«А як крадуть у вас?». Бюджетні кошти: мої або нічиї?

У світовій практиці цивілізованого світу вже так склалось, що кожен громадянин держави може перевірити напрямок використання бюджетних (державних) коштів. Підстава - громадянин є платником податків та має право відслідковувати, куди йдуть його гроші, сплачені ним в якості податків.

Фото: Макс Левин

Але то цивілізованого світу, зі столітніми демократіями и розвинутим громадянським суспільством. Українські реалії дещо інші – витрачання коштів з бюджетів різних рівнів є таємницею за сімома печатками.

Але ж якщо ми обрали шлях реформ, то ці самі реформи і починаються саме із таких важливих речей, як контроль за розумним та оптимальним витрачанням державних коштів.

Що ж потрібно зробити, щоб місцеві чиновники перестали красти з бюджетів?

Чітку відповідь я отримав лише нещодавно – 14-16 серпня, мені пощастило відвідати 3-денну конференцію "Досвід і нові можливості ефективного моніторингу державних закупівель" у м. Суми, організатором якої виступила Громадська організація «Бюро аналізу політики».

Так от, щоб дійсно навести порядок в місцевих бюджетах – потрібен постійний, щоденний громадський тиск. Там, де влада під прицілом – крадуть менше і бюджети прозоріші. Саме таким є «рецепт» від хронічної хвороби – «красти з бюджетів».

А основними «ліками» від цієї «хвороби» є:

- Отримання інформації за запитами про публічну інформацію щодо доходної та видаткової частини місцевих бюджетів, руху цих коштів, а також щодо планів бюджетних асигнувань (календарних планів) розпорядників коштів, з яких видно, на які потреби конкретно було витрачено кошти конкретною бюджетною організацією.

- Контроль за тендерами, а особливо за закупівлями, які проводяться без тендерів;

- Проведення журналістських розслідувань з метою викриття злочинних схем, адже 4-та влада – журналістика – інколи є більш ефективною, аніж бюрократичне листування.

- Примушування мерів, голів районних, селищних та сільських рад опублікувати перелік усього комунального майна та землі.

- Забезпечення виконання місцевими чиновниками Закону України «Про відкритість використання публічних коштів», який зобов’язує чиновників оприлюднювати інформацію про використання бюджетних коштів. Цей закон, до речі, набуває чинності 12 вересня 2015 року.

Про це та багато чого іншого спілкувались з тими, хто вже не перший рік займається таким контролем у Сумській області та за її межами – Громадською організацією «Бюро аналізу політики». Взагалі-то ця організація – унікальна. Вона була однією із перших в Україні, яка взялась контролювати державні та комунальні гроші. І доволі успішно, при цьому навчаючи такому контролю активістів з інших куточків України.

Один із лекторів, Віктор Бобиренко, посміхається, цитуючи сучасного філософа Ігоря Ткача: «В Одесі крадуть з гумором, у Харкові – по-дебільному, у Києві – по-дорослому, у Львові – патріотично, у Дніпропетровську – кошерно, у Сумах – якось так. А як крадуть у вас?» Але ж зовсім не смішно, коли реально уявляєш обсяги розграбованих місцевих бюджетів. А з іншої сторони розумієш, що не все так погано, адже є люди, готові боротись із цим свавіллям. І першочергова задача – збільшити кількість таких людей.

P.S. На цій конференції, як приклад, доволі часто згадувався Харків, проте згадувалась «перша столиця» у негативному руслі, зі знаком «мінус». Тут і сумнозвісні лавочки для метро по завищеним у рази цінам, і пільга зі сплати земельного податку для АЗС, і багатомільйонні озеленення, і багато чого іншого. А ситуацію на Харківщині може виправити, якщо повернутись до вже сказаного, лише постійний, щоденний громадський тиск. І перший крок – отримання інформації через запити на отримання публічної інформації.

Абсолютно вся інформація щодо бюджетних коштів є публічною. І ненадання інформації за запитами є підставою для покарання нерадивого чиновника.

P.P.S. Зразок запиту на отримання публічної інформації додаю.

Додаток

Розпорядник інформації: __________________________________________

__________________________________________

Адреса: ____________________________________

___________________________________________

Запитувач: ________________________________________

(прізвище, ім’я, по батькові)

________________________________________Адреса: ________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________

Запит на отримання публічної інформації

У відповідності до ч. 2 ст. 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації» запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Згідно з ч. 3 ст. 19 цього Закону запит на інформацію може бути індивідуальний або колективний.

 Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

У відповідності до пункту 1 частини 1 статті 3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» Право на доступ до публічної інформації гарантується обов'язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

Слід зазначити, що органи місцевого самоврядування, органи державної влади є розпорядником інформації, про що прямо вказує пункт 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

На підставі права, наданого Законом України «Про доступ до публічної інформації» прошу надати наступну інформацію: _____________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Крім того, прошу надати належним чином завірену копію ______________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

У відповідності до ч. 1 ст. 21 Закону України «Про доступ до публічної інформації» інформація на запит надається безкоштовно.

Нагадую, що у відповідності до ст. 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту, а згідно з частиною 2 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.

Згідно з положеннями пункту 1 частини 1 статті 3 Закону України «Про запобігання корупції» суб’єктами відповідальності за корупційні правопорушення є, в тому числі держслужбовці та посадові особи місцевого самоврядування.

У відповідності до ч. 1 ст. 60 Закону України «Про запобігання корупції» особам, зазначеним у пунктах 1,2 частини першої статті 3 Закону України «Про запобігання корупції», забороняється надавати несвоєчасно, недостовірну чи не в повному обсязі інформацію, яка підлягає наданню відповідно до закону.

За вчинення корупційних правопорушень особи, зазначені в частині першій статті 3 цього Закону, притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку (ч. 1 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції»).

Саме тому при наданні недостовірної або не в повному обсязі інформації будуть вжиті відповідні заходи реагування, направлені на усунення порушень чинного законодавства.

Відповідь прошу направити засобами поштового зв’язку у законодавчо встановлений строк за наступною адресою: ______________________________________________________ ______________________________.

«___»_____________201__ р.

З повагою, ___________________ (______________________________)

(ініціали, прізвище)

Андрій Межерицький Андрій Межерицький , Депутат Зміївської міської ради Харківської області,
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram