ГоловнаБлогиБлог Віталія Шарлая

Заплановані реформи?

Сесійний тиждень червня нагадував багатосерійний трилер, зачіпаючи теми зняття недоторканості з депутатів Клюєва та Мельничука, щорічного звернення до парламенту президента Порошенка, і прийняття надважливого стратегічно документу для подальшої роботи парламенту - плану законодавчого забезпечення реформ.

Гучні кроки цього трилеру, поміж тим, не стали двигуном у виконанні вимог громадськості. Ба навіть навпаки це призвело до того, що більшість пропозицій просто не було розглянуті. А крім того, депутати й надалі залишають загрозу у вигляді «надання» міліцейських послуг окремо від адміністративних.

Рухаємось за «планом»

Відкладено розгляд небезпечного проекту закону про сервісні послуги та сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України (№2567 та №2568), яким громадянам пропонуюється нав’язати додаткові послуги, наприклад: «разове користування тренувальною програмою, аналогічною програмою теоретичного іспиту на отримання права керування транспортним засобом»; «видача довідки про видачу посвідчення водія транспортного засобу», видача сумнозвісної довідки про несудимість. Також передбачається дозволити МВС самому встановлювати ціни на ці послуги. А крім можливості отримувати необхідні послуги в ЦНАПах, яких зараз в Україні близько 660, зобов’язати користуватись лише сервісними центрами МВС, яких планується 60 при цьому ніяким чином не передбачено адміністративні та фінансові затрати на їх утворення.

З позитиву наступне - минулого тижня парламент прийняв План законодавчого забезпечення реформ в Україні відповідно до якого робота депутатів має стабілізуватись і сконцентруватись на чітких кроках необхідних для реформування країни. В основу документу закладено положення: Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Стратегії сталого розвитку «Україна - 2020», Програма діяльності Кабінету Міністрів України, Коаліційна угода та інші міжнародні угоди укладені Україною.

За прийняття постанови проголосувало всі члени коаліцїі і загалом підтримали 256 голосами. Найбільшу підтримку, 90% від складу фракції висловила Самопоміч, майже однакових 85% - дали Народний фронт і Радикальна партія О.Ляшка, трішки менше 75 і 73% підтримали Блок Петра Порошенка і Батьківщина. Зголошуючись на підвищення ефективності роботи парламенту 40% позафракційних депутатів теж вирішили підтримати постанову. Решта фракцій (Опозиційний блок, Воля народу, Відродження) фактично не взяли участі у голосуванні за план діяльності парламенту, що у майбутньому може їм дати аргумент за те, щоб зняти відповідальність через не причетність до яких-небуть змін в країні.

Прийнято закон (№2010-д) щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії, який націлений на зближення рівня «зеленого» тарифу на електроенергію до середньосвітових рівнів, вирішення проблеми надмірного стимулюванням розвитку виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання та недостатнього стимулювання біоенергетики, а також стимулювання приватних домогосподарств до запровадження енергоефективних технологій виробництва електроенергії не лише з енергії сонячного випромінювання, а й вітру. За прийняття «зеленого» тарифу проголосувати усі фракції і загалом дали 273 голоси «за». Найбільш заінтересованими у підтримці цього закону були Самопоміч, Народний фронт, Блок Петра Порошенка і Радикальна партія, які дали 75-90% від кількості членів своїх фракцій.

У І читанні за підтримки 259 голосів усіх фракцій прийнято законопроект (№2844) щодо зняття регуляторних бар’єрів для розвитку мережі індустріальних парків в Україні, який передбачає спрощення процедури створення та функціонування індустріальних парків та безпосереднього управління ними. Зокрема, усунення існуючих бар’єрів, що стоять на шляху розвитку мережі індустріальних парків в Україні. Найбільше ініціативу підтримали Народний фронт і Радикальна партія - 82 і 80% від загального складу фракції відповідно, на 76% дала фракція Самопомочі. Найменшу підтримку висловила фракція Опозиційного блоку давши всього 19%, однак зважаючи на системну непідтримку реформаторських законопроектів це видається значимим прогресом.

Одночасним позитивом і негативом є включення законопроекту (№2831-2) про місцеві вибори оскільки це питання стоїть дуже гостро в суспільній увазі і потребує термінового вирішення через стрімке скорочення днів до старту виборчої гонки на місцевому рівні. Позитивом є те, що законопроект зареєстрований і активно обговорюється у прогресивних депутатів, що суттєво впливають на майбутнє рішення коаліції. Негатив же у тому, що крім цього проекту є ще 3 інших, які можуть нівелювати усі позитивні напрацювання і залишити виборчу систему фактично без змін.

Нагадаю, що проект закону передбачає комплексну реформу місцевих виборів, зокрема передбачається досягти наступні цілі:

• забезпечити виконання окремих положень Коаліційної угоди в частині реформування законодавства про місцеві вибори;

• активізувати внутрішньопартійну конкуренцію на місцевих виборах, створити належні умови для ротації політичних еліт на місцевому рівні, розбудови місцевих організацій партій;

• удосконалити процедурні аспекти підготовки та проведення місцевих виборів з урахуванням міжнародних рекомендацій у відповідній сфері, досвіду проведення загальнодержавних та місцевих виборів, у тому числі у 2014 році;

• створити умови для подальшої уніфікації правового регулювання загальнодержавних та місцевих виборів;

• підвищити прозорість фінансування передвиборної агітації, зменшити рівень витрат місцевих організацій партій та кандидатів на виборах на здійснення передвиборної агітації, зокрема – шляхом встановлення обмежень на розміщення політичної реклами, які використовуються у більшості країн Західної Європи (Великобританія, Швеція, Франція тощо);

• суттєво зменшити кількісний склад місцевих рад;

• врахувати в процесі реформування виборчого законодавства реформи у сфері децентралізації влади.

Не прийнятий «пакет»

Через брак часу і чергову відсутність деяких депутатів, які представляють країну в Парламентській асамблеї Ради Європи (плани сесійних тижнів ВРУ та ПАРЄ зараз накладаються, про що активісти вже неоднорозаво нагадували), у парламенті не встигли розглянути цілу низку важливих законопроектів:

№2299 щодо електронної форми звернення та електронної петиції;

№1069 про зміну системи регулювання економіки;

№1591 щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність Верховної Ради України, її комітетів та народних депутатів України;

№1895 щодо накладення стягнення на народного депутата за порушення вимог щодо особистого голосування;

№2591 щодо посилення прозорості видобувних галузей в Україні;

№2072 Проект Закону про Рахункову палату.

Детальніше про ці законопроекти можна почитати у попередньому матеріалі - Реформи «через коліно».

Підсумовуючи, станом на 5 червня парламент прийняв 44 закони запропоновані ініціативою та експертами Реанімаційного пакету реформ. Для детального ознайомлення із діяльністю ініціативи читайте Дорожню карту реформ 2015 року.

Віталій Шарлай Віталій Шарлай , Аналітик УНЦПД, експерт з аналізу державної політики ініціативи Реанімаційний Пакет Реформ
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram