Бюджет виживання чи реформ?

Бюджетний процес в Україні завжди був непрозорим та скандальним. Бюджет на 2015 рік вноситься не тільки без звіту про виконання бюджету 2014 року, без громадського обговорення та необхідних консультацій, але й навіть без пояснювальної записки та макроекономічного прогнозу. Показники бюджету не було погоджено з МВФ. Якщо придивитися до змісту цього документу, стає зрозуміло, яке шило намагаються сховати в бюджетному мішку.

Фото: Макс Требухов

Доходи населення зменшаться, продовжиться стагнація економіки і посилиться фіскальний тиск. А улюблені офшорні чорні дірки олігархів, на зразок Ліхтенштейну, ніхто й не думає латати. Судячи з бюджету, падіння соціальних стандартів разом із падінням курсу національної валюти ніхто не збирається компенсувати. Планується зростання прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати на 1,1% при тому, що зростання споживчої інфляції прогнозується на 17,9%, і ми розуміємо, що це занижена оцінка.

Збільшення розміру соціальних стандартів передбачається здійснити в грудні 2015 року, тобто Уряд не підвищує соціальні стандарти протягом 2 років – з грудня 2013 року. А саме:

Прожитковий мінімум на одну особу: з 01.01.2015 р. – 1176 грн., з 01.12.2015 р. – 1330 грн.;

Мінімальна заробітна плата: з 01.01.2015 р. – 1218 грн., з 01.12.2015 р. – 1378 грн.

Мінімальна пенсія з 01.01.2015 р. – 949 грн.

Показово, що за тиждень роботи депутатів у робочих групах з урядом над проектом бюджету соціальні стандарти погіршилися.

Коаліційний уряд у бюджеті на 2015 рік навіть не врахував низку важливих положень Коаліційної угоди та Програми діяльності Кабміну. Не знайшли відображення в бюджеті позиції щодо принципу «гроші ходять за студентом», натомість видатки визначаються по-старому виходячи з діючої мережі ВНЗ. Не обґрунтовано і не презентовано перехід на приведення базового бюджетного фінансування наукових установ до результатів державної атестації, отже – фінансування по-старому. Відсутні видатки на створення Національного наукового фонду для гарантованого фінансування фундаментальних досліджень та для грантової підтримки прикладних наукових досліджень і розробок за пріоритетними напрямами розвитку науки та техніки. Як відображено в додатках до бюджету, в бюджеті залишилися старі назви бюджетних програм на Національну академію наук і національних галузевих академіях.

Не презентовано бюджетних механізмів прискореного економічного розвитку. У бюджеті відсутня державна підтримка фермерських господарств. Коштів у бюджеті на формування державного мобілізаційного продовольчого резерву не передбачено.

За останні три місяці погіршилися і орієнтовні макропоказники, які замінюють не затверджений урядом макропрогноз. Обсяг номінального ВВП тепер прогнозується на рівні 1,72 трлн. грн. (було 1,76 трлн. грн), падіння реального ВВП на 4,5% (було 2%), інфляція 13,4%-17,9% (була 9,8%).

Без узгодження з НБУ передбачається реструктуризація ОВДП, що знаходяться в портфелі НБУ (300 млрд. грн. – на 20 років під 5% річних). Таку реструктуризацію ринки сприймуть як чіткий сигнал про можливість дефолту.

До речі, Національним банком не актуалізовані на сьогодні основні засади грошово-кредитної політики на 2015 рік та кошторис Національного банку на наступний рік. Відсутні орієнтири по курсовій політиці, конкретні заходи зі стабілізації та параметри курсу. Показники бюджету, що залежать від обмінного курсу гривні, перераховані за курсом 17 грн./долар США при фактичному прогнозі на рік не менше 22 грн./долар США.

Надається право Кабміну самостійно (без узгодження з Верховною Радою) збільшити державний борг понад встановлені обсяги для капіталізації НАК «Нафтогаз», Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, підприємств ПЕК, підтримки ліквідності банків державної форми власності, та не визначено кому саме за рахунок понадпланового випуску ОВДП.

Кабмін вирішив визначатись із боргом без дозволу ВРУ, регулюючи самостійно розмір державного боргу та кредитування. За таких умов парламентський контроль перетворюється на фікцію.

Бюджетом передбачено збільшення видатків на виконання боргових зобов’язань до рівня 95,1 млрд. грн. У рейтингу видатків вони займуть 2-е місце після видатків на освіту.

У прикінцевих положеннях зупиняються 44 галузеві та соціальні закони.

Така ситуація є дублюванням положень тексту Закону про державний бюджет на 2014 рік – всі норми 44-х законів слід було змінити окремо у відповідних законах, а не бюджетом. Таким чином, повторюються порочна практика попередніх урядів.

До бюджету було включено низку норм, проти яких виступає фракція ВО «Батьківщина»:

Скасування пільг по ПДВ для постачання послуг установам освіти та охорони здоров’я при заморожувані бюджетних видатків на цю мету – 2,7 млрд. грн.;

Збільшення фіскального тиску на громадян через розширення бази оподаткування житла (зменшення площі, що не оподатковується з 120 кв. м до 60 кв. м – квартири; з 250 кв. м до 125 кв. м – житлового будинку) при зростанні вартості комунальних послуг – 0,7 млрд. грн.;

Збільшення втричі ставки фіксованого сільськогосподарського податку – 1,4 млрд. грн.;

Скасування рентної плати за транспортування нафти, нафтопродуктів, газу, аміаку (з 1.01.2016 року) – 1,7 млрд. грн.;

Практично з пропозицій, що були надіслані Уряду від фракції ВО «Батьківщина» Листом № 04-06/8-01 від 15.12.2014, нічого не враховано.

Андрій Павловський Андрій Павловський , Експерт з питань соціальної політики
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram