ГоловнаЕкономікаДержава

10 міфів про пенсійну реформу: правда і брехня про закон, що стосується кожного українця

Є дві новини про пенсійну реформу для уряду: хороша і погана. Хороша – мало яку реформу так жваво обговорювали українці, в т.ч. і у ЗМІ. Погана – про мало яку реформу поширювали стільки неточностей та міфів. І якщо деякі поширювані опонентами реформи дурниці виглядали занадто фантасмагорично [1, 2], інші могли й справді обманути громадян. Ми зібрали 10 міфів про пенсійну реформу, які поширювались політиками і ЗМІ.

Міф 1: Пенсійна реформа написана «під диктовку МВФ» і потрібна тільки для отримання нового траншу

Новинський також заявив, що пенсійну реформу потрібно вводити для українців, а не для МВФ."Пенсійна реформа повинна бути спрямована на поліпшення життя пенсіонерів і повинна бути написана в Україні і для українців, а не під диктовку МВФ", - сказав Новинський.

Правда: МВФ вимагав жорсткішу реформу і був незадоволений багатьма положенням пенсійної реформи Уряду

Правда детальніше: Проведення пенсійної реформи й справді є серед переліку так званих маяків для отримання четвертого траншу від МВФ – обов’язкових умов, після яких можливі подальші переговори.

Проте потреба впровадження реформи лежить глибше – у дефіциті Пенсійного фонду, який поглиблюється вже більше 10 років і загрожує повним колапсом пенсійного фонду. Без реформ та за умови старіння населення (сьогодні кількість пенсіонерів рівнозначна кількості працюючих українців) пенсійна система була нежиттєздатною.

Крім іншого, МВФ вимагав від України значно радикальніших кроків: прямого підвищення пенсійного віку, усунення будь-яких професійних пільг тощо. Лише частина з вимог була виконана. Більше того, МВФ навіть публічно висловлював претензії до проекту пенсійної реформи [1]. Не забуватимемо і те, що дедлайном для реформи МВФ визначав березень 2017. Відтак реформа писалася з урахуванням пропозицій МВФ, але не під диктовку (що, в залежності від економічних поглядів, можна сприймати і як позитив, і як негатив).

По-друге, пенсійна реформа були лише одним з маяків для отримання траншу. Деякі з інших умов (наприклад, щодо Приватбанку) теж все ще не виконані повністю, деякі – й взагалі відкладені в довгий ящик, як земельна реформа, скасування спрощеної системи оподаткування чи створення єдиного реєстру отримувачів соціальних виплат.

Нарешті, після розміщення у вересні єврооблігацій на 3 млрд дол новий транш МВФ не є критично-необхідним для Міністерства Фінансів прямо зараз. Що також можна розглядати як радше негативний чинник.

Міф 2: Українці зможуть виходити на пенсію не раніше, ніж 65 років

«Заява про непідвищення пенсійного віку не відповідає дійсності, тому що підвищується страховий стаж і вийти на пенсію раніше 65 років буде неможливо. А якщо людина отримала дві освіти або закінчила аспірантуру, то раніше 70 років вона не зможе вийти на пенсію. Щорічно страховий стаж підвищуватиметься на один рік, тому люди, яким зараз 40—50 років, зможуть вийти на пенсію не раніше 63 років. Відповідно через 10 років вихід на пенсію буде вже в 70 років. Зробити це раніше буде просто неможливо або невигідно». Газета «Голос України»

Правда коротко: 70% 60-літніх українців зможуть вийти на пенсію вчасно, а після 65 років усі громадяни зможуть претендувати або на звичайну, або на соціальну пенсію.

Правда детально: З формальної точки зору, підвищення пенсійного віку не відбуватиметься. Хоча де-факто за розрахунками уряду від 30% (у 2018 році) до 45% (у 2028) українців муситимуть вийти на пенсію пізніше, ніж у 60 років.

Така зміна відбуватиметься за рахунок збільшення обов’язкового страхового стажу. Такий стаж нараховується тоді, коли роботодавець або держава сплачують за людину внески до пенсійного фонду. Якщо є проплата за місяць – є місяць стажу, якщо ж проплати немає – стаж не зараховується.

Дрібні підприємці зазвичай самостійно сплачують податки в пенсійний фонд, а за тих, хто стоїть на біржі праці, це робить держава. Раніше, щоб отримувати пенсію потрібно було принаймні 15 років офіційного робочого стажу. У 2018 ця цифра складатиме вже 25 років, а до 2028 року поступово підвищиться до 35 років.

Сьогодні, якщо навіть людина у 60 років не має 15 років стажу, вона може претендувати на соціальну пенсію. З 2018 року такі українці зможуть отримати соціальну пенсію не раніше 65 років.

З одного боку, така система погіршує умови старості для багатьох українців. З іншого, впроваджує більш справедливий підхід до отримання пенсій – в першу чергу їх отримуватимуть ті, хто довше сплачував внески і підтримував пенсіонерів протягом своєї кар’єри. Хто ж не працює – той їсть, але пізніше за інших.

Інфографіка уряду, http://pensii2017.info/show/pravyla-pryznachennia-pensii
Інфографіка уряду, http://pensii2017.info/show/pravyla-pryznachennia-pensii

За розрахунками уряду у 2018 році 70% українців, яким виповниться 60 років, зможуть претендувати на пенсію за кількістю страхового стажу. Ще 26 % будуть змушені пропрацювати до 63 років, адже для виходу на пенсію у 63 вистачатиме принаймні 16 років трудового стажу.

За 10 років уряд прогнозує, що лише 55% українців зможуть вийти на пенсію у 60 років. Проте це все ще більше половини потенційних пенсіонерів, тому говорити про неможливість виходу на пенсію до 65 років – некоректно.

Міф 3: Чоловіки та жінки не доживатимуть до пенсії після підвищення мінімального страхового стажу

"Верхом цинізму є розрахунок влади на те, що більшість українців просто не доживе до пенсійного віку!" Андрій Павловський

Правда: середня тривалість життя українців зростає і достатня для виходу на пенсію

Правда детальніше: середня тривалість життя в Україні складає зараз 66,3 роки для чоловіків та 76,1 роки для жінок і поступово зростає. Проте ця статистика включає і значну частку ранніх смертей. 10% українців не доживають до 35 років, 25% - до 60. Багато українців і справді не доживе до пенсій, але так само багато не доживає до пенсій і сьогодні.

Демографи прогнозують, що через 20 років частка людей за 60, тобто тих, хто матиме право на пенсію, зросте до 28% (зараз таких близько 22%). Навіть зараз кількість населення, старшого 65 років (з цього віку можна претендувати на соціальну пенсію незалежно від стажу), складає понад 15%.

Міф 4: Пенсію потрібно підняти втричі, бо таким був рівень інфляції

«Весь піар направлений на те, що якщо не прийняти зміни, то пенсіонери не отримають 500 гривень. Якщо вони хочуть зробити індексацію, то потрібно всім підняти пенсію втричі. Тому що до Майдану людина отримувала 300 доларів пенсії, а після 100 доларів. І 1000 чи 500 гривень нічого не дає. Це звичайно добре, але це не є справжня індексація», – переконаний Всеволод Степанюк.

Правда коротко: за 3 роки після революції інфляція склала сумарно 101% [1], проте підняти пенсії навіть на такий рівень є неможливим в за наявних економічних умов.

Правда детальніше: частко люди помилково плутають рівень інфляції та девальвації валюти. Якщо з 2013 року гривня і справді впала на 230% відносно долара, то індекс інфляції за цей же час склав 101% від цін 2013 року.

Індексація пенсій (підняття вже нарахованих пенсій відповідно до рівня інфляції) не проводилась з 2013 року. Ключова причина – у бюджеті немає ресусурсів, щоб здійснити таку індексацію.

До 2020 року уряд планує здійснювати так зване осучаснення пенсій, яке передбачає поступове підвищення пенсій. Проте внаслідок такого осучаснення пенсії піднімуться в меншій мірі, ніж вони могли би піднятися, якби проходила індексації.

З 2021 року індексація буде проходити в автоматичному режимі. Пенсії будуть збільшуватись не менше, ніж на 50% рівня інфляції та не менше, ніж на 50% рівня підвищення середньої зарплати.

Міф 5: Пенсійна реформа усуне дефіцит Пенсійного фонду

«Крім того, наголошують в уряді, будуть запроваджені прозорі й однакові для всіх умови виходу на пенсію, ліквідовано дефіцит Пенсійного фонду, аби забезпечити ресурс для подальшого зростання пенсій». Укрінформ 

Правда коротко: в короткостроковій перспективі реформа допоможе зменшити, але не усунути дефіцит Пенсійного фонду

Правда детальніше: Україна живе в умовах дестабілізованої солідарної пенсійної системи. В ідеалі, зарплати пенсіонерів мають забезпечуватись за рахунок податків до пенсійного фонду, які сплачуються із зарплат українців. Насправді ж, податків у пенсійний фонд надходить майже вдвічі менше, ніж витрачається на пенсії.

Всього на пенсії витрачається понад 280 мільярдів гривень, з яких понад 140 мільярдів компенсується з Державного бюджету. Це надзвичайно великий дефіцит, який неможливо усунути в перспективі кількох років шляхом збільшення необхідного для пенсії трудового стажу.

Навіть міністр фінансів визнає, що в перспективі найближчих 5 років позбутися дефіциту Пенсійного фонду неможливо [1]. Олександр Данилюк стверджує, що в найближчі роки дефіцит у гривневому еквіваленті буде падати несуттєво, але зменшуватиметься у відсотковому вираженні за рахунок збільшення загального бюджету Пенсійного фонду.

Міф 6: Реформа ліквідовує пільгові умови для тих, хто працював на шкідливому виробництві

Больше всего от пенсионной реформы могут пострадать люди, которые работали, но не были оформлены. «Заробитчане в первую очередь. А также люди, которые трудились на вредных производставах: шахтеры, металлурги. У них отнимают право выхода на пенсию раньше, а при таком труде они могут и не дожить до своей пенсии», — говорит Охрименко

Правда: можливість пільгового (дострокового) виходу на пенсію для робітників, зайнятих на шкідливих виробництвах, збережеться, а сама процедура – покращиться

Правда детальніше: Працівники, що зайняті на шкідливих виробництвах, зможуть і надалі достроково виходити на пенсію. При цьому покращиться сама система нарахування пенсій.

Зараз дострокові пенсії для працівників зі шкідливого виробництва забезпечують підприємства, де ці люди колись працювали. Проте у багатьох випадках на момент виходу на пенсію «шкідливе» підприємство вже може не існувати, або ж його структура може навмисно бути змінена, щоб уникнути цих виплат.

Пенсійна реформа пропонує, щоб за робітників зі шкідливими умовами праці підприємства сплачували підвищений податок до пенсійного фонду (від 29 до 35% замість 22%). Таким чином підприємство не зможе уникнути цих виплат у майбутньому. З 2019 року для працівників, молодших за 35 років, ці додаткові внески підприємств накопичуватимуться на індивідуальних рахунках, що цілковито унеможливить ситуацію, коли працівник не зможе вийти на пенсію.

Подекуди, скасування дострокових пенсій для працівників шкідливих виробництв плутають з достроковим виходом на пенсію працівників освіти та медицини. Такі дострокові пенсії і справді будуть скасовані.

Міф 7: Проблему пенсійного фонду можна вирішити через створення нових робочих місць або підняття зарплат

Покрити дефіцит Пенсійного фонду можна за рахунок підтримки національного виробника, створення нових робочих місць та підвищення зарплат. Таке переконання висловив лідер фракції Радикальної партії Олег Ляшко в прямому ефірі телеканалу «112-Україна».

Правда: в короткостроковій перспективі неможливо ані створити таку кількість нових робочих місць, ані настільки підняти зарплати, щоб могла покрити дефіцит пенсійного фонду

Правда детально: Вирішення дефіциту пенсійного фонду через підвищення зарплат або створення нових робочих місць теоретично можливе, проте на практиці це може відбуватись тільки у довгостроковій перспективі і за умови заморозки пенсій на теперішньому рівні.

Сьогодні дефіцит складає понад 140 мільярдів гривень, або 11,5 млрд грн в місяць. Середня зарплата у липні склала 7339 грн, а отже середні відрахування в пенсійний фонд з одного працівника (22%) – 1615 грн. Таким чином, щоб усунути дефіцит пенсійного фонду має бути створено більше 7 млн нових робочих місць або збільшити зайнятість українців на майже 50%. Зайнятість серед працездатного населення мала би складати майже 90% - в середньому на 20% бліьше, ніж у Європі. Такі зміни не здаються можливими ані в короткостроковій, ані в довгостроковій перспективі.

Подолання дефіциту за рахунок підвищення зарплат виглядає не менш фантастично. Середня зарплата мала би зрости принаймні до 15 тис грн, щоб покрити дефіцит пенсійного фонду. При цьому такий рецепт працюватиме тільки за умови, що пенсії не будуть збільшуватись.

Міф 8: Люди, які не оформлені офіційно, не зможуть отримати пенсію

Немає стажу – немає пенсії, а немає пенсіонера – значить, немає і навантаження на Пенсійний фонд. Геніально, чи не правда?! Сайт Гордон

Правда: за бажанням, українці зможуть докупити собі страховий стаж, якого не вистачатиме для вчасного виходу на пенсію або можуть самостійно сплачувати внески і забезпечувати собі страховий стаж

Правда детальніше: За відсутності трудового стажу, українці зможуть докупити до 15 років трудового стажу одноразовим платежем. Одноразовий платіж за 15 років трудового стажу складатиме близько 130 тис грн або 704 грн на місяць. В подальшому сума може збільшуватись разом зі зростанням мінімальної зарплати.

Що стосується осіб, що працюють закордоном або влаштовані неофіційно, то вони, за бажання, можуть самостійно сплачувати внески до пенсійного фонду. Місяці, за які були сплачені внески, будуть зараховуватись до страхового стажу.

І хоча такі процедури вряд чи матимуть високий попит (МінСоцПолітики прогнозує лише 1,5 тис охочих купити страховий стаж), можливість для забезпечення стажу відкрита. Питання радше в тому, наскільки така поведінка буде економічно-виправданою.

Міф 9: Невідомий розмір пенсії, який люди отримають після виходу на пенсію

Кожен українець хоче знати, яка у нього буде пенсія, коли він 35 років відпрацює? Чи вистачатиме пенсії на сплату комуналки, придбання ліків та цукерок онукам? Уряд не дає відповіді на ці запитання. Сайт Олега Ляшка

Правда: новий законопроект передбачає чітку формулу, за якою нараховуватиметься пенсія

Правда детальніше: Формула, за якою буде визначатися розмір пенсії, буде наступною:

Розмір пенсії = Сз × Ікз × Кс

Сз – розмір середньої заробітної плати в Україні за 3 роки перед зверненням за призначенням пенсії.

Ікз – індивідуальний коефіцієнт заробітної плати (співвідношення розміру отримуваної зарплати по відношенню до середньої зарплати, з якої сплачувалися внески – цю інформацію кожен може отримати у будь якому відділенні Пенсійного фонду);

Кс – коефіцієнт страхового стажу, який визначається як множник тривалості років стажу роботи особи на величину оцінки одного року страхового стажу.

Звісно, українець не може чітко сказати, яку пенсію він матиме через 35 років, адже він не знає, якою тоді буде його зарплатня. Але така інформація недоступна не лише українцям, а усім жителям Землі.

Міф 10: Пенсійна реформа – це піар і вона вигідна владі

Проект пенсійної реформи – це піар-хід нинішньої влади в очікуванні позачергових виборів. Видання Трускавецький Вісник

Правда: українці переважно не підтримують пенсійну реформу, а отже такий піар є невигідним для уряду

Правда детально: Відповідно до опитувань Центру Разумкова, 86% українців не підтримують підвищення страхового стажу, що є ключовим пунктом реформи [1]. Лише 29% українців вважають пенсійну реформу важливою і такою, яку необхідно запровадити [2]. Українці не підтримують пенсійну реформу, а отже вона не може бути хорошим приводом для піару.

Текст підготовлено за підтримки програми Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Позиція, висловлена в публікації, не обов’язково відображає позицію Посольства США в Україні.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram