ГоловнаЕкономікаБізнес

Українські порти не можна віддавати в концесію, - експерт

Учений НАНУ побоюється, що приватні інвестори виснажать основні засоби портів.

Українські порти не можна віддавати в концесію, - експерт
Фото: www.transmap.ru

Розвинені українські морські порти припинять розвиватися і будуть виснажені до межі, щойно потраплять у рамках концесії в приватні руки, вважає директор Інституту проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України Олексій Котлубай. Його слова подають "Подробности".

За його словами, концесія портів "по-українськи" - це не більш ніж схема, яка дозволить перетворити головні морські ворота України на невелику транспортну ланку великих фінансово-промислових груп, зацікавлених у перевалці своїх вантажів.

"Якщо ми передамо ці потужності нашим вантажовласникам у концесію, в оренду або продамо навіть, то вони не будуть розвивати потужності, а почнуть мінімізувати свої транспортні витрати. Тому я не рекомендував би здійснювати таку концесію, - підкреслив Котлубай. - Вантажовласникам вигідно забезпечити собі зниження транспортних витрат. Виснаживши основні засоби порту, отримані в концесію, вони в підсумку повернуть їх у стані, в якому вони вже нікому не будуть потрібні".

Експерт зазначив, що концесія логічна, тільки якщо йдеться про будівництво нових потужностей - терміналів, причалів, поглиблення акваторії, а не викачування вигоди з уже наявних державних активів.

Тим часом Міністерство інфраструктури продовжує підготовку до передачі в концесію найбільшого і глибоководного порту України - МТП "Південний".

Експерти намагаються зрозуміти - чому саме порт, який приносить держскарбниці понад півмільярда гривень щороку, став першим, який влада збирається віддати приватнику, як і те - за якими ставками держава передасть в оренду своє майно, в яке вкладено мільярди гривень.

"Порт "Південний" - це найбільш ласий шматок, враховуючи ті вкладення, які держава в нього зробила. Це найбільш ласий шматочок для вантажовласників, які перевозять масові вантажі: руду, вугілля, метал. Чому? Тому що проведені днопоглиблювальні роботи, реконструкції причалів, вони створюють досить хороші умови для того, щоб експлуатувати їх на знос", - вважає Котлубай.

Він також додав - якщо віддавати МТП "Південний" в концесію, то концесійний платіж має бути максимально високим, оскільки приватнику дадуть можливість десятки років користуватися дорогими державними активами - землями, причалами, акваторією. Крім того, як вважає Котлубай, необхідно в концесійному договорі прописати гарантії того, що концесіонер не створить у порту монополію і не перекриє можливості перевалки для інших вантажів.

Експерти галузі впевнені, віддавати в концесію порти - те саме, що приватизувати перехрестя в центрі мегаполіса, перекривши які "власник" може зупинити весь дорожній рух.

"Використовуючи порт тільки для себе, приватні власники не пускатимуть інші вантажопотоки та інших вантажовласників. Тобто ми моментально втратимо розвиток порту, втратимо свій транзитний потенціал. Адже порт - це громадський транспортний вузол, який ніколи не орієнтується на одного власника вантажу. Порт повинен надавати послуги всім. Цей принцип надання послуг прописаний у законі про торговельне судноплавство США - "заявку подав, отже, зобов'язані прийняти і виконати її".

Але в Україні цього немає, і я так розумію - не буде, якщо ми віддамо морські порти вантажовласникам", - резюмував Котлубай.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram