Будь-яка податкова реформа ризикує бути провальною

Кожен представник бізнесу знає, що ефективні зміни мають бути органічними та поступовими. Стабільна механіка оподаткування є чи не основною умовою для розширення малого та середнього бізнесу: прогнозованість щорічних витрат – необхідна передумова розвитку будь-якої компанії, а також - прямий шлях до виходу з тіньової економіки. Світова практика показує, що найкраще економіка функціонує не в тих країнах, де найнижчі податки, а в тих, де податкова система із року в рік зазнає найменших змін.

Фото: apostrophe.com.ua/Владислав Содель

Тим не менш, за ініціативи діючого Кабінету Міністрів України поправки до Податкового Кодексу вносилися вже 43 рази. Це при тому, що останньому складу КМУ трохи більше року. Такий бліцкриг у сфері реформування не приніс відчутного полегшення, а навпаки, лише погіршив ситуацію.

Відомим є факт, що відповідно до 4 ст. Податкового Кодексу України «зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року». Але на практиці це відбувається наступним чином: зміни та доповнення до Податкового Кодексу постійно ухвалюються та вступають в дію з порушенням законодавчо ухвалених термінів впровадження.

Законотворці повинні чітко усвідомити: для будь-якого бізнесу зміни податкової системи, які ухвалюються наприкінці поточного року та набирають чинності вже з 1 січня наступного, можуть стати деструктивним фактором. Запропоновані проекти податкової реформи Кабміну та профільного комітету ВРУ не передбачають фіксації змін на певний період, аби дати змогу бізнесу адаптуватися.

Мораторій на внесені зміни має бути накладений не менше, як на три роки. Це той необхідний мінімум, який би дозволив реформам на практиці пройти верифікацію. Якщо не взяти це за аксіому при підготовці проекту податкового реформування, а й далі продовжувати вносити зміни з інтервалом в півроку, можна погіршити і без того непростий стан української економіки.

Саме тому ми підготували петицію до президента України, з вимогою контролю за податковим законодавством і дотримання норм Податкового Кодексу щодо внесення змін не пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду. Я прошу вас підтримати нашу петицію, адже проблемна ситуація, яка склалася в податковому законодавстві, стосується всіх компаній, що працюють в Україні.

В рейтингу простоти ведення бізнесу Doing Business за індикатором «Оподаткування» Україна займає 106 позицію зі 189! В прогнозах на 2016 рік - 107 місце. Очевидно, що система оподаткування потребує змін та доопрацювань. Але в такій же мірі важливий і час для адаптації бізнесу під нову систему податків.

Геннадій Васильєв Геннадій Васильєв , експерт сервису «Інтерактивна бухгалтерія»
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram