спільно з ТНК-ВР ініціювали спеціальне розслідування проти імпорту нафтопродуктів з Білорусі з метою введення мита в розмірі 132 євро/т. Комісія Мінекономіки відмовила виробникам.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram