Всі публікаціїЕкономікаДержава

Російські оператори можуть завоювати ринок залізничних перевезень

У Росії вже утворився профіцит близько в 200 тисяч вантажних вагонів.

Через повернення до колишніх вантажних тарифів за вказівкою уряду "Укрзалізниця" недоотримає 800 млн. грн на рік, а така турбота про вантажовласника здатна викликати те, що через два роки вантажоперевезення в Україні будуть забезпечувати російські оператори, - пише інтернет-портал "Транспортний бізнес України" в статті "Порошенко допоможе заробити РЗД".

Нагадаємо, що з 1 січня на баланс Дарницького ВРЗ та ДП "Укрспецвагон" передали 58 тис. піввагонів інвентарного парку "УЗ".Залишившись у держвласності, ці вагони отримали статус "власних", що дозволило вирішити проблему своєчасного повернення таких вагонів з-за кордону. Однак розпорядження КМУ № 209 "Про заходи щодо врегулювання ситуації з організацією залізничних вантажних перевезень" від 9 квітня зобов'язало "Укрзалізницю" повернути колишній "інвентарний" тариф на здійснення вантажних перевезень у вагонах, які отримали статус "власних".

"Розпорядження, пролобійоване Петром Порошенком, зобов'язує Мінінфраструктури й "Укрзалізницю" вжити заходів "щодо недопущення зростання транспортних витрат вантажовласників в результаті передачі піввагонів інвентарного парку залізниць іншим державним підприємствам залізничного транспорту. Але повернення до тарифів інвентарного парку ставить у нерівне становище держпідприємства і приватних операторів. При існуючому дефіциті вантажних вагонів вартість перевезення у приватних операторів навіть після 1 січня була вищою, ніж у вагонах "УЗ" в середньому в півтора рази", - йдеться в матеріалі "ТБУ".

Різниця у вартості перевезення пояснюється тим, що приватні власники при використанні своїх вагонів сплачують "Укрзалізниці" інфраструктурну і локомотивну складову в тарифі. Вагонна складова тарифу, яку "УЗ" не стягує і за рахунок якої забезпечується повернення коштів у придбанні та утриманні вагонів у приватних операторів, вже регулюється ринком.

"Як результат, маємо регульований, який створює основу для корупції тариф для вагонів "УЗ" і ринковий - у приватних операторів. Але ця ситуація небезпечна ще й тим, що відсутність єдиної тарифної системи унеможливлює консолідацію вагонних парків всіх власників і керованість процесом перевезень. А ситуація з вагонним парком "УЗ" така, що через рік-два до 30% продукції промислових підприємств України просто нічим буде вивозити", - пише "ТБУ".

Як підкреслює видання, зараз є передумови для активізації в Україні російських операторів, тарифи яких не стримуються державою і регулюються ринком. В Росії вже утворився профіцит близько в 200 тисяч вантажних вагонів.

"Про кого дбає глава Мінекономрозвитку, лобіюючи повернення до тарифів інвентарного парку, поставивши в нерівне становище держпідприємства і приватних операторів? Але ж у Положенні про Мінекономрозвитку прописано, що це відомство "бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері економічної конкуренції та обмеження монополізму, сприяє розвитку конкурентних відносин", - підсумовує "ТБУ".