Вагові комплекси для вантажівок – це бізнес-проекти

Хотілося б роз’яснити ситуацію щодо встановлення вагових комплексів на в’їзді в місто Миколаїв. Проблема з перевантаженнями на дорогах не нова і існує вже давно. На жаль, дехто намагається заробити на цій проблемі або отримати політичні дивіденди. 

Робітники встановлюють ваги на в`їзді в Миколаїв
Робітники встановлюють ваги на в`їзді в Миколаїв

Просто заборонивши перевантажувати автомобілі, ми не вирішимо проблему з неякісними дорогами. Я не проти встановлення вагових комплексів, навпаки, я - «ЗА». Тому з самого початку і запропонував це зробити відповідно до поданого мною законопроекту і Пілотного проекту. Я за те, щоб проблема з поганими дорогами вирішувалася в комплексі, а не в одному напрямку. Адже вагові комплекси повинні бути встановлені таким чином, щоб контролювати весь потік автомобілів як на в’їзді в Миколаївську область, так і на в’їзді в Миколаїв. Контроль на дорозі має бути по всій області від самого початку і до кінця. Окрім цього, я проти того, щоб це робилося лише в Миколаївській області, оскільки вагові комплекси мають бути встановлені і в Херсонській, і в Одеській областях, щоб перекрити всі напрямки, а не лише один. Бо після встановлення вагового комплексу на в’їзді в Миколаїв може статися так, що вантажівки будуть просто об’їжджати місто, прямуючи в порт Южний.

Не варто забувати і про якість доріг, які ми маємо. Великі питання викликає те, за якими технологіями вони будуються. Ми робимо ті самі помилки з року в рік і за будь-якої влади, але насправді глобально ми проблему доріг не вирішуємо. Не хотілося б займатися рекламою, але на перевантажувальних терміналах компанії «Нібулон» ще у 2003 році були збудовані якісні дороги. Термінал отримує найбільше навантаження в Миколаївській області і при цьому дороги лишаються найкращими, не зважаючи на те, що їм уже 12 років. На адресу «Нібулону» лунають закиди щодо псування автошляхів вантажними автомобілями компанії. За наявною в мене інформацією, компанія здійснює реальні заходи для комплексного вирішення питання щодо зменшення техногенного навантаження на автошляхи України, продовжуючи реалізацію інвестиційної програми з відродження річкової логістики. І це єдина компанія, яка лише виграє від заборони перевезення вантажів автомобільними дорогами, оскільки має потужну систему елеваторів на воді та власний флот. Наведу декілька цифр. Лише з 1 липня цього року компанія зняла з Херсонського напрямку 200 тис. тонн вантажу (що дорівнює 6 тисячам вантажівок), який прийняв перевантажувальний термінал філії «Козацьке». На запорізькому напрямку – це 120 тис. тонн зерна, що дорівнює 4 тисячам вантажівок. В планах компанії щорічно перевозити 3 млн тонн зерна річковим транспортом по Дніпру, що становить 60% від загального експорту компанії.

Але повернімося до автошляхів. Нагадаю, що при купівлі бензину чи дизельного палива всі сплачують кошти на ремонт та будівництво доріг у вигляді акцизного збору. Для потреб аграрного сектору в Миколаївській області потрібно 25 тисяч тонн пального на рік. І лише акцизного збору сплачується близько 3 млн гривень щороку. Хоча всі чудово розуміють, що комбайни їздять по полях, а не по дорогах. Я звертався до Міністерства фінансів України аби дізнатися, яка точна сума надходить до держбюджету з акцизного збору, але точної цифри так і не отримав. До того ж, цього року більшість коштів, передбачених у Державному бюджеті на ремонт та будівництво доріг, були направлені на погашення кредитних боргів Укравтодору. Таким чином, на безпосередні потреби з ремонту дорожнього покриття по всій Україні було виділено трохи більше одного мільярда гривень, що не забезпечує навіть 10% від загальних потреб у фінансуванні.

Що стосується встановлених вагових комплексів, то вони функціонують нелегально, оскільки не передбачені чинним законодавством чи підзаконними актами. Ще 28.02.2014 втратив чинність Технологічний регламент здійснення габаритно-вагового контролю, затверджений Наказом Державної служби автомобільних доріг України, Міністерства внутрішніх справ України за №219/198 від 07.05.2008р. Окрім цього, Міністерство інфраструктури України не сформулювало Вимоги до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю, як того вимагає пункт 14 «Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 р. №879 «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування». Також Міністерство економічного розвитку і торгівлі України досі не затвердило Методику, якою повинні керуватися Укртрансінспекція та її територіальні органи під час проведення габаритно-вагового контролю, як того вимагає пункт 19 «Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Фура на перевантажувальному терміналі компанії «НІБУЛОН» в м. Миколаєві
Фото: www.nibulon.com
Фура на перевантажувальному терміналі компанії «НІБУЛОН» в м. Миколаєві

Що ж виходить: по суті, нині діючі вагові комплекси – це бізнес-проекти. На сьогодні не існує легальних повноважень у інспектора, щоб збирати гроші за перевантаження автомобілів. Це питання потрібно вирішувати в правовому полі за допомогою законопроектів, які я вніс на розгляд парламенту. В одному пропонується кошти з акцизного збору направляти на спеціальний рахунок дорожнього фонду і використовувати їх лише на будівництво та ремонт доріг. Інший законопроект пропонує, аби кошти, які братимуться за перевантажені автомобілі (більше 12 тонн, оскільки саме така вага і призводить до пошкодження та руйнації шляхів), цілеспрямовано використовувались на ремонт та будівництво доріг, а не на інші проекти.

Роботу над цими законопроектами розпочав ще в грудні, зустрічався з представниками Світового банку, які надали власні рекомендації щодо подальших кроків задля фінансової підтримки. Крім того, співавторами законопроектів виступили члени майже усіх коаліційних фракцій. Сподіваюся, парламент прийме ці законопроекти уже восени. 

Не чекаючи на ухвалення цих законопроектів, я ініціював Пілотний проект в Миколаївській області з будівництва та ремонту доріг, відповідно до якого суб’єкти підприємницької діяльності, аграрії, перевізники збиратимуть кошти безпосередньо на потреби з відновлення дорожнього покриття на автошляху Миколаїв – Дніпропетровськ, який є одним з найгірших в Україні. Разом із міністром інфраструктури узгодили запровадження Пілотного проекту, відповідно до якого створюється державне підприємство Дорожній фонд Миколаївської області, куди будуть перераховуватися кошти за перевантаження автомобілів. І перевізники, і аграрії готові платити кошти за проїзд, аби тільки вони направлялися безпосередньо на ремонт доріг. 

Також стивідорні компанії, Адміністрація морських портів і Укрзалізниця зацікавлені в розвитку інфраструктури та будівництві доріг і готові давати під це свої кошти. Цей Пілотний проект, окрім Миколаївської області, повинен бути також запроваджений в Одеській та Херсонській областях.

Технології, за якими у нас досі будуються дороги – це застарілі технології минулого століття, коли були зовсім інші економічні завдання. А зараз пропоную будувати дороги із цементо-бетону. У нас в Миколаївській області 18 кар’єрів, є цементний завод – вони будуть зацікавлені в продажу своєї продукції за нормальною ціною. Ми повинні збудувати бетонні дороги високої якості, які будуть відповідати сучасним викликам економіки. Що ж до вагових комплексів, то пропоную вирішувати проблему комплексно. Ми повинні поставити вагові комплекси на всіх напрямках. Але нам потрібно напрацювати не систему штрафів за перевантаження автомобілів, а систему оплати за перевезення вантажу автомобільними дорогами. Перевізник або підприємець повинен мати вибір: перевозити йому перевантажений автомобіль і сплачувати офіційно на ремонт дороги, або везти не більше 20 тонн відповідно до діючого законодавства. Але, повторюю, кошти за перевантаження мають направлятися на спеціальний рахунок дорожнього фонду.

Фура на дорозі в Миколаївській області
Фото: news.pn
Фура на дорозі в Миколаївській області

А що у нас відбувається зараз? Встановивши один ваговий комплекс на в’їзді в Миколаїв, почали нелегально збирати кошти, які будуть використані невідомо на які цілі, тільки не на дороги. Це є прикладом недолугого рішення та несистемного підходу до вирішення нагальної проблеми, що в результаті призведе до протистояння людей і влади. Такі безпідставні заборони в Україні не будуть діяти, адже заборона не означає вирішення проблеми. Корупція у нас також заборонена. Ми повинні лише в співпраці влади з людьми комплексно вирішувати таке питання.

Андрей Вадатурский Андрей Вадатурский , Народный депутат, фракция БПП
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram