Чим відрізняються «спрощенці» від «псевдоспрощенців»?

Середмістя Києва. Велетенська кількість торгівельних центрів, бутиків та магазинів, які вражають різноманіттям товарів найширшого спектру. У великих та всім відомих торгівельних майданчиках щодня скуповуються тисячі українців, витрачаючи мільйони гривень. Вони довіряють яскравим брендам та розкішному інтер’єру, проте навіть не здогадуються, що їх насправді дурять.

Фото: Макс Требухов

Україна дійсно унікальна в своєму роді. Адже лише тут, в самісінькому центрі столиці можна абсолютно відкрито, в магазині чи в бутику, придбати контрабанду або контрафакт. І, що найголовніше, – абсолютно законно. І мова йде не лише про товари повсякденного вжитку, такі як одяг чи аксесуари. Найчастіше це стосується якраз-таки сектору преміум-покупок, зокрема хутра або ювелірних виробів. Засліплені яскравими вивісками та блискучими вітринами, українці навіть не здогадуються поцікавитись походженням товару, який збираються купити. Проте навіть якщо вашу пильність не засліплять декорації торгівельних площ, відповіді на питання звідки ж прибув товар ви не отримаєте. І це абсолютно законно. Навіть, якщо ви податковий інспектор.

Річ у тім, що більшість бутиків та магазинів у торгівельних центрах – використовують спрощену систему оподаткування. Згідно з вимогами чинного законодавства, ФОПи на спрощеній системі не зобов’язані вести жодного обліку. Відтак, вони не зберігають та не зобов’язані надавати ані покупцям, ані перевіряючим органам документації щодо походження товару, який, в результаті, може виявитись підробкою або контрабандою.

Частково вирішити проблему могло б запровадження реєстраторів розрахункових операцій (РРО) для таких категорій платників. Адже значна частина підприємців, які орендують приміщення у великих торгівельних центрах, насправді мають щорічний оборот набагато більший за максимально допустимий законодавством про спрощенців. Проте, на практиці, проконтролювати скільки доходів отримав ФОП майже нереально.

Крім того, запровадження РРО для ризикових категорій платників може стати значним кроком на користь захисту прав споживачів. Адже, отримавши фіскальний чек, покупець може бути впевнений, що, у разі необхідності, зможе повернути товар та отримати свої гроші.

Європейський досвід радить запроваджувати обов’язковість РРО для визначених видів діяльності, зокрема для торгівлі ювелірними виробами, ліками, дорогим одягом тощо. Не обов’язковою є наявність РРО для тих сфер, де у них не має потреби, таких як, наприклад, тимчасова торгівля на різдвяному ярмарку чи дрібні послуги.

Зрозуміло, що перейняття європейського досвіду на сьогодні в Україні є неможливим, хоча варто прагнути до цього, разом із покращенням рівня розвитку українських інститутів. На цей час українські парламентарі пропонують зійтись на компромісному варіанті: встановити обов’язок на торгівлю з використанням РРО залежно від площі торгівельного приміщення, а також для торгівлі ювелірними виробами та лікарськими препаратами. Дана ініціатива міститься у законопроекті №7142, який знаходиться на розгляді у Парламенті.

Проте, на жаль, наявність касового апарату в магазині не означає, що продавець дійсно буде видавати фіскальний чек. Саме тому для вирішення даної проблеми необхідно застосувати комплексний підхід та, одночасно із зобов’язанням ФОПів проводити торгівельні операції за допомогою РРО, запровадити систему кешбеків, які б заохочували самих покупців перевіряти справжність отриманих чеків на сайті ДФС.

Крім цього, очевидною перевагою законопроекту 7142 є те, що він вирішує несправедливість у підході до обліку та торгівлі товарами. Так, наприклад, з 8 травня підприємці, що продають пилосос, вартістю у декілька тисяч гривень, зобов'язані видавати фіскальний чек, в той час, як підприємці, що торгують ювелірними виробами, вартість яких перевищує десятки тисяч гривень - ні.

Проте найголовніше те, що законопроект 7142 зобов'язує всіх власників РРО мати документи про походження товару. Це стосується всіх ювелірних магазинів, аптек та магазинів площею більше 100 квадратних метрів. Разом з тим, цей законопроект, ніяким чином не погіршуючи спрощену систему оподаткування, ставить у рівні умови всіх суб'єктів роздрібного ринку.

Прийняття даного закону здатне викреслити Україну зі списку тих нечисленних держав, де на законодавчому рівні дозволена торгівля товарами невідомого походження. Проте, що найголовніше, законопроект 7142 є необхідною передумовою захисту наших споживчих прав.

Тому представники десяти асоціацій українського бізнесу звернулися до народних депутатів з проханням зробити цей перший крок у побудові ефективного та врегульованого середовища функціонування роздрібної торгівлі та покласти край торгівлі контрабандою та підробками в українських містах.

Олександр Громико Олександр Громико , Президент Української асоціації виробників електротехніки, член Української ради бізнесу
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram