ГоловнаЕкономікаБізнес

Україна може недоотримати $1,8 млрд валютної виручки через "Укрзалізницю", - учасник ринку

На залізниці не вистачає вагонів і локомотивів для перевезення продукції.

Україна може недоотримати $1,8 млрд валютної виручки через "Укрзалізницю", - учасник ринку
Фото: ukrspec.com

Україна може недоотримати 1,8 млрд доларів валютної виручки через "Укрзалізницю". Про це заявив голова "Укрметалургпрому" Олександр Каленков під час круглого столу голови правління ПАТ "Укрзалізниця" Войцеха Бальчуна і бізнес-кіл України, пише видання UAprom.

"Ми оцінюємо, що через вузькі місця в перевезеннях на УЗ за підсумками року буде недовироблено близько 5 млн тонн сталі, недоотриманий валютний виторг складе близько 1,8 млрд доларів, що порівнянно з траншами від міжнародних донорів, але тільки транші - це гроші в борг і навантаження на бюджет, а експорт - це доходи країни і робочі місця", - заявив голова "Укрметалургпрому" Олександр Каленков.

Як повідомив голова правління ПАТ "Укрзалізниця" Войцех Бальчун, наразі компанія не здатна в повному обсязі здійснювати перевезення вантажів для гірничо-металургійного комплексу України у зв'язку з дефіцитом вагонів і локомотивів, а також через неефективність закупівель дизпалива і запчастин. "З об'єктивних причин це наша проблема. Через неефективність закупівель дизпалива, ободів, бандажів ми не здатні до кінця задовольнити потреби наших клієнтів", - сказав він.

За його словами, зараз в Україні налічують близько 62 тис. вагонів, а нестача становить 2-3 тис. вагонів на добу. Тому за рахунок відкритого кредиту ЄБРР "Укрзалізниця" планує придбати 3 тис. вагонів.

Відповідаючи на питання, чому в серпні пріоритет надається перевезенню агропродукції й енергетичного вугілля, а не продукції металургів, топ-менеджер повідомив, що УЗ працює в рамках відповідного розпорядження прем'єр-міністра, в якому виставлено такі пріоритети. "Ми як найбільша компанія-перевізник готуємо країну до осінньо-зимового сезону. Нам потрібно дотримуватися обсягів перевезень енерговугілля на добу. Створено штаб, він збирається в щоденному режимі й отримує інформацію щогодини", - сказав він.

Голова правління також зауважив, що існують і обставини, які не залежать від УЗ, зокрема обстріли інфраструктури на сході країни. "Наприклад, бомбардування перегону Майорськ - Микитівка. Ми два тижні тому домовилися з усіма сторонами, відремонтували його, але вже відтоді перегін двічі обстріляли. Такі ситуації не прогнозуються", - констатував Балчун.

Зі свого боку президент Об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков зауважив, що продукція ГМК також важлива для економіки країни, оскільки приносить у бюджет сотні мільйонів доларів валютних надходжень. "Визначення як пріоритету агропродукції й енерговугілля обмежує виробництво в гірничо-металургійному комплексі. Найбільші проблеми зараз на кордоні з тимчасово окупованою територією. На жаль, ситуація значно погіршилася, починаючи від початку серпня. Працівники "Укрзалізниці", обмежуючи кількість вагонів, посилаються на те, що пріоритетним є енергетичне вугілля", - сказав він.

У коментарі UAprom голова "Укрметалургпрому" повідомив, що в І півріччі українські метпідприємства виплавили 12,5 млн тонн сталі, що на 11% більше, ніж минулого року. "Але ця цифра могла б бути на 15-20% вищою, якби не вузькі місця "Укрзалізниці" на багатьох напрямках. Ба більше, від початку серпня в результаті встановлення пріоритетів у перевезенні вантажів на/з неконтрольованій території металургійні підприємства опинилися в ситуації дефіциту сировини (хоча всі необхідні обсяги законтрактовані!) і вимушено знижують виробництво (що також призведе до порушення їхніх зобов'язань перед покупцями), в окремі дні падіння виробництва перевищує 50%. Це приголомшлива ситуація, коли всі умови для розширення виробництва є, але цілі заводи, міста і Україна в цілому, яка не дорахується сотень мільйонів валютної виручки і таких очікуваних відсотків економічного зростання, стають заручником байдужості з боку "Укрзалізниці" або її безвідповідального ставлення до своїх зобов'язань перед власниками вантажу. Така ситуація може призвести до того, що виробничі результати галузі у ІІ півріччі будуть ще гіршими, ніж в першому", - сказав він.

"В умовах, що склалися, основний фокус уваги менеджменту "Укрзалізниці" має бути зосереджений на вирішенні ключових для економіки проблем, і обмежена пропускна спроможність залізниці вже стає загрозою національній безпеці. Усі ініціативи з оновлення сайту "Укрзалізниці", створення міжнародної перевізної компанії, створення комплаєнс-офісу та впровадження SAP - гарні і звучать чудово, але тільки коли "Укрзалізниця" перевозить усі виставлені до перевезення вантажі всередині країни і не є гальмом розвитку економіки. Ми очікуємо зваженого, прагматичного і відповідального підходу в питанні організації вантажних перевезень", - заявив Каленков.

За словами Володимира Ткаченка, заступника гендиректора меткомбінату "АрселорМіттал Кривий Ріг", зараз у підприємства виникла проблема з підвезенням вапняку через дефіцит вагонів.

Водночас Леонід Смоляренко, генеральний директор "АрселорМіттал Берислав", що постачає вапняк на "АрселорМіттал Кривий Ріг", додав, що за 10 днів серпня підприємство недовантажило 200 вагонів. При цьому, як зазначив топ-менеджер, на сусідніх станціях стоять 150 порожніх вагонів. "Там стоять 5 діб, а потім ще в нас будуть стояти 1-2 доби", - сказав він, додавши, що причина полягає у відсутності маневрових тепловозів.

"Залізничники кажуть, що пріоритетом зараз є перевезення сільгосппродукції й енергетичного вугілля, а не металургія", - констатував Смоляренко.

Говорячи про інфраструктурні проекти, необхідні українським металургам, Войцех Бальчун повідомив, що компанія має "великі плани". Перш за все, він акцентував увагу, що до листопада має бути вже завершено розширення перегону Пологи - Комиш-Зоря - Волноваха до 30 пар поїздів на добу. А кажучи про відновлення колій на сході України, топ-менеджер зазначив, що зараз там "триває знищення інфраструктури".

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram