Політика дошкільного віку

Наші політики – як діти. Вони справді вважають, що заслуговують на похвалу (і голос на виборах) за те, що виконують якісь дії. Щось «роблять». Це система оцінки дітей дошкільного віку. Сам почистив зуби? Молодець. Сходив на горшок? Молодець. Стримався, не вдарив сусіда тракторцем по голові? Молодець…

Фото: Владислав Мусиенко

З приходом дитини в старшу школу з'являється інша система оцінки. Що дитина «зробила» – якого результату досягнула? Політики ще до цього рівня не дійшли. Судіть самі.

Прем’єр-міністр регулярно нагадує про успішну роботу з відновлення доріг. Це і правда вражає. І цифри виділених коштів, і вигляд доріг.

Лиш ми не знаємо, що насправді це дає, крім зменшення ремонту ходової частини автомобіля. Дороги – лише частина дуже складного і заплутаного рівняння. Це лише здається, що хорошим результатом стане дорога, яка не зійде наступного року зі снігом. Насправді при оцінці якості необхідно враховувати значно більше факторів.

Наприклад, щоб дорога не «зійшла» потрібно не перевантажувати вантажні авто. А значить… підвищувати ціну на всі українські товари. Вони такі дешеві, бо на дуже багато факторів закривають очі.

Наприклад, один з ключових пунктів національного експорту – зерно – відчутно здорожчає. Це у випадку, якщо «Укртрансбезпека» зможе проконтролювати вагу автомобілів. Бо якщо ні – відповідальні трейдери програють а безвідповідальні зароблять трохи більше.

Ще можна зекономити, якщо возити річкою не тільки кавуни, але і зерно. Насправді баржа з кавунами плавала саме для перевірки цього шляху. Міністр інфраструктури Омелян вважає, що кожен мільйон тон, перевезених річкою, економить бюджету 800 мільйонів гривень (які не потрібно буде вкладати в ремонт).

Всі ці рівняння можна розв’язати. Треба лише знати як оцінювати вплив. Але це по-перше складно пояснити, а по-друге… неможливо довести. «На цей час у Мінінфраструктури та «Укравтодорі» відсутні будь-які критерії оцінки ефективності прийнятих управлінських рішень та загалом не здійснюється оцінка впливу виконання будівельних та ремонтних робіт на ділянках автомобільних доріг на розвиток дорожнього сектору та ВВП країни в цілому.» – пишуть міжнародні експерти в рекомендаціях уряду .

Президент під час поїздки до Івано-Франківська вирішив навести лад з використанням та вирубкою лісу. Механізм простий – посадити тих, хто краде ліс, а на кожну колоду чи партію деревини повісити бирку.

Виглядає просто і зручно. От тільки проблеми, які призвели до катастрофічних вирубок, значно складніші. Реформа «лісгоспів» так і не проведена. І вирубкою і захистом деревини займаються одні і ті ж організації. При цьому керівництво працює за державну зарплату. Тут ніякі бирки не допоможуть.

Логіка реформування проста – державні структури мали би займатися екологічним захистом і вибірково надавати право на вирубку. А вже що дозволено, дозволено усім. Ринкові ціни і ніяких привілеїв. Вирубати лише те, що можна з точки зору екологів – і не потрібно буде ніяких мораторіїв та сварок з Європою.

Але анонсована ще минулого року реформа так і не здійснена. В цих умовах бирки можна ставити куди завгодно. Все одно невідомо що і з чим порівнювати. Останній повноцінний облік всіх лісів України проводився у … 1996 році. Був ще в у 2011 аде шляхом звірки паперових даних.

Опозиційні політики також захопилися простими рішеннями. Час такий. Лідер «Демократичного альянсу» відкрив сезон вмикання гарячої води за допомогою ночівлі в офісі компанії «Київенерго».

Його не зупинило те, що причина відключення була не в «Київенерго» –столичний постачальник гарячої води та тепла знаходиться в таких самих умовах, як і інші суб'єкти господарювання. Без грошей, які уряд пообіцяв за субсидії. Деякі райони Києва не мають гарячої води, а тепловики по всій країні не мають договорів з «Нафтогазом» саме через те, що уряд не може навести лад з системою взаєморозрахунків. Виділених бюджетом коштів на субсидії банально не вистачає, хоч публічно урядовці визнають це лише в розмовах за закритими дверима. І цілком можливо, що ночівля «Демальянсу» під будівлею Кабінету міністрів України розблокувала би давно очікувану мотетизацію субсидій, без якої не вирішити проблему системно. http://projects.lb.ua/pay_less

«Київенерго» не святі – до роботи компанії дуже багато питань в сфері контролю за так званою «інвестиційною програмою», особливо попередніх років.

Але «монетизація» та «інвестпрограми» це складно і не популярно. Люди чекають перформенсу. І політики з задоволенням його «роблять».

Роман Вибрановський Роман Вибрановський , Журналіст, керівник напрямку комунікації реформ Українського кризового медіа-центру. Ведучий програми "До справи" UA:Перший
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram