ГоловнаБлогиБлог Андрія Пізнюка

Польська преса: в лідерах таблоїди та католицький часопис

Поляки віддали ринок преси у руки німців, що призвело до появи великої кількості розважальних газет та журналів. Тим не менш, серед опінієтворчих видань сильні позиції зберігають католицькі медіа.

Фото: wirtualnemedia.pl

Україна визначилась, за якою моделлю розвиватись – Київ оголосив про євроатлантичний вектор інтеграції. Визначеність у цьому глобальному питанні породжує необхідність, зокрема, для галузей економіки знайти такі форми існування, які би дозволили існувати в конкурентних умовах західного світу.

Свою модель розвитку мають знайти українські медіа. Найбільш проблемним, як видається, це буде для преси як хронічно збиткового виду ЗМІ в Україні. Поточна неспроможність друкованих видань існувати без зовнішнього фінансування змушує ставити питання про їх здатність вижити в європейській моделі, де медіа – це передовсім бізнес.

Полегшити адаптацію до нової системи координат може урахування досвіду медіа тих країн-сусідів України, які вже стали членами ЄС. Мета цього огляду – показати стан і особливості друкованих медіа у Польщі.

Перше, що кидається у вічі при знайомстві із статистикою ринку преси у цій країні, – велика доля розважальних видань – таблоїдів, газет та журналів про спорт, телебачення, моду тощо. Наприклад, жовті газети Fakt і Super Express займають перші два місця серед в рейтингу щоденних видань, складеному на основі величини накладу, випереджаючи респектабельну Gazeta Wyborcza. Газета про спорт Przegląd Sportowy - на четвертому місці, залишаючи позаду «серйозні» Rzeczpospolita, Gazeta Polska та ділові видання Gazeta Prawna, Puls Biznesu та Parkiet Gazeta Giełdy.

Орієнтованість поляків на розваги ще більше вражає після вивчення статистики найпопулярніших тижневиків: дев’ять місць у першій десятці займають розважальні видання. Варто також зауважити, що з цих дев’яти видань шість – для жінок (Życie na Gorąco, Twoje Imperium, Chwila dla Ciebie, Rewia, Świat & Ludzie, Na Żywo). Решта три – журнали про телебачення (Tele Tydzień, To & Owo, Magazyn Telewizyjny Kurier TV). Єдине видання, яке змогло розбавити тотальну гегемонію розважальних журналів, – суспільно-політична Angora, що в основному передруковує матеріали із західних ЗМІ.

Статистика популярності класичних опінієтворчих часописів оприявнює ще одну несподіванку – на першому місці тут католицький журнал Gość Niedzielny, який видає Катовіцька метрополія Римо-католицької церкви в Польщі. Польське видання американського Newsweek та ліберальна Polityka мусять задовольнятися другим та третім місцями. Впливовість католицьких ЗМІ є віддзеркаленням авторитету церкви у Польщі: крім Gość Niedzielny, сильні позиції також має медіа-група отця Тадеуша Ридзика (радіостанція Radio Maryja, телеканал Trwam, щоденна газета Nasz Dziennik). Католицька церква має навіть свою інформагенцію - KAI (Katolicka Agencja Informacyjna).

Особливістю також є майже повна концентрація в одних руках ринку регіональних щоденних газет у Польщі: група Polskapresse видає 20 з 23 найбільших видань. Водночас ситуація на ринку локальних тижневиків дещо інша – журнали видають, як правило, місцеві видавництва. Однак Polskapresse в останній час активізувалась на цьому ринку – впродовж осені 2014 року видавництва групи випустили в світ чотири регіональні журнали, крім того, у вересні Polskapresse купила видавництво Express Media, a разом з ним 17 локальних тижневиків у Куявсько-Поморському воєводстві.

Група Polskapresse належить німецькій медіа-групі Verlagsgruppe Passau. Це підводить нас до ще однієї особливості польської преси – значної долі німецького капіталу. Згадані дев’ять розважальних з десятки найпопулярніших журналів видає німецька Bauer Media Group. А німецький концерн Axel Springer – найпопулярнішу газету Fakt та один з найпопулярніших опінієтворчих тижневиків Newsweek. Крім того, Axel Springer є співвласником ділової газети Dziennik Gazeta Prawna.

Андрій Пізнюк Андрій Пізнюк , Журналіст
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram