ГоловнаБлогиБлог Романа Насірова

«Єдине вікно»: найкращі світові практики в Україні

У багатьох країнах компанії, що беруть участь у міжнародній торгівлі, при здійсненні імпорту, експорту або транзиту товарів мають регулярно готувати та подавати великі обсяги інформації і документів в офіційні органи. Ці вимоги разом з пов'язаними витратами на їх дотримання можуть стати серйозною перешкодою для розвитку міжнародної торгівлі. Один із шляхів вирішення цієї проблеми є створення «Єдиного вікна» - системи, яка дозволяє подавати документи один раз в одне місце.

«Єдине вікно» вже давно визнано одним з найефективніших інструментів спрощення митних процедур під час імпортно-експортних операцій і транзиту, та успішно практикується у передових країнах світу. Яскравим прикладом, є Сінгапур, де 100% торгівельних декларацій опрацьовуються в електронному вигляді через цю систему. І ось нарешті ця практика зайшла і в Україну. 1 серпня ми офіційно запустили інформаційну систему «Єдине вікно». Ця система буде застосовуватися в 192 місцях митного оформлення товарів. Що вже зроблено?

Ще до 1 серпня IT-експерти ДФС повністю завершили розробку необхідного програмного забезпечення. Це програмне забезпечення складається з трьох частин – автоматизованого робочого місця митника, автоматів та модуля для роботи суміжних служб.

Робоче місце - це спеціальний модуль в складі автоматизованої системи митного оформлення. Він призначений для автоматизації діяльності працівників митниці і дозволяє їм виконувати завдання, визначені постановою КМУ.

Автомати відповідають за прийняття повідомлень і документів від декларанта та за розсилку електронних повідомлень, в тому числі які формуються за принципом «мовчазної згоди» у разі відсутності рішення контролюючого органу протягом 4 годин.

Модуль для роботи суміжних служб, або веб-інтерфейс, відображає електронні повідомлення від декларантів, дозволяє працівникам суміжних служб переглядати їх, вносити до інформаційної системи рішення про результати перевірок та відмітки про здійснення відповідного виду державного контролю. Крім того, за допомогою веб-інтерфейсу контролюючий орган вносить до інформаційної системи інформацію про дату і час проведення огляду товарів чи відбору зразків.

Також з 1 серпня, виконуючи постанову Кабінету міністрів від 25 травня 2016 р. № 364, ми почали надсилати декларантам повідомлення про перетин товарів через митний кордон. Так, протягом однієї години після випуску з пункту пропуску через державний кордон України для переміщення у митницю задекларованих товарів інформаційна система автоматично формує та надсилає підприємству електронне повідомлення, в якому зазначаються:

реквізити попередньої митної декларації;

дата і час випуску товарів із пункту пропуску через державний кордон України;

види державного контролю, які завершено у пункті пропуску через державний кордон України;

види державного контролю, які необхідно завершити у зонах митного контролю на митній території України;

вичерпний перелік документів, які необхідно подати відповідному контролюючому органові для завершення необхідного виду державного контролю.

Зважаючи на те, що «Єдине вікно» об’єднує всі контролюючі органи на митниці, на даний момент ми проводимо ознайомлення адміністраторів суміжних служб з особливостями роботи системи. Для ефективного впровадження «Єдиного вікна» в ДФС 1 серпня відбувся семінар для адміністраторів інформаційних систем контролюючих органів, під час якого учасників ознайомили з порядком адміністрування користувачів системи та принципами її роботи. Крім того, ми створили навчальний відеоролик для працівників цих служб. Якщо виникне потреба, вони завжди можуть подивитися це ознайомче відео на веб-порталі фіскальної служби.

Наступним кроком буде надання логінів і паролів адміністраторам суміжних служб. Це відбудеться одразу після отримання від відповідних служб офіційного листа зі списком адміністраторів. У подальшому вони самостійно надаватимуть доступ до систем всім своїм користувачам.

Звичайно, спочатку процедура координації дій митниці і контролюючих органів буде працювати у «тестовому режимі». Після отримання відкупів від роботи системи та внесення у разі необхідності коректив, система запрацює на повну потужність.

Роман Насіров Роман Насіров , Голова Державної фіскальної служби, відсторонений від посади з 3 березня 2017 року
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram