Чи варто створювати об’єднання співвласників багатоквартирного будинку?

Багато власників житлових приміщень нарікають на погану якість комунальних послуг та відсутність будь-якої відповідальності виконавців цих послуг перед споживачами: «Не прибирають територію біля будинків», «Не працює ліфт», «Брудно у парадному», «Ці комунальники ні за що не відповідають» тощо.

Водночас співвласники не хочуть нічого робити для зміни ситуації, «бо важко і все одно нічого не зміниться…». Хоча під лежачий камінь вода не тече.

Фото: Макс Требухов

Частиною першою статті 9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» передбачено, що управління багатоквартирним будинком здійснюють його співвласники. Відповідно до статті 1 цього Закону співвласником багатоквартирного будинку є власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку. Сама форма об’єднання співвласників багатоквартирних будинків існує в нашій державі понад 15 років. Однак лише за останні 3-4 роки процес утворення об’єднання співвласників багатоквартирного будинку набрав помітного темпу.

Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі – Об’єднання) – юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Метою створення Об'єднання є захист прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків для належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, передбачених Законом України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» та іншими законами України. Порядок надходження і використання коштів Об'єднання також визначається цим Законом.

Згідно зі статтею 8 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» співвласники несуть відповідальність за шкоду, заподіяну третім особам у результаті невиконання або неналежного виконання своїх обов’язків як співвласників. Відповідальність кожного співвласника визначається пропорційно до його частки співвласника.

Співвласники не несуть відповідальності за зобов’язаннями, що виникли внаслідок дій уповноваженої особи (осіб) та/або управителя, вчинених з перевищенням наданих їм повноважень. Також не несуть відповідальності за зобов’язаннями, що виникли внаслідок дій або бездіяльності управителя.

Обсяг зобов’язань та відповідальності кожного співвласника за договором, який є обов’язковим для всіх співвласників, визначається пропорційно до його частки. Співвласник звільняється від відповідальності за договором, який є обов’язковим для всіх співвласників, якщо доведе, що належним чином виконав відповідні свої обов’язки.

Порядок створення Об’єднання

Крок 1. Створіть ініціативну групу (від 3-х співвласників житлових/нежитлових приміщень будинку) та сформуйте план дій з підготовчої роботи для створення Об’єднання.

Крок 2. Проведіть підготовчу роботу зі створення Об’єднання:

- поширюйте інформацію про Об’єднання, розмовляйте з мешканцями та роз’яснюйте переваги його створення, наводьте приклади про вже існуючі прогресивні Об’єднання, проводьте зустрічі з мешканцями щодо їхнього ставлення до створення Об’єднання у вашому будинку;

- отримайте список усіх співвласників житлових/нежитлових приміщень багатоквартирного будинку з зазначенням розміру площі житлових/нежитлових приміщень.

Крок 3. Підготуйте статут майбутнього Об’єднання.

Варто знати, що ваш статут має бути створений відповідно до Типового статуту. Але запам’ятайте: ви можете внести інші положення до вашого статуту, які будуть регулювати діяльність вашого Об’єднання. Головне, щоб ці «інші положення» не суперечили вимогам чинного законодавства. Кінцевий варіант статуту надішліть електронною поштою всім співвласникам житлових/нежитлових приміщень для того, щоб вони мали змогу ознайомитись зі статутом і внести свої зауваження/пропозиції.

Крок 4. Відправляйте запрошення на установчі збори всім, хто є у сформованих вами списках співвласників житлових/нежитлових приміщень. Текст запрошення повинен містити день, час, місце та порядок денний проведення установчих зборів.

Крок 5. Проведіть установчі збори відповідно до порядку денного. Усі відомості про їх проведення внесіть до протоколу установчих зборів.

Крок 6. Проведення письмового опитування. Якщо рішення порядку денного не набрало «за» більше 50% площі житлових/нежитлових приміщень, які належать співвласникам вашого будинку, у вас є 15 днів для проведення письмового опитування. Письмове опитування проводиться листками опитування.

Крок 7. Офіційна реєстрація Об’єднання.

Через те що Об’єднання вважається створеним з моменту державної реєстрації, необхідно підготувати та подати наступні документи про реєстрацію:

- 2 екземпляри статуту, прийнятого на установчих зборах (повинні бути прошиті, пронумеровані та опечатані);

- 2 екземпляри протоколу установчих зборів (у разі наявності листки опитування нумеруються та підшиваються до протоколу установчих зборів);

- заяву про державну реєстрацію.

Усі бланки документів можна знайти на веб-сайті Департаменту житлово-комунальної інфраструктури Київської міської державної адміністрації.

Практика свідчить: злагоджена діяльність органів управління забезпечить безперебійну, результативну та якісну роботу Об’єднання та, як наслідок, гарний стан будинку і безпечні умови проживання.

Якщо ви хочете, щоб у вашому будинку було зразкове Об’єднання, кожен співвласник має брати участь у його діяльності та докладати максимум зусиль для того, щоб будинок став дійсно комфортним для життя.

Станіслав Куценко Станіслав Куценко , юрист-експерт, доктор наук у галузі філософії права
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram